اتاق بازرگانی تهران

اتاق بازرگانی تهران از برندهای نمونه صادرکننده سال ۱۴۰۰ تقدیر کرد

مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۰ استان تهران در محل سالن همایش‌های هتل بزرگ ارم تهران برگزار ‌شد. برگزاری این مراسم و اجرای فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه استان چند سالی است که از سوی وزارت صمت و سازمان صمت استان به اتاق بازرگانی تهران تفویض شده است. در سال جاری نیز بعد از اجرای مراسم روز ملی صادرات و انتخاب صادرکنندگان نمونه کشور، فرآیند ثبت‌نام، دریافت مدارک و ارزیابی آن توسط کارگروه تشکیل شده در اتاق تهران آغاز شد و در نهایت روز دوشنبه ۱۹ دی ماه صادرکنندگان نمونه معرفی شدند و از آنها تقدیر شد.

در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۰ استان تهران، استاندار تهران، رئیس اتاق تهران، معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، مدیرکل استاندارد استان تهران، مدیرکل سازمان صمت استان و دو تن از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. در این مراسم ۱۴ بنگاه اقتصادی به عنوان صادرکننده نمونه معرفی و هفت بنگاه نیز شایسته تقدیر شناخته شدند. هم‌چنین در این مراسم از ۲۱ بنگاهی که پیشتر به عنوان صادرکننده نمونه کشوری شناخته شده بودند و در محدوده استان تهران فعالیت داشتند، با اعطای لوح تقدیر، تجلیل شد.

در آغاز این مراسم معاون کسب‌وکار اتاق تهران و رئیس دبیرخانه اجرایی انتخاب صادرکنندگان نمونه، با ارائه گزارشی از روند اجرای این فرآیند، گفت: فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه، با انتشار آگهی فراخوان در سایت اتاق تهران، سایت سازمان توسعه تجارت و سایت سازمان صمت استان تهران آغاز شد. همچنین از طریق میز الکترونیک خدمات سازمان توسعه تجارت نیز ثبت‌نام انجام گرفت. بدین ترتیب ۸۴ شرکت برای حضور در این رقابت ثبت‌نام کردند که این رقم رشدی ۲.۵ برابری را نسبت به رویداد سال گذشته نشان می‌دهد. اما از این میان ۴۷ شرکت واجد شرایط حضور در رقابت شناخته شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، هومن حاجی‌پور با بیان اینکه گروه‌های کالایی مورد ارزیابی از لوازم خانگی تا دارو و تجهیزات و محصولات شیمیایی و محصولات کشاورزی را در بر می‌گرفت، ادامه داد: معیارهایی که در فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه مورد توجه قرار گرفت، شامل مواردی چون درآمد ارزی حاصل از صادرات، حفظ و توسعه بازار، عضویت در تشکل‌ها و مهارت فنی و تخصصی شرکت در صادرات بوده است.

حاجی‌پور سپس با اشاره به اینکه تمرکز شرکت‌های صادراتی ایران عمدتاً معطوف به آسیا بوده و تنوع‌بخشی به بازارها مغفول واقع شده است، افزود: مقاصد تجاری عمده صادرکنندگان استان تهران کشورهای عراق، امارات، هند، چین، روسیه و ترکمنستان است.

ضرورت اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط با کسب‌وکار

در ادامه این مراسم مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در سخنانی به رشد ۱۷ درصدی صادرات استان تهران طی هشت ماه امسال (۱۴۰۱) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره و اعلام کرد کرد که طی بررسی‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صمت استان تهران، طی این مدت حدود ۳ میلیارد دلار محصولات تولیدی در استان تهران از گمرکات سراسر کشور به بازارهای خارجی صادر شده است.

محمود سیجانی افزود: هم‌چنین از سوی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صمت استان تهران پیشنهاد شده است که مبدا تولید کالاهای صادراتی در کشور، درج و اعلام شود تا میزان تولید صادراتی هر استان به طور دقیق مشخص شود.

وی در عین حال، توسعه پایانه‌های صادراتی مستقر در شهرستان‌های تهران، تشویق و ارائه تسهیلات به توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از واحدهای تولیدی دارای ارزش‌افزوده بالا در صادرات را از جمله رویکردهای سازمان صمت استان تهران و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این سازمان برشمرد و با اشاره به اینکه واحدهای صادراتی با مشکل نقدینگی مواجه هستند، تصریح کرد که باید تمهیداتی اندیشیده شود که تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این بنگاه‌ها قرار گیرد.

سیجانی همچنین، با اشاره به اینکه جابه‌جایی کمیته اقدام ارزی از سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی، انتقاد صادرکنندگان و فعالان اقتصادی را در پی داشته است، بر ضرورت تسهیل در واردات ماشین‌آلات روز دنیا به کشور تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های دولتی باید مقررات و دستورالعمل‌های مرتبط با کسب‌و‌کار را متناسب با شرایط فعلی اقتصاد کشور تببین و تدوین کنند.

بخشی از عقب‌ماندگی‌ها به دلیل خودتحریمی است

روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه دلایل عقب‌ماندگی‌ها در حوزه صادرات گفت: تمام برنامه‌ریزی‌ها برای آن است که اقتصاد ایران جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا کند. البته عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه صادرات وجود دارد که بخشی از آن ناشی از تحریم‌هاست و بخش دیگری از این عقب‌ماندگی به دلیل خودتحریمی‌ها در داخل است.

او با تاکید بر ضرورت اعتماد دولت به صادرکنندگان تاکید کرد که باید به صادرکنندگان میدان داده و قید و بندها از دست و پای‌ آنها باز شود و در عین حال، تشکل‌های فراگیر باید بازارها را در دست گیرند چون فتح بازارها کار دولت نیست.

ایزدخواه در ادامه، برقراری مبادلات پولی با کشورهای هدف صادراتی را کاری بر زمین‌مانده توصیف کرد و گفت: ایجاد کانال‌های مالی حتی با همسایگان نیز پیش نرفته است. افزون بر این، موضوع صادرات ریالی همچنان با مشکلاتی مواجه است و موضوع حمل‌ونقل نیز نیازمند توجه جدی است.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه به لزوم ایفای نقش فعال‌تر از سوی اتاق‌ها برای رفع این کاستی‌ها اشاره ‌کرد و گفت: کمیسیون صنایع مجلس نیز در زمینه صادرات اقداماتی به انجام رسانده که تشکیل فراکسیون دیپلماسی اقتصادی از جمله آنهاست؛ در واقع اگر از طریق رایزنی به نتیجه نرسیم می‌توان از طریق قانون‌گذاری مشکلات این بخش را برطرف کرد.

موتور اقتصاد کشور به حرکت درآمده است

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز سخنران بعدی این مراسم بود که با تاکید بر اینکه موتور اقتصاد کشور به حرکت درآمده است، گفت: دولت سیزدهم در شرایطی امور کشور را از دولت قبل تحویل گرفت که رشد صنعت منفی بود اما با کمک دولت و همراهی صنعتگران و فعالان اقتصادی، موفق شدیم حدود ۲ هزار واحد صنعتی را از رکود خارج کنیم و صادرات غیرنفتی کشور طی دی ماه امسال از ۴۲ میلیارد دلار عبور کرد و تراز تجاری کشور به منفی ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سیدمحمد موسوی افزود: ایران در حال پیوستن به باشگاه کشورهای با تجارت خارجی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است و این مهم نشان از تلاش و همت بالای فعالان اقتصادی و بنگاه‌های بخش خصوصی در کشور دارد.

موسوی سپس به آمار دیگری از رشد صنعتی در کشور اشاره کرد و از افزایش ۱۲۲ درصدی تولید ماشین‌آلات معدنی و ۵۲ درصدی تراکتور در کشور خبر داد. معاون وزیر صمت با بیان اینکه ظرفیت جهش در بخش‌‌های مختلف افتصادی و صنعتی در کشور فراهم است و تنها باید ریل‌گذاری‌ در سیاست‌ها به درستی صورت گیرد، تصریح کرد که تقسیم کار ملی و نیز حرکت به سمت تولید کالاهای با فناوری پیشرفته، دو وظیفه مهم و کلیدی دستگاه‌های دولتی در بخش اقتصاد و صنعت است که باید در اولویت قرار گیرد.

سیدمحمد موسوی افزود: رئیس‌جمهور و دولتمردان، به خوبی ظرفیت دیپلماسی کشور با همسایگان و دولت‌های همسو را ارتقا داده‌اند و حال نوبت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است که با همه توان خود، گام به جلو بگذارند.

صادرات ایران نباید در چنین سطحی باشد

پس از این سخنان، رئیس اتاق تهران پشت تریبون قرار گرفت. مسعود خوانساری، با بیان اینکه «روز تجلیل از صادرکنندگان روز بزرگی است» سخنان خود را آغاز کرد و در ادامه گفت: این روز را از آن جهت بزرگ توصیف کردم که در این دوران که کشور با معضلات بسیاری رو‌به‌روست، صادرکنندگان مانند سال گذشته و حتی بیش از آن افتخار‌آفرینی کرده‌اند. البته نمی‌توان پذیرفت که صادرات کشور ما با چنین ظرفیتی در چنین سطحی باشد. در واقع، اگرچه صادرات کشور نسبت به سال گذشته با رشد همراه بوده اما نسبت به رشد صادرات سایر کشورها منطقه، یک عقب‌ماندگی برای اقتصاد ما در حال وقوع است.

او با بیان اینکه تحریم‌ها اثری جدی بر صادرات گذاشته است، افزود: صادرکنندگان ما به دلیل تحریم‌ها وارد بازی ناعادلانه‌ای می‌شوند و دور زدن تحریم‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد به هزینه‌های آنها اضافه می‌کند. در عین حال، ضعف حمل‌ونقل و نبود مراودات بانکی از چالش‌های اصلی حوزه صادرات است.

رئیس اتاق تهران گفت: با وجود این فشارهای خارجی، در داخل نیز فشارها کم نیست. یکی از این فشارها از ناحیه سیاست‌های ارزی به صادرات وارد می‌شود. طی ۵ الی ۶ سال گذشته صدها بار این مساله را گوشزد کرده‌ایم که فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد، جز رانت و فساد عایدی دیگری برای کشور ندارد. سیاست ارز ترجیحی که از سال ۱۳۹۷ در پیش گرفته شد، خسارات بسیاری به اقتصاد کشور وارد کرد. اکنون همین سیاست در دولت سیزدهم دنبال می‌شود و فاصله نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی تا ۱۰ هزار تومانی بازار آزاد، اکنون به نرخ تثبیتی ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومانی در سامانه نیما تا ۴۰ هزار تومانی بازار آزاد منتقل شده است. به این ترتیب یک خطای بزرگ در حال تکرار شدن است. ما در بخش خصوصی حرف‌مان به گوش دولت نرسیده اما امیدواریم نمایندگان مجلس از تداوم این خطا جلوگیری کنند.

خوانساری افزود: صادرکنندگان کالای خود را به نرخ ارز در بازار آزاد تهیه می‌کند اما باید ارز صادراتی خود را ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان ارزان‌تر در سامانه نیما عرضه کنند. قطعی است که در این شرایط صادرات به صرفه نخواهد بود و صادرات کاهش می‌یابد. البته ممکن است برای شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی عرضه ارز به نرخ تثبیتی در نیما ممکن باشد اما شایسته است که دولت صادرکنندگان خرد بخش خصوصی را آزاد بگذارد.

او با اشاره به اینکه رفع تعهد ارزی نیز به مساله دیگری در حوزه صادرات تبدیل شده است و بعضاً به تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان منجر می‌شود، توضیح داد: این صادرکنندگان ناگزیر می‌شوند ارز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و این مساله به افزایش تقاضا در بازار منتهی خواهد شد. بنابراین اگر مساله پیمان‌سپاری برطرف شود، صادرات افزایش چشمگیری خواهد داشت.

خوانساری گفت: نکته حائز اهمیت این است که برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس که من اخیراً با آنها صحبت کردم هم با اصلاح سیاست‌های ارزی موافق هستند اما مشخص نیست چه نهادی باید این مساله را حل کند. حیف است که با این پتانسیل، منابع و وجود این نخبگان و جوانان پرتلاش در عرصه اقتصاد نتوانیم جایگاه نخست را در منطقه داشته باشیم و رقبای ما جلوتر از ما حرکت کنند.

او با اشاره به منفی شدن رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک، خروج سرمایه اعم از مالی و انسانی گفت: دلیل این اتفاقات، سخت‌گیری‌ها و مساعد نبودن فضای کسب‌وکار است. از این رو شایسته است که دست به دست هم دهیم و محیط کسب و کار را بهبود ببخشیم. اهمیت این هم‌افزایی آن است که کشور با این میزان فرصت و پتانسیل نباید در چنین جایگاهی در حوزه صادرات باشد.

ضرورت بازنگری در مدل‌سازی‌های اقتصادی کشور

در سخنرانی پایانی این مراسم نیز استاندار تهران پست تریبون قرار گرفت و عنوان کرد که اگر کشور در حوزه اقتصاد، سیاست واحد، مستمر، بلندمدت و انعطاف‌پذیر نداشته باشد، همواره در معرض تهدید قرار خواهد گرفت. علیرضا فخاری به ضرورت انعطاف‌پذیری در سیاست‌های اقتصادی کشور اشاره و در این رابطه از کشور چین یاد کرد و افزود: تجربه تاریخی نشان می‌دهد که برخی نظام‌های سوسیالیستی در جهان که اقتصاد را صرفاً در اختیار و انحصار دولت می‌دانستند، تغییر رویه دادند و با تدوین قوانین و سیاست‌گذاری‌ها به بخش خصوصی اجازه رشد و بالندگی دادند و امروز چین را می‌بینیم که با اصلاح رویه‌ها، در بالاترین جایگاه اقتصاد جهان ایستاده‌است.

وی با بیان اینکه امروز در زمینه مدل‌سازی اقتصادی برای کشور دچار یک اعوجاج هستیم، افزود: برای تثبیت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و مدل‌سازی در فعالیت‌های اقتصادی، باید بازنگری صورت گیرد.

استاندار تهران در ادامه افزود: اگر ثبات در نرخ پایه مواد اولیه، نیروی انسانی و انرژی و سایر عوامل موثر در تولید و کسب‌و‌کار اقتصادی وجود نداشته باشد، صادرکنندگان در انتخاب فرصت‌ها دچار بحران در تصمیم‌گیری به موقع می‌شوند.

فخاری با بیان اینکه تولید در ایران رقابت‌پذیر نیست، افزود: ما در کشور از نظر منابع کافی، نیروی انسانی کاردان و متخصص و دانش فنی کمبود نداریم، آنچه که کم داریم مدیریت است.

وی سپس با بیان اینکه دولتمردان عمدتاً به گفتار درمانی مشغول هستند تا رفع مشکلات، گفت: طی چند دهه گذشته، ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری در کشور در دستورکار قرار گرفت اما این مناطق هیچ کارایی برای توسعه اقتصادی کشور نداشته و صرفاً به تفرج‌گاه بدل شده است.

استاندار تهران سپس افزود: جسارت برهم زدن این روابط اشتباه و ناکارآمد در تصمیمات اقتصادی باید وجود داشته باشد و دولت نیز به تنهایی قادر به اداره اقتصاد ملی و بین‌المللی نیست و بخش خصوصی باید برای حضور کارآمد در صحنه اقتصاد کشور آماده باشد و ما در دولت دست تمامی فعالان اقتصادی را برای این حضور و نقش‌آفرینی به گرمی می‌فشاریم.

در ادامه این مراسم از صادرکنندگان نمونه استان در سال ۱۴۰۰ تقدیر شد. هم‌چنین از هفت شرکت به عنوان شایستگان تقدیر و از ۲۱ صادرکننده ملی در استان تهران به عنوان پرچمداران صادرات تجلیل به عمل آمد.

۱۴ شرکت صادرکنندگان نمونه استان تهران در سال ۱۴۰۰:

۱-شرکت مهندسی عمراب به مدیرعاملی فرزین مهدیار

۲-شرکت نفت بهران به مدیرعاملی اسعد عزیزی

۳-شرکت لوله‌گستر خادمی به مدیرعاملی محمدرضا خادمی

۴-شرکت بازرگانی شمس‌الهدائی به مدیرعاملی محمدرضا شمس‌الهدا

۵-شرکت آبادسازان سپهر راستین به مدیرعاملی فرتاش صفرزاده ملکی

۶-شرکت نورد لوله و پروفیل تهران شرق به مدیرعاملی محمود صابری

۷-شرکت شیشه و بلور کاوه به مدیرعاملی ابراهیم عسگریان دماوندی

۸-شرکت عالیفرد به مدیرعاملی ساسان میار اسدالله‌نژاد

۹-شرکت کی پلاس پارس به مدیرعاملی شریف نظام‌مافی

۱۰-شرکت تعاونی تولید رنگ و رزین الوان به مدیرعاملی رضا علیخان‌زاده

۱۱-شرکت شما کفش به مدیرعاملی مجید فصیحی‌نژاد

۱۲-شرکت قالی سلیمان به مدیرعاملی سعید منزوی‌زاده

۱۳-شرکت دمنده به مدیرعاملی احمد بستانچی

۱۴-شرکت آریا طب فیروز به مدیرعاملی بهروز سبک‌دست نودهی

هفت شرکت شایسته تقدیر:

۱-شرکت الکتروژن

۲-شرکت مهرافزون سامان

۳-شرکت لوله و ماشین‌سازی ایران

۴-شرکت صنایع فلزی هشتمین نور

۵-شرکت شیشه‌سازی مینا

۶-شرکت تولیدی کوشش رادیاتور

۷-شرکت لیوسان آسمان

تقدیر از ۲۱ بنگاه صادرکننده ملی که در حوزه استان تهران فعالیت می‌کنند به عنوان پرچمداران صادرات:

۱- شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا

۲-شرکت یاتا اکسپرس

۳-شرکت ایران یاسا تایر و رابر

۴-شرکت تک‌ماکارون

۵-گروه مپنا

۶-شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس

۷-شرکت اسپرلوس پلاس

۸-شرکت اوس سینا

۹-شرکت بین‌المللی ساروج بوشهر

۱۰-شرکت پویانمای آسمان خیال

۱۱-شرکت تولیدی شهر فرش ایرانیان

۱۲-شرکت درخت الماس سبز

۱۳-شرکت شیشه کاوه فلوت

۱۴-شرکت صنایع چینی زرین ایران

۱۵-شرکت صنایع هفت الماس

۱۶-شرکت صنعتی شوفاژ کار

۱۷-گروه صنعتی بوتان

۱۸-گروه صنعتی پاکشو

۱۹-شرکت ملی صنایع مس ایران

۲۰-شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران

۲۱-شرکت نفت پارس

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *