Img20240427174106508 650x330 - توسعه تجارت ایران و ترکمنستان نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی است

توسعه تجارت ایران و ترکمنستان نیازمند برقراری تعرفه ترجیحی است

رئیس اتاق ایران، با اشاره به حجم صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان و حجم واردات ۳۸ میلیون دلاری از این کشور گفت: معتقدم این رقم فاصله بسیار زیادی از ظرفیت‌های دو طرف دارد و باید با ارتباطات بیشتر به خصوص بین اتاق‌های ایران و ترکمنستان، برای افزایش آن تلاش کنیم.

صمد حسن‌زاده در نشست با رئیس اتاق بازرگانی ترکمنستان، با اشاره به مرزهای گسترده و ظرفیت‌های ترانزیتی ایران و ترکمنستان، گفت: هم توسعه بنادر و هم توسعه مرزهای زمینی برای شرکت‌های ایرانی و ترکمنی مهم و مفید است.

او با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی، ادامه داد: ظرفیت زیادی در زمینه توسعه گردشگری و گردشگری درمانی میان دو کشور وجود دارد. همچنان که در حوزه دانش‌بنیان، صنعت، معدن و کشاورزی، امکانات خوبی در ایران برای تأمین نیازهای ترکمنستان وجود دارد.

حسن‌زاده با تأکید بر ضرورت همکاری اتاق ترکمنستان و ایران برای تسهیل تجارت میان دو کشور، بیان کرد: توسعه روابط تجاری ایران و ترکمنستان نیازمند ایجاد تعرفه ترجیحی میان دو کشور است. اتاق ترکمنستان می‌تواند این موضوع را از طریق دولت این کشور پیگیری کند و ما هم از طریق دولت ایران، موضوع را دنبال می‌کنیم.

او ادامه داد: برخی از تجار در زمینه صدور ویزای ترکمنستان با مشکلات بزرگی روبرو هستند. ایران به طور یک‌طرفه این ویزا را برای ورود تجار و افرادی که از سوی اتاق ترکمنستان معرفی شوند تسهیل کرده است. امیدوارم به صورت متقابل این موضوع از سوی ترکمنستان برای تجار ایرانی تسهیل شود.

حسن‌زاده، با انتقاد از دشواری تردد کامیون‌های تجاری در مرز اینچه برون گفت: امیدوارم مسئولان برای بهسازی زیرساخت‌های این منطقه تلاش بیشتری کنند.

او با اشاره به خرید گاز از ترکمنستان ادامه داد: این تجارت به صورت دولتی دنبال می‌شود. اما اگر در این زمینه، ظرفیت آزادی وجود داشته باشد با حمایت اتاق ترکمنستان، بخش خصوصی ایران آماده خریداری این ظرفیت است.

مرگن گوردوف، رئیس اتاق ترکمنستان نیز در این نشست، با تأکید بر تلاش اتاق ترکمنستان برای تسهیل تجارت با ایران، گفت: پتانسیل زیادی در ترکمنستان برای صادرات و واردات وجود دارد. اتاق ترکمنستان آمادگی دارد پیش‌نیازهای توسعه تجارت دو کشور را پیگیری و فراهم کند.

او با اشاره به برگزاری اکسپو ایران ۲۰۲۴، افزود: نمایشگاه مشابهی در ترکمنستان سالانه برگزار می‌شود که مایلیم تجار ایرانی هم در آن حاضر شوند.

گوردوف با انتقاد از عدم اجرای تفاهم‌نامه‌های امضا شده میان دو کشور برای تسهیل تجارت، اظهار کرد: بین دو کشور تفاهم‌نامه‌ای در ۲۰۱۸ امضا شد که اجرایی نشده است و باید هر دو اتاق برای اجرای آن تلاش کند. اجرای این تفاهم‌نامه تجارت ما را وارد مرحله بالاتری می‌کند.

او با بیان اینکه باید مسئله ویزا در کمیسیون مشترک دو کشور حل شود، گفت: باید برنامه ریزی کنیم و نیازها و ظرفیت‌های یکدیگر را مشخص کنیم تا بتوانیم گام‌های عملیاتی برای توسعه تجارت ایران و ترکمنستان برداریم.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img2024050818490996 310x165 - بررسی چالش‌های تجارت خارجی ایران در «نامه اتاق بازرگانی»

بررسی چالش‌های تجارت خارجی ایران در «نامه اتاق بازرگانی»

نشریه «نامه اتاق بازرگانی» که از باسابقه‌ترین نشریات ایران است،‌ پس از یک وقفه چندساله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *