61780841 660x330 - بومی‌سازی داروی سرطان‌های پستان و معده با یک هفتم قیمت نمونه خارجی

بومی‌سازی داروی سرطان‌های پستان و معده با یک هفتم قیمت نمونه خارجی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید داروی «تراستوزومب» مورد استفاده در درمان سرطان پستان و معده با یک هفتم قیمت نمونه خارجی شده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، این شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۹ با هدف تولید بیوسیمیلارها برای حفظ و بهبود کیفیت زندگی بیماران تاسیس شد. تولید داروهای بیولوژیک پرمصرف با ساختار پیچیده با محوریت موضوعاتی چون رفع نیازهای دارویی بیماران صعب‌العلاج در کشور، بومی‌سازی کامل مراحل تولید و فراهم آوردن امکان تولید در مقیاس مصرف داخلی و خارجی و صادرات از اولویت‌های این شرکت است.

یکی از محصولاتی که به همت این شرکت دانش‌بنیان بومی‌سازی شده و کشور را عملا از داروهای مشابه خارجی آن بی نیاز کرده است، «تراستوزومب» یک منوکلونال آنتی‌بادی نوترکیب که  علیه رسپتور اپیدرمال انسانی فاکتور رشد ۲ عمل می‌کند. این رسپتور به طور طبیعی بر سطح سلول‌ های نرمال وجود دارد و باعث تنظیم میزان رشد و پرولیفراسیون سلولی می‌شود.

سلول‌های سرطانی پستان و معده در بعضی موارد دارای مقادیر زیادی از HER2 روی سطوحشان هستند که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. تراستوزومب با اتصال به HER2 از فعالیت آن جلوگیری‌کرده و منجر به مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

تراستوزومب در ویال‌های ۱۵۰ میلی‌گرمی و ۴۴۰ میلی‌گرمی به صورت پودر لیوفیلیزه تولید می‌شود و پس از رقیق‌سازی با حلال به صورت تزریق داخل وریدی، انفوزیون می‌شود.

محمدرضا یزدان‌نسب، کارشناس مطالعات بالینی این  دانش‌بنیان در خصوص عملکرد و کاربست این دارو، گفت: حیطه اصلی شرکت ما، تولید داروهای خاص مثل داروهای سرطان و ام اس است و داروی تراستوزومب یکی از جدیدترین محصولات شرکت محسوب می‌شود. این دارو، مشابه داروی داخلی هرسپتین و هدف اصلی این دارو، درمان سرطان پستان است.

وی با بیان اینکه این دارو، اکنون در فاز مطالعات بالینی است و پس از طی این دوره مجوز صادرات را هم دریافت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بررسی اثرات دارو را در فاز چهار مطالعات بالینی در دست انجام داریم. این فاز، یکی از فازهای رسمی و مورد تائید رگولاتورهای داخلی و خارجی است، به جهت اینکه ببینیم دارو در جمعیت غربال‌ نشده ممکن‌است چه عوارضی را به دنبال داشته‌باشد و در این زمینه با پزشکان مختلفی در سرتاسر کشور در این مورد همکاری می‌کنیم. اطلاعات بیماران جمع‌آوری و آنالیز و نهایتا یک گزارش رسمی تهیه و به رگولاتورهای خارجی ارائه می‌شود، نهایتا این امر باعث می‌شود تا صادرات داروهای ما با سهولت بهتری انجام‌ شود.

یزدان نسب، همچنین در خصوص ظرفیت تولید این دارو، تصریح کرد: با بومی‌سازی تراستوزومب، تمام نیاز کشور در خصوص این دارو تامین می‌شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی در خصوص قیمت تمام شده این محصول نسبت به نمونه مشابه خارجی اظهار کرد: قیمت این دارو حدود یک هفتم قیمت نمونه مشابه خارجی است.

به گفته یزدان‌نسب، اندونزی، مالزی، لبنان و کشورهای آفریقایی در فهرست مقاصد صادراتی شرکت ما هستند  و این شرکت در سال جاری به عنوان صادر کننده نمونه ملی شناخته شده است.

پایان

همچنین ببینید

63007946 310x165 - استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!

استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!

سوار شدن آسانسور برای راحتی فوق‌العاده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *