کلوچه ملایر

عدم حضور کلوچه ملایر در کنار برندهای ملی دیگر این شهر

پایگاه خبری دنیای برند، یکی از کلوچه پزان ملایری عدم تبلیغات برای کلوچه ملایر و عدم حضور این میراث ملی در جشنواره های تابستانه در کنار مبلمان منبت، انگور و یا حتی ترخینه ملایر، را بدلیل نبود اتحادیه مستقل کلوچه پزان دانست و گفت: اگر اتحادیه مستقل داشته باشیم می توان برای بسته بندی شکیل تر کلوچه برنامه ریزی کرد و با تبلیغات مناسب این میراث ملی را که سه سال پیش به ثبت رسیده، به همه ایران معرفی کرد.

شاید هر یک از شما از شیرینی دوران کودکی خاطرات بسیاری داشته باشید. یکی از این خاطرات نزدیک شدن عید نوروز و پیچیدن عطر زرده تخم مرغ و زعفرانی بود که رومال کلوچه ها میشد و بر دیواره ی داغ تنور جا خوش می کرد.

از دیرباز تاکنون کلوچه های سنتی، حکم قورمه سبزی را برای ایرانی ها  داشته و مُهری است که تکمیل کننده اصالت ایرانی است. کلوچه ای که برآمده از فکر خلاق شیرزنان و شیر مردانی است که دست هایشان را به گرمای تنور سپرده اند تا کام مردم را شیرین کنند. ملایر نیز علاوه بر هنرمندانی مُغار به دست و کشاورزانی یاقوت نشان، کلوچه پزانی دارد که سال هاست آستین هایشان را بالا زده و پس از مخلوط کردن آرد و روغن و شکر، خمیری بدست می آورند که آن را فرم داده و خطوطی از جنس زندگی بر آن نقش می کنند. آن وقت کلوچه های رومال شده با زرده تخم مرغ و زعفران را به دل تنور می سپارند تا کام مردم برای لحظه ای شیرین شود.

به گفته رئیس اتحادیه قنادان و کلوچه پزان ملایر، ۱۵۰ نفر در ۶۸ واحد کلوچه پزی در سراسر این شهرستان مشغول بکار هستند. در نهم دی ماه سال ۹۸ پرونده ثبت ملی «کلوچه ملایر» همزمان با ثبت جهانی مبل منبت، تأیید و این میراث ناملموس تحت عنوان «کلوا» به شماره ۲۰۴۱ ثبت ملی شد.

مسعود سمیعی یکی از کلوچه پزان ملایری است که ۱۶ سال از عمر خود را پای تنورکلوچه پزی گرم کرده است. سمیعی یکی از مشکلات اصلی کلوچه پزان را در حوزه تهیه مواد اولیه اعلام کرد و گفت: مواد اولیه کلوچه شامل شیر، شکر، روغن نباتی، آرد ۱۸ درصد سبوس دار، تخم مرغ و کنجد است که گاهی در تامین این مواد مشکل داریم و در بازار موجود نیست.

سمیعی با بیان اینکه برخی مواقع اتحادیه قنادان مواد اولیه ای مانند روغن و شکر را بین کلوچه پزان توزیع می کنند، افزود: اما این توزیع دائمی و همیشگی و تضمین شده نیست.

وی تصریح کرد: برای تهیه آرد نیز باید از طریق سامانه ثبت نام کنیم که ممکن است سامانه با مشکل مواجه شده و بسته باشد یا اینکه آردی که تحویل می گیریم کفاف پخت را نمی دهد و آخر ماه آرد نداریم.

این کلوچه پز افزایش قیمت مستمر مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات این صنف برشمرد و ادامه داد: پس از افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت جدید کلوچه را به ما اعلام نمی کنند و مجبوریم برای مدت طولانی با همان قیمت قبل بفروشیم.

کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی فروش کلوچه

به گفته سمیعی طی چند ماه گذشته و با افزایش قیمت چند برابری مواد اولیه، فروش کلوچه پزان ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به قبل کاهش یافته است و همین سبب شده برخی کلوچه پزان دست از کار بکشند و کلوچه پزی را تعطیل کنند.

سمیعی معتقد است در صورتی که کلوچه پزان اتحادیه جداگانه ای داشته باشند، به مشکلات شان هم در تامین مواد اولیه و هم در حوزه قیمت گذاری بهتر رسیدگی خواهد شد.

The lack of presence of Melair cookies next to other national brands of this city 01 - عدم حضور کلوچه ملایر در کنار برندهای ملی دیگر این شهرنداشتن اتحادیه مستقل؛ مشکل اصلی کلوچه پزان ملایری

کلوچه پز دیگری نیز نداشتن اتحادیه کلوچه پزان را مشکل اصلی این صنف دانست و گفت: کلوچه پزان زیر نظر صنف قنادان هستند و اقدام مثبتی در زمینه در نظر گرفتن سهمیه شکر یا روغن با قیمت مناسب تر برای کلوچه پزان انجام نمی شود اما اگر کلوچه پزان خود اتحادیه جداگانه ای داشته باشند می توانند مشکلات شان را بهتر پیگیری کنند.

محمد غفاری با بیان اینکه اغلب مسافران و کشاورزان مشتریان ما هستند، افزود: در فصول کشاورزی یا در زمان تعطیلات فروش بطور چشمگیری افزایش می یابد اما در مجموع طی چند ماه اخیر بدلیل افزایش قیمت مواد اولیه و به تبع افزایش قیمت کلوچه، فروش آن مانند دیگر کالا یا مواد غذایی کاهش یافته است.

کلوچه ملایر در کنار مبلمان منبت، انگور، شیره و ترخینه نیست

به گفته غفاری عدم تبلیغات برای کلوچه ملایر و عدم حضور این میراث ملی در جشنواره‌های تابستانه در کنار مبلمان منبت، انگور و یا حتی ترخینه ملایر، همه بدلیل نبود اتحادیه کلوچه پزان است.

غفاری خاطرنشان کرد: اگر اتحادیه داشته باشیم می توان برای بسته بندی شکیل تر کلوچه برنامه ریزی کرد و با تبلیغات مناسب این میراث ملی را که سه سال پیش به ثبت رسیده است، به همه ایران معرفی کرد.

وی پیشنهاد کرد: اگر کلوچه مانند شیرینی تنها بصورت کیلویی بفروش برسد، قدرت رقابت بین کلوچه پزان افزایش پیدا می‌کند در حال حاضر هر کلوچه ۱۰۰ گرمی به قیمت ۴۰۰۰تومان بفروش می‌رسد اما ممکن است مشتری کلوچه های کوچکتر یا بزرگ تر از ۱۰۰ گرم بخواهد که قانون نرخ نامه کلوچه پزان اجازه پخت کلوچه هایی با وزن های کمتر یا بیشتر را نمی دهد و این قدرت رقابت بین کلوچه پزان را کاهش می دهد.

تعداد کلوچه پزان بیشتر از قنادان است اما اتحادیه مستقل ندارند!

کلوچه پز دیگری با سابقه بیش از ۱۵ سال کلوچه پزی در ملایر نیز مشکل اصلی این صنف را نداشتن اتحادیه مستقل دانست و مطرح کرد: تعداد کلوچه پزان حتی از تعداد قنادان بیشتر است اما اتحادیه آن ها زیر نظر قنادان بوده و خود اتحادیه مستقل ندارند تا به مشکلات شان رسیدگی شود.

این کلوچه پز با بیان اینکه بارها پیش آمده رییس اتحادیه قنادان جواب تلفن ما را بدلیل مشغله های کاری نمی دهد، افزود: در حال حاضر از طرف اتحادیه هیچ خدماتی به ما ارائه نمی شود اما اگر اتحادیه مستقل داشته باشیم می توانیم برای کلوچه پزان سهمیه روغن و شکر با قیمت مناسب تر بگیریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ خانوار در ملایر از کلوچه پزی امرار معاش می کنند، گفت: کلوچه نیاز دوم مردم است اما طی چند ماه اخیر بدلیل افزایش قیمت، فروش کلوچه پزان کمتر شده و برخی ناچار به تعدیل نیرو یا تعطیلی شدند.

امکان ایجاد اتحادیه مستقل برای کلوچه پزان وجود ندارد

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر با اشاره به ۲۹ اتحادیه صنفی فعال در شهرستان، اظهار کرد: سیاست سازمان صمت کاهش تعداد اتحادیه ها و ادغام آن ها با هدف افزایش علمکرد است.

وحید فارسی ادامه داد: با توجه به این سیاست، امکان ایجاد اتحادیه مستقل برای کلوچه پزان وجود ندارد و آن ها باید مشکلات خود را از طرف اتحادیه قنادان پیگیری و رفع کنند.

به گفته فارسی کلوچه پزان می توانند در انتخابات رییس اتحادیه و اعضای هیئت مدیره صنف قنادان، بستنی فروشان، کلوچه پزان، نقل پزان و آجیل فروشان که هر ۴ سال یکبار برگزار می شود، شرکت کنند تا در صورت کسب رای، یکی از آن ها عضو هیئت مدیره شود.

The lack of presence of Melair cookies next to other national brands of this city 02 2 - عدم حضور کلوچه ملایر در کنار برندهای ملی دیگر این شهرتا خواست جامعه محلی نباشد، کاری از دست ما ساخته نیست

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر به ثبت ملی «مهارت پخت کلوای ملایر» اشاره و اظهار کرد: در نهم دی ماه سال ۹۸ پرونده ثبت ملی «کلوچه ملایر» همزمان با ثبت جهانی مبل منبت، تأیید و این میراث ناملموس تحت عنوان «کلوا» به شماره ۲۰۴۱ ثبت ملی شد.

ابراهیم جلیلی با اشاره به درخواست کلوچه پزان ملایری برای ثبت ملی کلوای ملایر با هدف تقویت و توسعه این صنعت در بسته بندی، برندسازی و تبلیغات، مطرح کرد: اداره میراث فرهنگی در این حوزه می تواند بعنوان رابط برای ثبت ملی این محصول و نیز مشاور عمل کند.

جلیلی ادامه داد: ما بارها مکاتبات بسیاری مبنی بر انجام تبلیغات گسترده و مناسب، بسته بندی شکیل، برگزاری جشنواره های مختلف یا نصب تابلو ملی شدن «کلوای ملایر» بر سر در کلوچه پزی ها با متولیان امر داشتیم که متاسفانه نتیجه بخش نبوده و کلوچه پزان هیچ استقبالی نداشتند.

به گفته وی با وجود دعوت این اداره از کلوچه پزان ملایری برای شرکت در نمایشگاه های تهران، کلوچه پزان استقبالی نکردند.

جلیلی با تاکید بر اینکه متولی اصلی این حوزه، ارائه تسهیلات یا صدور پروانه کسب با سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی نیست، افزود: در هر حوزه ای تا خواست جامعه محلی نباشد، کاری از دست ما ساخته نیست.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اعلام آمادگی کرد که تا حد توان پای کار بوده و برای معرفی «کلوای ملایر» از هیچ کمکی دریغ نمی کند اما شرط آن همراهی و پیگیری توسط رئیس اتحادیه کلوچه پزان و اعضای صنف است.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *