صنعت گردشگری همدان

ایجاد ظرفیت با برندسازی محصولات همدان

پایگاه خبری دنیای برند، فرماندار همدان گفت: برای توسعه صنعت گردشگری که زمینه ساز پیشرفت استان است پیوست رسانه و تبلیغات ضرورت دارد.

مسلم مخفی روز سه شنبه در آیین رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره سیر و موسیر همدان، با بیان اینکه رسانه ها نقش تعیین کننده ای در توسعه این صنعت دارند افزود: گردوی تویسرکان، سفال لالجین و انگور ملایر در سایر استان ها رقیب پیدا کردند و برهمین اساس اگر بخواهیم سیر همدان با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، ثبت شود باید پیوست رسانه و تبلیغات داشته باشد.

وی اظهار داشت: برندسازی و معرفی محصولات هر منطقه در همدان موجب ایجاد ظرفیت‌هایی می‌شود که آورده‌های مالی به همراه دارد.

فرماندار همدان گفت: گردشگری و کشاورزی ۲ محور توسعه همدان است که ایجاد ظرفیت های جدید به تقویت این حوزه ها منجر می شود.

مخفی، زیرساخت‌های گردشگری در همدان را ناکافی دانست و اظهار داشت: شهرداری همدان و میراث فرهنگی ساخت هتل و زیرساخت‌های گردشگری را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: در استان و شهرستان همدان پروژه های راه گشایی در حال انجام است و بعضی از آنها در هفته دولت امسال افتتاح می شود.

ایجاد شهرک تخصصی “سیر همدان” ثبت جهانی را تکمیل می کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ثبت جهانی “سیر همدان” پس از ۲ سال پیگیری هدیه‌ای ماندگار برای مردم این استان، به ویژه کشاورزان و تولید کنندگان این محصول است و ایجاد شهرک تخصصی این موفقیت را تکمیل می‌کند.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: کشاورزان تولید کننده سیر برای ارتقا کیفی و کمی این محصول جهانی نیازمند زیرساخت‌های لازم هستند که با ایجاد یک شهرک تخصصی این مساله تحقق خواهد یافت.

وی اضافه کرد: ساخت شهرک تخصصی سیر می‌تواند صنایع فرآوری و بسته‌بندی را تا اصلاح ژنتیکی، بازاریابی و فروش این محصول توسعه دهد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: ثبت جهانی سیر همدان شروع یک جهش است و سیر به تنهایی می‌تواند یکی از محورهای قدرتمند رشد و توسعه استان همدان باشد.

حاجی بابایی، از اجرای طرح حکمت در استان همدان و زنجان خبر داد و گفت: بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگراه فرهنگی کشور است که از سهرورد در زنجان آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی سینا ادامه دارد.

وی اظهار داشت: مقرر شد جاده‌ای به نام “جاده حکمت” طراحی و پایه ریزی شود که دستاوردهای ارزشمندی برای استان به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح در سال گذشته در قالب یک پیشنهادی از سوی کارشناسان و از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان شد و در این پیشنهاد قرار شد که بین سهرورد استان زنجان و استان همدان در قالب طرحی با عنوان جاده حکمت ارتباط تنگاتنگ علمی و فرهنگی صورت گیرد و این طرح برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد.

حاجی بابایی افزود: بزرگراه حکمت از زنجان تا همدان، نخستین بزرگراه فرهنگی کشور است که از شهرستان سهرورد در زنجان، محل تولد شیخ اشراق آغاز می‌شود و تا آرامگاه بوعلی سینا در همدان ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز کارهای بزرگ در همدان نهادینه می‌شود گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان امسال در پتروشیمی ابن سینا همدان سرمایه گذاری می شود.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی زمانی تبدیل شدن همدان به محور خط ریلی مطرح شد که برخی این موضوع را ادعای بزرگ و دست نیافتنی دانستند در حالیکه هم اینک با تکمیل چند خط در حال اجرا، مسافران شمال و شمال غرب کشور برای عزیمت به جنوب و بالعکس از خطوط ریلی همدان عبور می کنند.

حاجی بابایی اضافه کرد: ایجاد تراموا در شهر همدان در مجلس شورای اسلامی مصوب شد اما برخی عرض کوچک معابر رینگ مرکزی شهر را بهانه ای برای زیر سوال بردن این مصوبه مطرح کردند در حالیکه این طرح در رینگ دوم شهر با عرض معابر ۷۰ متری بدون نیاز به تخریب مکانی قابلیت اجرا دارد.

وی افزود: حدود ۴۰ سال پیش برای اجرای طرح جامع همدان هفت هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شد که یک هزار و ۵۰۰ هکتار از آن به بهانه جلوگیری از احداث خانه در باغ ها و ارتفاعات کم شد.

نماینده مردم شهرستان های همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح جامع همدان با رسیدن به ۱۰ هزار هکتار موجب رفع مشکل مسکن در همدان می شود و در این صورت آپارتمان و برج های ضد محیط زیست به خانه های ویلایی تبدیل می شود.

حاجی بابایی اظهار داشت: محدوده پیش بینی شده برای همدان با ۷۰۰ هزار جمعیت پنج هزار و ۷۰۰ هکتار است در حالیکه محدوده شهری در یزد با ۶۰۰ هزار جمعیت ۱۲ هزار هکتار و کاشان با ۲۳۰ هزار جمعیت ۶ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه همدان نیازمند ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی است ادامه داد: این شهر در تحویل زمین رتبه ۳۲ کشور شده بود که با پیگیری های صورت گرفته و پیش بینی ۱۴۰ هکتار زمین باغ میوه برای این کار، به سرعت جزو استان های موفق قرار خواهد گرفت.

در پایان از پوستر پنجمین جشنواره سیر و موسیر همدان (سولان) رونمایی شد. این جشنواره هرساله در اواسط تیرماه همزمان با برداشت محصول سیر همدان در روستای سولان برگزار می‌شود که امسال نیز پنجمین جشنواره سیر و موسیر همدان ۱۵ و ۱۶ تیرماه برگزار می‌شود.

استاندار همدان پیشتر گفته بود: «سیر همدان» پس از ۲ سال پیگیری با شماره آگهی AO-۱۲۷۳ به ثبت جهانی رسید.

علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: سرانجام پس از نزدیک به ۲ سال پیگیری و با اعلام رسمی دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی و فکری WIPO در ژنو سوئیس «سیر همدان» در تاریخ ۱۸ خردادماه ۱۴۰۲ با شماره آگهی به شماره AO-۱۲۷۳ به ثبت جهانی رسید.

وی اظهار داشت: بعد از ثبت جهانی کشمش ملایر و گردوی تویسرکان این سومین محصول کشاورزی استان همدان است که به ثبت جهانی می‌رسد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه سیر همدان در سال ۹۶ به ثبت ملی رسیده بود خاطرنشان کرد: همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته‌ای است و سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی یک برند و نشان خاص دارد.

سال زراعی ۱۴۰۰، ۴۲ هزار تن سیر خشک در چهار هزار هکتار سطح زیر کشت در استان تولید شده است و هشت هزار و ۳۰۰ تن نیز سیرتر برای مصرف تازه خوری تولید شده است.

استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

برند شیائومی

برند شیائومی در تلاش برای ثبت رکورد

برند شیائومی بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *