Img202405071516119054 650x330 - برگزاری نمایشگاه های تخصصی در پیشبرد برنامه های تجاری مؤثر است

برگزاری نمایشگاه های تخصصی در پیشبرد برنامه های تجاری مؤثر است

رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق لهستان در دیداری که به صورت مجازی انجام شد، زمینه‌های همکاری مشترک با یکدیگر را بررسی کردند. در این نشست رئیس اتاق ایران بر لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در هر دو کشور در راستای آشنایی با ظرفیت‌های تجاری موجود، تأکید کرد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست مجازی با همتای لهستانی خود از مسئولیت‌های سنگین اتاق‌های بازرگانی در سراسر دنیا در برابر ملتشان، سخن گفت و تصریح کرد: ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی ایران در سطح بالایی است و بدون شک ایران و لهستان به کمک اتاق‌های خود می‌توانند روی این پتانسیل‌ها سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند و سطح تعاملات تجاری خود را افزایش دهند.

او تمرکز بر صنایع نفتی، گاز، تولید قطعات صنعتی، خدمات فنی-مهندسی، صنعت شیشه و صنایع فلزی را در ارتباط بین دو کشور مورد توجه قرار داد و گفت: این حوزه‌ها برای گسترش سطح روابط قابل برنامه‌ریزی هستند.

رئیس اتاق ایران سطح مناسبات تجاری بین ایران و لهستان را نسبت به ظرفیت‌های موجود بسیار اندک توصیف و خاطرنشان کرد: در زمینه تولید قطعات خودرو، پمپ‌های پالایشگاهی و اجرای پروژه‌های نفتی، امکانات خوبی در اختیار ایران قرار دارد که از طرف لهستان قابل استفاده است. همین وضعیت در بخش تولید خشکبار، انواع صنایع غذایی و اجرای پروژه‌های کشاورزی گلخانه‌ای وجود دارد.

حسن‌زاده همچنین همکاری در حوزه‌های علمی و دانشگاهی به همت اتاق‌های دو کشور ایران و لهستان را نیز با هدف انتقال دانش و تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه‌های مختلف اقتصادی، پیشنهاد داد.

به باور او برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در هر دو کشور برای انتقال اطلاعات تجاری و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، مؤثر است.

رئیس اتاق ایران به تحریم‌ها علیه ایران نیز اشاره و تأکید کرد: اتاق‌ها با تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی این توان را دارند که در کنار محدودیت‌های ناشی از تحریم، همکاری‌های تجاری بین دو کشور را مدیریت کنند.

حسن‌زاده خاطرنشان مرد: درست است که همکاری تجاری با ایران به دلیل شرایط تحریمی، برخی نگرانی‌ها را به دنبال دارد؛ اما دولت ایران تدابیر امنیتی برای تداوم روابط تجاری با دیگر کشورها را درنظر گرفته است و در رویداد ایران‌اکسپو که به تازگی برگزار شد، هیات‌های تجاری بزرگی از کشورهای مختلف به ایران سفر کرده و از نزدیک توانمندی‌های صادراتی ایران را مشاهده کردند.

او از رئیس اتاق لهستان دعوت کرد تا در رأس یک هیات تجاری به ایران سفر کنند تا از نزدیک با توانمندی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری این کشور آشنا شوند.

ظرفیت‌های همکاری مشترک بین ایران و لهستان قابل توجه است

مارک کوتچو، رئیس اتاق لهستان از ارزشمندی دوستی بین ایران و لهستان که موضوعی تاریخی و دیرینه است صحبت کرد و گفت: اتاق لهستان از دیرباز در مسیر تقویت روابط تجاری با ایران بسیار تلاش کرده و اعتقاد دارد ظرفیت‌های همکاری مشترک بین دو کشور خیلی بیشتر از آن چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

او افزود: همکاری‌های استانی نیز در صورت تمایل استان‌های دو طرف از سوی اتاق لهستان دنبال می‌شود. هرچند موانعی در این رابطه وجود دارد؛ تحریم‌ها علیه ایران و به دنبال آن محدودیت در انتقالات مالی وجود دارد که شرایط تجاری را پیچیده می‌کند.

بر اساس اظهارات رئیس اتاق لهستان اعزام هیات لهستانی به ایران تا حدی مشکل خواهد بود. هرچند اتاق لهستان برای تحقق این امر تلاش خواهد کرد.

او در همین دیدار مجازی با رئیس اتاق ایران از فعالان اقتصادی ایرانی دعوت می‌کرد تا به لهستان سفر کنند و زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی کنند.

رسیدن به درک مشترک برای تقویت روابط تجاری نقش بسزایی دارد

حسین غریبی، سفیر ایران در ورشو برگزاری این چنین نشست‌ها را بیانگر رسیدن به درکی مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور دانست که متوجه هستند همکاری‌های اقتصادی تا چه حد در تقویت روابط بین‌المللی اهمیت دارد. در این بین زمینه‌های خوبی برای همکاری مشترک بین ایران و لهستان قابل تصور است.

او ادامه داد: برای معرفی ظرفیت‌های تجاری، سفارت‌خانه‌های دو کشور، نقش بسزایی دارند. در این راستا این آمادگی وجود دارد تا هیاتی از یکی از استان‌های ایران به لهستان سفر کند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img201803061242222 310x165 - مجمع عمومی اتاق مشترک ایران و اسپانیا 23 خرداد برگزار می‌شود

مجمع عمومی اتاق مشترک ایران و اسپانیا ۲۳ خرداد برگزار می‌شود

مجمع عمومی عادی سالیانه اتاق مشترک ایران و اسپانیا، روز چهارشنبه مورخ ۲۳/۰۳/۱۴۰۳ از ساعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *