ثبت جهانی جنگل هیرکانی

جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شد

با تائید کارشناسان IUCN در چهل و سومین اجلاس یونسکو، جنگل‌های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، در بررسی این پرونده، نخست نماینده اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) اطلاعاتی را درباره جنگل‌های هیرکانی و تاریخچه آن و پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری آن ارائه داد. همچنین اطلاعاتی درباره تهدیدهایی که این محوطه با آن رو به روست مانند قطع غیرقانونی درختان و شکار غیرقانونی مطرح شد.

همچنین پیشنهاد شد تا این پرونده بر اساس معیار ۹، ثبت جهانی شود.

نماینده کشور آذربایجان نیز با بیان این‌که این محوطه دو کشور را شامل می‌شود، اظهار کرد: دولت آذربایجان اقدامات مهمی برای محافظت از جنگل‌های هیرکانی انجام داده است. متاسفیم که نتوانستیم این پرونده را به صورت مشترک با ایران ارائه دهیم اما درخواست داریم که آذربایجان نیز لحاظ شود.

جنگل‌های هیرکانی موجود در خراسان شمالی ادامه جنگل‌های شمال است. مساحت جنگل‌های خراسان شمالی ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار است. ۲۱ درصد از این مساحت که حدود ۲۵ هزار هکتار می‌شود، متعلق به جنگل‌های هیرکانی است.

در حقیقت جنگل هیرکانی در خراسان شمالی به عنوان یک اکوتن تلقی می‌شود چراکه بین دو اکوسیستم جداگانه قرار داد، یعنی از یک اکوسیستم جنگلی شمالی به یک اکوسیستم نیمه استپی (ناحیه رویشی ایران تورانی) متصل می‌شود.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در این اجلاس گفت: ما چند سال پیش کویر لوت رو در فهرست جهانی ثبت کردیم و امسال جنگل‌های هیرکانی و این نشانه تنوع زیستی در ایران است. امیدواریم کشور آذربایجان نیز به این پرونده ملحق شود.

پایان

همچنین ببینید

The family health program in the name of Iran was registered globally 310x165 - برنامه سلامت خانواده به نام ایران ثبت جهانی شد

برنامه سلامت خانواده به نام ایران ثبت جهانی شد

سازمان جهانی بهداشت، «برنامه سلامت خانواده» را ابتکار جمهوری اسلامی ایران دانست و بر اساس …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x