استان گیلان

متوسط سهم صادرات محصولات کشاورزی گیلان از کل صادرات استان طی پنج سال اخیر از ۴۲ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافت.

پایگاه خبری دنیای برند، مسعود الماسی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی در استانداری گیلان اظهار داشت: ارزش متوسط صادرات از گیلان در سال  ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اشتغال ۲۸ درصد جمعیت فعال گیلان در بخش کشاورزی اضافه کرد: محصولات این استان حائز رتبه های برتر کشوری است و ارزش تولیدی برنج گیلان برابر ارزش تولیدی گندم تولید شده در ۲۰ استان کشور است.

الماسی بیان داشت: برای تولید ارزشمند محصولات کشاورزی در گیلان پروژه های عمرانی گسترده ای طی سال های اخیر به اجرا درآمده که از جمله می توان به تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری، احداث ۴۷۰ کیلومتر شبکه آبیاری،  زهکشی و تجهیز ۱۷ هزار هکتار  اراضی باغی گیلان به سامانه های نوین آبیاری اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: در دوره گذار از کشاورزی سنتی، تحقق کاشت و داشت مکانیزه طی یک دهه از ۲۲ درصد به ۷۰ درصد موفقیتی در خور اهمیت است.

وی افزود: گیلان در راستای تکمیل ارزش زنجیره در کنار تولیدات زراعی، باغی، نوغانداری، دام و طیور، شیلات و جنگل، در صنایع تبدیلی و غذایی با دو هزار و ۲۰۰ واحد به ظرفیت ۲ میلیون تن موفق شده که ۷۰ درصد تولیدات خود را تحت پوشش این صنایع قرار دهد.

الماسی با بیان اینکه امروز شاهد مباحث جدیدی مانند مدرن سازی کارخانجات، بسته بندی، برند سازی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی هستیم، اضافه کرد: گیلان دارای هشت مرکز تحقیقاتی در ابعاد بین المللی، ملی و استانی است که با برخورداری از این مراکز پژوهشی همچنان در مسیر دستیابی به یافته های جدید پژوهشی پیشتاز است.

وی بیان داشت: بخش کشاورزی گیلان حتی در دوران کرونا نیز متوقف نشد، بلکه تولیدات بخش کشاورزی با رعایت پروتکل های بهداشتی دنبال شد و همگان شاهد هستند که صادرات محصولات کشاورزی استان از مرزهای استان فراتر رفت.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

وی خاطر نشان کرد: تمامی دستاوردهای یاد شده مرهون تلاش موثر مولدین حوزه کشاورزی گیلان و خدمتگزاران آنها در سازمان های وابسته به وزارت جهادکشاورزی در استان است.

هفت تولیدکننده بخش کشاورزی گیلان در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی، به عنوان برتر کشوری انتخاب و امروز یکشنبه طی مراسمی همزمان با سراسر کشور به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری در محل استانداری تجلیل شدند.

گیلان دارای ۳۱۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است و ۳۱۷هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *