محصولات الکترونیکی

بحران نوظهور قیمت محصولات الکترونیکی در سال ۲۰۲۱

کمبود جهانی نیمه هادی ها باعث کاهش میزان تولید و افزایش قیمت محصولات برندهای بزرگی مثل سامسونگ و فورد شده است.

پایگاه خبری دنیای برند به نقل از گاردین، افزایش قیمت و کمبود محصولات الکترونیکی در بازار، از تلویزیون و تلفن همراه گرفته تا خودرو و کنسول بازی، مشکلاتی را پیش روی مصرف کنندگان قرار داده است.

تراشه مغزمتفکر همه دستگاه های الکترونیکی است و مواد اولیه تولید تراشه ها از سال گذشته تا کنون به طور مداوم کمیاب تر شده اند.

با شروع همه گیری کرونا و تعطیلی کارخانه ها، ابتدا صرفاً با مشکل به تأخیر افتادنِ تأمین مواد اولیه مواجه بودیم. امروز روند تولید در کارخانه ها به روال عادی برگشته است، اما همه گیری کرونا و تغییرات سبک زندگی در اثر آن، این بحران را تشدید کرده است. عوامل متعددی بر رشد شدید تقاضا برای تراشه های الکترونیکی در بازار تأثیرگذار بوده اند؛ از جمله سرمایه گذاری خودروسازها روی وسایل نقلیه الکتریکی پیشرفته، افزایش چند برابری فروش تلویزیون ها و کامپیوترها، رونمایی از کنسول های بازی جدید و تلفن های همراه مجهز به فناوری ۵G و…

حتی کمپانی ۲ تریلیون دلاری اپل، بزرگترین خریدارنیمه هادی ها در جهان، که سالانه ۵۸ میلیارد دلار برای خرید ادوات نیمه هادی هزینه می کند، در سال گذشته به دلیل کمیاب شدنِ این تراشه ها در بازار مجبور شد عرضه آیفون ۱۲ را دو ماه به تعویق بیندازد.

به بیان نیل کمپلینگ، تحلیلگر رسانه و فناوری در Mirabaud، «تراشه ها خیلی مهم هستند و آشوب فعلی در عرضه و تقاضای این بازار تحت تأثیر چندین عامل مختلف ایجاد شده است. اساساً سطح جدیدی از تقاضا در بازار به چشم می خورد که نمی توان آن را پاسخ داد، بحران همه جانبه ای از راه رسیده است و همه ما تحت تأثیر آن قرار می گیریم».

اخیراً کمپانی فورد شیفت های کاری دو کارخانه خود را محدود کرده و اذعان کرده است که در سال جاری، سود شرکت ممکن است تا ۲٫۵ میلیارد دلار کاهش یابد. کمپانی نیسان قصد دارد خط تولید کارخانه های خود را در مکزیک و آمریکا متوقف کند و کمپانی جنرال موتورز نیز اعلام کرده است که احتمالاً سود این شرکت به میزان ۲ میلیارد دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

همه تولیدکنندگان کنسول های بازی در سال گذشته با چالش کاهش موجودی انبارهایشان مواجه بوده اند و کمپانی سونی در ماه گذشته اعلام کرد که ممکن است در سال جدید به خاطر کمبود عرضه نیمه هادی ها نتواند به تقاضای بازار برای پلی استیشن ۵ پاسخ دهد. مایکروسافت نیز پیش بینی می کند که مشکلات مربوط به عرضه محصول Xbox حداقل تا نیمه دوم سال جاری ادامه داشته باشد.

اوج شدت این بحران را می توان در وضعیت کمپانی سامسونگ مشاهده کرد. سامسونگ به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در جهان، که بعد از اپل، بزرگترین خریدار تراشه های الکترونیکی نیز هست، اعلام کرده است که ممکن است مجبور شود رونمایی تلفن همراه جدید خود را به تعویق بیندازد.

کمپلینگ می گوید: «سامسونگ سالانه معادل ۵۶ میلیارد دلار ادوات نیمه هادی به فروش میرساند که ۳۶ میلیارد دلار از آن صرف تولید محصولات خودش می شود؛ عجیب است که چنین شرکتی مجبور شود عرضه یکی از محصولات خود را به خاطر کمبود تراشه ها به تأخیر بیندازد».

به گفته ی کوه دونگ-جین، مدیر اجرایی سامسونگ و همچنین رئیس واحد تجارت تلفن همراه سامسونگ، عدم توازن شدیدی در توزیع منابع محدود تراشه در میان متقاضیان این بازار وجود دارد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

در سال گذشته با کاهش فروش وسایل نقلیه، تولیدکنندگان خودرو سفارشات تراشه خود را کاهش دادند و وقتی با رونق گرفتن دوباره ی بازار تصمیم گرفتند سفارشات جدیدی ثبت کنند، متوجه شدند که از قافله جا مانده اند و باید در صف منتظر بمانند. سالانه معادل ۳۷ میلیارد دلار تراشه در صنعت خودروسازی جهان استفاده می شود و کمپانی هایی مانند تویوتا و فولکس واگن که از بزرگان این صنعت هستند، سالانه ۴ میلیارد دلار صرف خرید تراشه های مورد نیاز خود می کنند.

به گفته‌ی کمپلینگ «خودروسازان بیش از سایرین تحت تأثیر این بحران قرار می‌گیرند، زیرا دیرتر از همه به فکر افتاده‌اند و همچنین مشتریان نسبتاً کوچکی برای تأمین کنندگان نیمه هادی ها محسوب می شوند. تأمین‌کنندگان ادوات نیمه‌هادی مسلماً کمپانی بزرگ و در حال رشدی مانند اپل را در اولویت قرار می‌دهند، زیرا این کمپانی سالانه ۵۶ میلیارد دلار صرف خرید ادوات نیمه‌هادی می‌کند، در حالی که این رقم برای بزرگترین خودروسازها نیز بسیار کمتر است».

به نظر می‌رسد که کمبود تراشه ها درجهان همچنان ادامه داشته باشد. برای راه‌اندازی یک کارخانه‌ی پیشرفته‌ی تولید ادوات نیمه‌هادی دو سال زمان لازم است و تولیدکنندگان قصد دارند برای دومین بار ظرف مدت کمتر از یک سال، قیمت کالاهای خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

کمپلینگ همچنین تصریح کرد «هیچ نشانی از افزایش عرضه‌ی تراشه ها یا کاهش تقاضا برای آن‌ها مشاهده نمی‌شود و قیمت‌ها در سرتاسر زنجیره‌ی تأمین این بازار در حال افزایش هستند. این موضوع به طور مستقیم روی زندگی مردم تأثیر می‌گذارد و قیمت خودروها، موبایل‌ها، لوازم خانگی و تقریباً همه‌ی تجهیزات الکترونیکی را افزایش خواهد داد. آیفون جدیدی که امسال به بازار می‌آید قطعاً گران تر از مدل قبلی خواهد بود».

بازار ایران نیز از این بحران جهانی در امان نمانده و نخواهد ماند. کمبود جهانی  نیمه هادی ها در بازار ایران نیز اثرات جبران ناپذیری بر تمام صنایع مرتبط خواهد گذاشت. بعلاوه، بی اطلاعی تولیدکننده ها از بحران کنونی در نتیجه، آماده نبودن برای اجرای راهکارهای درست برای عبور از بحران می تواند کار را برای تولیدکنندگان داخلی پیچیده تر از پیش کند و شرایط را برای مشتریان این صنایع دشوارتر از پیش سازد.

همچنین ببینید

62963653 310x165 - تراشه‌های گرافنی برای تولید صنعتی کوچک‌سازی می‌شوند

تراشه‌های گرافنی برای تولید صنعتی کوچک‌سازی می‌شوند

شرکت «آرچر متریالز»(Archer Materials) یک نسخه مینیاتوریزه از تراشه حاوی ترانزیستور اثر میدان گرافنی(gFET) خود …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x