63008300 660x330 - ابتکار محققان ایرانی برای رفع چالش آنتن‌های موقعیت‌یابی کشتی‌های تجاری و نظامی

ابتکار محققان ایرانی برای رفع چالش آنتن‌های موقعیت‌یابی کشتی‌های تجاری و نظامی

مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان آنتن‌های کشتی را که تاکنون جزء اقلام تحریمی بودند، به تولید رساندند که نصب آنها بر روی شناورها می‌تواند در هر منطقه آبی دنیا، خدمات موقعیت‌یابی را ارائه دهد.

محمد ایزدی، مدیر عامل این شرکت‌ دانش بنیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، گفت: در این شرکت آنتن‌های اتوماتیک با کاربردهای دریایی، هوایی، خودرویی، قطاری و تاکتیکی را به تولید رساندیم.

وی با اشاره به آنتن‌های اتوماتیک تولیدشده در این شرکت با کاربرد در صنعت دریایی، اظهار کرد: در این صنعت تاکنون آنتن‌هایی را به تولید رساندیم که شامل آنتن‌های ارسال و دریافت که بر روی شناورهای تجاری و نظامی قابل نصب است، می‌شود. نوع دیگر آنتن‌های تولیدی این شرکت آنتن‌های دریافت است که با نصب بر روی کشتی‌ها و یا قطارهای در حال حرکت، قادرند کانال‌های ماهواره‌ای را بگیرند.

ایزدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قطارهای تهران-مشهد و تهران-زنجان به این نوع آنتن‌ها مجهز شده‌اند و قادر به دریافت کانال‌های صدا و سیما و پخش آن در کوپه‌ها هستند.

وی یکی از مزایای آنتن‌های دریایی این شرکت را عملکرد آن بدون جایرو است. جایرو (Gyro)‌ یا ژیروسکوپ (Gyroscope) قطعه‌ای است که در ساخت سنسورهای مختلف استفاده می‌شود و به هدایت وسایل نقلیه از هواپیما و کشتی گرفته تا وسایل نقلیه بدون سرنشین و خودران کمک می‌کند.

ایزدی با بیان اینکه معمولا آنتن‌های دریایی نیاز به هدینگ از کشتی و GPS دارند تا بتوانند موقعیت ماهواره را بیابند، خاطر نشان کرد: زمانی که دو جسم متحرک هستند، برای شناسایی یکدیگر نیاز است تا هر دو دستگاه سمت و ارتفاع یکدیگر را شناسایی کنند و برای این امر نیاز است تا GPS و سمت شمال و جنوب جغرافیا را در اختیار داشته باشند. در گذشته به کشتی‌ها هدینگ (شمال جغرافیایی و GPS) به آنتن‌ها داده می‌شد، ولی اخیرا کشتی‌های نظامی و تجاری راغب به این امر نیستند، چون هدینگ کشتی بسیار گران‌قیمت است و اگر در آن اتصالی رخ دهد، جهت‌یابی کشتی‌ها با مشکلاتی روبروخواهد شد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: ما ابتکاری که به خرج دادیم، این امر را مستقل از کشتی کردیم؛ به این معنا که آنتن‌های تولید شده مجهز به سنسورهای جایرو و شمال‌یاب و جی پی اس هستند و مستقل از کشتی کار می‌کنند. کلیه این سخت‌افزار و نرم‌افزارها را در داخل به تولید رساندیم که کاربرد آنها موجب ایمنی برای کشتی‌های نظامی و تجاری خواهد شد.

وی این آنتن‌ها را جزء اقلام تحریمی دانست و با بیان اینکه آنتن‌های تولیدی این شرکت تجاری‌سازی شده‌اند، یادآور شد: این آنتن‌ها با نصب بر روی کشتی‌ها در هر نقطه آبی دنیا قادر به ارائه خدمات به اپراتور هستند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، آنتن‌های خودرویی را از دیگر دستاوردهای فناورانه این شرکت نام برد و یادآور شد: آنتن‌های خودرو در دو نوع به تولید رسیده‌اند که یک نوع آن برای کاربرد در خودرو و اتوبوس‌های در حال حرکت بوده و نوع دیگر آن آنتن‌های خودرویی ثابت هستند.

پایان

همچنین ببینید

63025668 310x165 - معمایی که به دست کاوشگر چین حل می‌شود!

معمایی که به دست کاوشگر چین حل می‌شود!

کاوشگر «چانگ ای ۶» چین که برای آوردن نمونه از سمت دور ماه پرتاب شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *