Img20240422112423384 650x330 - در دبیرخانه مشترک دولت و بخش خصوصی برای تحقق شعار سال، چه می گذرد؟

در دبیرخانه مشترک دولت و بخش خصوصی برای تحقق شعار سال، چه می گذرد؟

هم‌زمان با شروع سال ۱۴۰۳ و نام‌گذاری آن به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، دور جدیدی از همکاری‌های بخش خصوصی و دولت برای تحقق این شعار، آغاز شده است. محور این همکاری‌ها معاون اول رئیس‌جمهور از سوی دولت و هیات رئیسه اتاق ایران از سوی بخش خصوصی است.

تا کنون دو جلسه با حضور مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، هیات رئیسه اتاق ایران، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق و برخی از روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق برگزار شده و قرار است برگزاری این نشست‌ها در قالب ساختار و زمان‌بندی منظم، ادامه پیدا کند.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران درباره ضرورت برگزاری این نشست‌ها به «اتاق ایران آنلاین» می‌گوید: این جلسات، با توجه به جایگاه اتاق ایران در ارکان اقتصادی کشور وظایف آن برای رفع مشکلات فعالین اقتصادی و با هدف تعیین مأموریت‌ها و اقداماتی برای تحقق شعار سال شکل گرفته است.

به گفته باقری، مرکز پژوهش‌های اتاق مشغول تدوین ساختاری برای این جلسات است. اما تا اینجای کار قرار است ۱۰ زیرگروه در حوزه‌های مختلف انرژی، کشاورزی، صنعت، آی.تی، دانش‌بنیان و …. تشکیل شود تا کمیسیون‌های تخصصی متناظر با هر یک از این حوزه‌ها در اتاق، برای بررسی کارشناسی موضوعات و ارائه پیشنهاد‌ها و راه کارها فعال شوند.

آن‌طور که باقری می‌گوید، معاون اول رئیس‌جمهور هیچ محدودیتی برای برگزاری جلسات قائل نیست و امکان برگزاری آن‌ها در فواصل زمانی کوتاه نیز وجود دارد. اما از آنجا که قرار است موضوعات کارشناسی شده و پیشنهاد‌ها عملیاتی در این جلسات مطرح شوند، بازه زمانی منطقی میان جلسات وجود خواهد داشت.

طرح مهارت‌آموزی اولین خروجی نشست‌های مشترک

اولین پیشنهادی که از سوی اتاق ایران در این جلسات مطرح شده است، طرح مهارت‌آموزی نیروی کار است. طرحی که اتاق ایران از مدتی قبل با وزارت آموزش‌وپرورش، بررسی‌های آن را آغاز کرده بود و حالا با استقبال معاون اول رئیس‌جمهور از آن در جلسه مشترک، مراحل عملیاتی خود را می‌گذراند.

باقری این دراین‌باره می‌گوید: هدف این است که ظرفیت مهارت‌آموزی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای را به بخش صنعت، کارآفرینان و بنگاه‌های تولیدی متصل کرده و آن را جهت‌مند کنیم.

او ادامه می‌دهد: یکی از چالش‌های جدی امروز ما تأمین نیروی کار ماهر است که تبدیل به مانعی برای فعالیت‌های صنعتی و تولیدی تبدیل شده است. اتاق با وزارت آموزش‌وپرورش در قالب طرحی چارچوب آن را تدوین کرد که مورد استقبال معاون اول رئیس‌جمهور هم قرار گرفت و قرار شد با حمایت معاون اول این طرح را ادامه دهیم.

پیگیری مسائل ارزی تولیدکنندگان، دومین خروجی

از آنجا که مسائل ارزی، تبدیل به چالش جدی بنگاه‌های اقتصادی که در حوزه صادرات واردات شده است، در دستور کار این جلسات مشترک قرار گرفت.

باقری درباره تصمیمات ارزی این نشست مشترک، می‌گوید: دستورالعمل‌های مختلف و نگاه‌های متفاوت از سوی بانک مرکزی در مورد ارز وجود دارد اما تأکید ما در اتاق بر اخذ نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌هاست. لذا خلاصه‌ای از اقدامات اتاق در این‌باره در جلسه ارائه و قرار شد این مسیر برای جمع‌بندی ادامه پیدا کند.

او ادامه می‌دهد: به دستور معاون اول رئیس‌جمهور، اتاق ایران، بانک مرکزی و وزارت صمت و دستگاه‌های مرتبط با حوزه ارز جلسه یا جلساتی را برای تصمیم‌گیری نهایی در انباره برگزار خواهند کرد.

بورسیه نخبگان، عملیاتی می‌شود

اما پیشنهاد دیگر اتاق ایران در نشست مشترک، طرح بورسیه نخبگان دانشجو با هدف مواجهه با معضل مهاجرت نیروی انسانی است.

آن‌طور که باقری می‌گوید، در این طرح با فرایند تعریف‌شده‌ای، دانشجویان نخبه و مستعد بورسیه خواهند شد تا هم دغدغه هزینه‌های دوره تحصیل و هم دغدغه اشتغال آتی خود را نداشته باشند.

به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران، با اجرای این طرح دغدغه بخش خصوصی و کارآفرینان برای تأمین نیروی انسانی ماهر از بین رفته و این افراد به سمت مقاصد آتی یعنی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی هدایت خواهند شد.

باقری توضیح می‌دهد: پیش‌نویس این طرح در کارگروه مشترک اتاق ایران و سازمان بورسیه دانشجویان در حال بررسی است و پس از جمع‌بندی نهایی، گزارش آن در جلسات مشترک با معاون اول رئیس‌جمهور، ارائه خواهد شد تا وارد فاز عملیاتی شود.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img20240506105522458 310x165 - جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیکی آینده جهان مشخص نیست

جایگاه ایران در نقشه ژئوپلیتیکی آینده جهان مشخص نیست

نشست کمیسیون استاندارد، محیط‌زیست، توسعه پایدار و آب اتاق ایران با موضوع «واکنش جهانی تغییرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *