63008546 660x330 - حضور دانشمند ایرانی در یک جراحی پیشگامانه در امریکا/عنکبوت‌های فضایی در مریخ را ببینید !

حضور دانشمند ایرانی در یک جراحی پیشگامانه در امریکا/عنکبوت‌های فضایی در مریخ را ببینید !

دنیای علم و فناوری در روز جاری اتفاقات و اخبار متعدد و متنوعی داشت که در این گزارش به اختصار به آنها می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، در ادامه نگاهی می‌اندازیم به قابل توجه‌ترین اخبار تحریریه علم و فناوری ایران و جهان که از جمله آنها می‌توان به «برای اولین بار یک زن همزمان کلیه خوک پیوندی و پمپ قلب دریافت کرد»، «ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان»، «فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!»، «صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد»، «بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد»، «جذب نخبگان در ۳۳ دستگاه اجرایی در دستور کار بنیاد ملی نخبگان»، «گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!»، «اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست»، «پیوستن رهبران فناوری دنیا به هیئت فدرال ایمنی هوش مصنوعی آمریکا»، «این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند» و «اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید» اشاره کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند با کلیک روی تیتر هر یک از اخبار زیر، به متن کامل خبر دسترسی پیدا کنند:

با مشارکت پزشک ایرانی
برای اولین بار یک زن همزمان کلیه خوک پیوندی و پمپ قلب دریافت کرد

قرار دادن اولین پمپ قلب ترکیبی مصنوعی و پیوند کلیه خوک در یک بیمار موفقیت آمیز بود که نشان می‌دهد پیوند عضو خوک ویرایش ژنتیکی شده در حال تبدیل شدن به یک واقعیت برای موارد پیچیده است.

پیش‌بینی رشد ۱۰۰ درصدی حضور دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه
ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در نشست خبری روز شنبه، ۸ اردیبهشت ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند. وی در ادامه درباره حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس نیز گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است. مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق بر دانش‌بنیان شدن حوزه سلامت کشور و در نتیجه انتفاع بیماران سرطانی از طریق تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تمرکز دارد.

فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!

ناسا اعلام کرد که به خاطر بروز یک مشکل مکانیکی، فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» را فعلا متوقف کرده است.

آغاز هفته نجوم با شعار «نجوم ایران، همبستگی و تعامل»

از سوی انجمن نجوم ایران عناوین اصلی و روزهای هفته نجوم اعلام شد. در سال جاری هفته نجوم در ایران از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و از سوی انجمن نجوم ایران عنوان اصلی روز نجوم «نجوم ایران، همبستگی و تعامل» نامگذاری شده است. 

چالوس با زلزله‌های ۳ و ۳.۷ لرزید
ثبت ۵ زمینلرزه در خوی استان آذربایجان غربی

در هفته گذشته چالوس استان مازندران با دو زلزله ۳ و ۳.۷ لرزید و در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله به بزرگای ۲.۷ و زلزله‌های ۲.۸،۲.۹ و ۴.۲ رخ داد.

بادبان خورشیدی ناسا در فضا باز شد

بادبان‌های خورشیدی راهی مرموز و باشکوه برای سفر در وسعت فضا هستند. آنها با شباهت به بادبان کشتی‌ها یکی از کارآمدترین راه‌ها برای فراهم کردن نیروی رانش فضاپیماها در فضا هستند.

جذب نخبگان در ۳۳ دستگاه اجرایی در دستور کار بنیاد ملی نخبگان

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: در فراخوان جدید جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی علاوه بر ۱۸ دستگاهی که در فراخوان قبلی مشارکت داشتند، ۱۵ دستگاه دیگر پای کار خواهند آمد و در مجموع جذب نخبگان در ۳۳ دستگاه صورت خواهد گرفت.

عکس مدارگرد «مارس اکسپرس» از لشکر عنکبوت‌ها روی مریخ!

عکسی که مدارگرد «مارس اکسپرس» از منطقه‌ای در نزدیکی قطب جنوب مریخ ثبت کرده است، ویژگی‌هایی را روی سطح سیاره سرخ نشان می‌دهد که به عنکبوت شباهت دارند.

اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید

یک شرکت اسلواکیایی موفق شد اولین پرواز یک خودروی پرنده به همراه یک مسافر را به انجام برساند.

گوجه فرنگی‌ها «جهان موازی» خود را دارند!

در کشفی که به نظر می‌رسد از مجموعه «پیشتازان فضا» یا یک فیلم مارولی بیرون آمده باشد، دانشمندان دریافته‌اند که گوجه فرنگی اساسا در یک «جهان موازی» زندگی می‌کند. این کشف زمانی انجام شد که محققان دانشگاه ایالتی میشیگان به تماشای آنچه در بین ریشه‌های گیاه گوجه‌فرنگی رخ می‌دهد، پرداختند.

این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند

در حالی که به نظر می‌رسد هر هفته یک ربات انسان‌نما به بازارعرضه می‌شود، هنوز از هیچ رباتی حرکاتی با سرعت یا دقت مدلی که شرکت چینی استیریبات(Astribot) منتشر کرده است، را ندیده‌ایم.

پیوستن رهبران فناوری دنیا به هیئت فدرال ایمنی هوش مصنوعی آمریکا

سم آلتمن از شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) و دیگر رهبران فناوری به منظور بحث و تدوین چگونگی استقرار ایمن هوش مصنوعی در زیرساخت‌های حیاتی به هیئت فدرال ایمنی هوش مصنوعی می‌پیوندند.

اپل دوباره با اوپن‌ای‌آی سر میز مذاکره نشست

به نظر می‌رسد شرکت اپل مذاکرات خود با شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) را برای ساخت یک چت‌بات برای آیفون از سر گرفته است. البته این شرکت همچنان با گوگل نیز در حال مذاکره است.

فراخوان بنیاد ملی نخبگان برای ثبت‌نام جشن ازدواج نخبگان

فراخوان ثبت نام جشن ازدواج نخبگان ویژه‌ مستعدان و نخبگان به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان منتشر شد.

همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین

با انتشار فراخوان مشترک از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور دعوت شد تا جهت رفع چالش‌های حوزه‌های توانبخشی با هدف کاهش چالش‌های معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی ایده‌های خود را ارائه دهند.

پایان

همچنین ببینید

4 310x165 - تلاش ۲۰ ساله پارک پردیس برای توسعه فعالیت کارآفرینی جوانان

تلاش ۲۰ ساله پارک پردیس برای توسعه فعالیت کارآفرینی جوانان

رئیس پارک فناوری پردیس گفت: در جریان توسعه فناوری از ۲۰ سال گذشته پارک فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *