فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی

«فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی» به چاپ پنجم رسید

پایگاه خبری دنیای برند، کتاب «فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی» نوشته فرهاد فخرالدینی به‌تازگی توسط انتشارات معین به چاپ پنجم رسیده است.

کتاب «فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی» در واقع یک مدخل درسی و آموزشی است که فخرالدینی آن را نوشته و در توضیح درباره آن می‌گوید: در سال ۱۳۵۰ با تأسیس هنرکده موسیقی ملی در محل هنرستان عالی موسیقی ملی، ضمن تدریس دروس مختلف موسیقی، تدریس درس «فرم و آفرینش در موسیقی ایران» هم به عهده من واگذار شد. قبل از آن هم در دوره متوسطه هنرستان، تدریس این درس با عنوان «فرم موسیقی ایران» با من بود (قبل از من هم آقای حسین دهلوی و قبل از ایشان هم فکر می‌کنم شادروان روح‌الله خالقی آن را تدریس می‌کردند.)

چاپ اول این کتاب سال ۹۴ وارد بازار شد. چاپ دومش نیز تیرماه سال ۹۷ و چاپ سومش نیز ابتدای تابستان ۹۸ به بازار آمد.

در موسیقی اروپایی یا موسیقی جهانی، ارکان موسیقی عبارت‌اند از ملودی، ریتم و هارمونی. اما در موسیقی اصیل ایرانی که یک موسیقی یک‌صدایی است، این ارکان شامل ملودی یا لحن و وزن یا ریتم خواهد بود.

فخرالدینی متن این کتاب را در سال ۱۳۵۲ برای تدریس در هنرکده موسیقی نوشت و برای چاپ آن در قالب کتاب، بازنگری‌ها و ویرایش‌هایی روی آن انجام داد. ضمن اینکه مثال‌های بیشتری را برای پربارتر شدن مطالب به آن اضافه کرده است.

مطالب کتاب مورد نظر در ۵ بخش اصلی «ارکان موسیقی»، «تعریف فرم»، «ساختمان فرم»، «تکرار و تقلید» و «فرم‌های معمولی در موسیقی ایرانی» طبقه‌بندی شده‌اند.

چاپ پنجم این کتاب در ۱۰۱ صفحه و قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه شده است.

منبع: مهر

همچنین ببینید

19243422 480 310x165 - روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی

روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی «قهرمان ایران» در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *