پرینترهای سه بعدی

انواع پرینترهای سه بعدی رومیزی با رنگهای ترکیبی

پایگاه خبری دنیای برند، امروزه اگر به گوشه و کنار خود نگاهی بیندازید حتما با دستگاهی بنام ۳D Printer مواجه خواهید شد. این ابزار سرگرم کننده و کارگشا محبوبیت زیادی بین کاربران عادی خانگی، مخترعان و کارگران فنی کارگاه ها پیدا کرده است. به طور معمول دستگاههای چاپگر سه بعدی رومیزی تک رنگ با متریال ترموپلاستیک هستند ولی جدیدا پکیج های تکمیل کننده چند رنگ کردن متریال پلاستیک به بازار جهانی عرضه شده است. در این مقاله به صورت مختصر درباره آن کمی صحبت خواهیم کرد.

پرینترهای سه بعدی متریال ترموپلاستیک با رنگ های ترکیبی، به واسطۀ ترکیب فیلامنت ها مجموعۀ کاملاً متفاوتی از امکان های رنگارنگ را برای دستیابی به رنگ ها و سایه های جدید فراهم می کنند. این روش کمتر از چاپ سه بعدی با متریال رنگ جداگانه مورد استقبال قرار گرفته زیرا معمولاً کاربران را به استفاده از رنگ های مختلفِ یک سازنده یکسان متریال محدود می کند.

پرینت سه بعدی با روش رنگ های ترکیبی یا Blended-Color FDM Setup

۳D Printer رومیزی با رنگهای ترکیبی از یک نازل و چندین تنظیم اکسترودر استفاده می کنند. بدین معنا که میتوانید با چندین رنگ مجزا یا رنگ های ترکیبی چاپ را انجام دهید. فرایند ترکیب در هات‌اِند رخ می دهد.

اغلب از این دستگاهها با عنوان چاپگرهای اکستروژن دوگانه یاد می شود. در حالی که این امر از نظر فنی درست است، اما با توجه به این که آنها را از دستگاه های چندنازل متمایز نمی کند، می تواند گمراه کننده باشد.

Types of desktop 3D printers with mixed colors - انواع پرینترهای سه بعدی رومیزی با رنگهای ترکیبیبیایید نگاهی به چند مورد از این نوع ۳D Printer داشته باشیم:

  • دستگاه های Geeetech A-Series از دو یا سه اکسترودر (بسته به مدل) برای فشردن فیلامنت به داخل یک نازل واحد استفاده می کنند. این بدان معناست که شما می توانید چاپ خود را به صورت تک رنگ، دو رنگ، سه رنگ، رنگ های ترکیبی، رنگ های طیفی یا رنگ لایه به لایه انجام دهید. این همه گزینه در پکیجی کمتر از ۵۰۰ دلار ارائه می شود و آن را به یک پرینتر سه بعدی عالی برای تفریح و سرگرمی تبدیل می کند.
  • Creality CR-X Pro یک دستگاه همه کاره است که دارای یک اکسترودر دوگانه و تنظیم تک نازل می باشد. این دستگاه قوی و مطمئن است و هزینه ای حدود ۸۰۰ دلار در بر دارد.
  1. کیت افزودنی ترکیب رنگ پرینتر سه بعدی

همچنین، چندین کیت افزودنی برای تبدیل دستگاه چاپگر تک رنگ به دستگاهی با رنگ های ترکیبی وجود دارد. در اینجا چند نمونه از چنین کیت هایی آورده شده است:

  • هات‌اِندهای E3D Cyclops برای ارتقاء تقریباً هر دستگاه منبع بازی ساخته شده است. اگر مادربرد شما توانایی افزودن یک اکسترودر دیگر را داشته باشد، مشکلی نخواهید داشت. این هات‌اند دارای یک نازل با هیت‌سینک ارتقاء یافته و یک کُلداند است که دو سر فیلامنت را درون نازل جای می دهد. این ابزارِ ارتقاء کیف پول شما را حدود ۱۲۰ دلار سبک تر می کند.
  • کیت افزودنی SeeMeCNCDual 2 Into 1 روشی ساده و در عین حال موثر برای تبدیل پرینتر شما به یک چاپگر سه بعدی دورنگ (ترکیبی) است. این کیت افزودنی فقط برای برخی از دستگاه های SeeMeCNC قابل استفاده است و می تواند با کمتر از ۱۰۰ دلار خریداری شود.

Types of desktop 3D printers with mixed colors 0 - انواع پرینترهای سه بعدی رومیزی با رنگهای ترکیبی

  1. تک متریال چندرنگ (رنگین کمانی)

مطمئناً چاپ سه بعدی چندرنگ گران تر و پیچیده تر از چاپ تک رنگ است. اگر در مورد سرمایه گذاری برای چنین دستگاهی یا ارتقاء دستگاه کنونی‌تان مطمئن نیستید، می توانید برخی تکنیک های رنگ آمیزی پیش یا پس از چاپ را امتحان کنید.

رنگ آمیزی پیش یا پس از چاپ در واقع جزو تکنیک های چاپ سه بعدی چندرنگ به شمار نمی روند زیرا هیچ یک بخشی از فرایند چاپ نیستند. با این حال، اگر می خواهید به فیلامنت یا قطعۀ چاپی خود رنگ اضافه کنید، این تکنیک ها عالی هستند. این روش به شما امکان می دهد که رنگ های جالب، ترکیبی و مخلوط را چاپ کنید. در فیلامنت های چند رنگ هیچ کنترلی بر رنگ غالب در قطعه نخواهید داشت زیرا فیلامنت پیش از چاپ به صورت تصادفی رنگ شیمیایی شده است.

  • فیلامنت رنگین کمانی (یا چندرنگ) دارای انواع رنگ ها و سایه ها است که برای مدل های هنری مانند گلدان و مجسمه مناسب به نظر می رسد.
  • فیلامنتِ تغییر رنگ مانند فیلامنت رنگین کمانی است، با این تفاوت که به جای داشتن چندین رنگ ثابت، متریال می تواند به دماهای خاصی واکنش نشان دهد و رنگ را عوض کند.

 

  1. روش رنگ آمیزی پس از چاپ بعدی

رنگ آمیزی پس از چاپ راهی آسان برای دستیابی به چاپ های چندرنگ بدون صرف زمان یا هزینۀ زیاد است. این بخشی از فرایند چاپ سه بعدی نیست، اما راهی تمیز و عالی برای افزودن رنگ به قطعۀ چاپی محسوب می شود.

  • نقاشی فرایندی ساده است که اکثر مردم با آن آشنا هستند. حواستان باشد که پیش از نقاشی، فرایند پرداخت نهایی (سمباده کاری و صیقل کردن شیمیایی) را روی قطعه اعمال کنید. در مورد جزئیات دقیق باشید و در صورت نیاز از یک قلم‌موی کوچک استفاده کنید.
  • غوطه وری در آب، که با عنوان مرمرکاری آبی نیز شناخته می شود، تکنیکی است که در آن رنگ های غیرمحلول در آب را روی سطح آب قرار می دهند تا الگوهایی بی‌نظم اما زیبا و چشمگیر درست شود. وقتی مدل را در آب فرو کنید، رنگ به راحتی به چاپ می چسبد.

 

خب امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی باشد. در انتها بد نیست به کانال اینستاگرام پرینتر سه بعدی نیز سر بزنید و مطالب و فیلمهای جالبی از فرآیند ۳D Print را مشاهده کنید.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *