اسپیس ایکس

شرکت «اسپیس ایکس» توپ‌های جام جهانی را با موشک به فضا پرتاب کرد

پایگاه خبری دنیای برند، شرکت «اسپیس ایکس» توپ‌های جام جهانی را با موشک «فالکون۹» به فضا پرتاب کرد و آنها را به زمین بازگرداند.

به نقل از اسپیس، پرتاب اخیر موشک «فالکون۹»(Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) طبق معمول شامل فرود نخستین مرحله این موشک روی زمین بود. موضوع متفاوت این بود که این بار می‌توان فرود فالکون۹ را به عنوان یک گل در جام جهانی توصیف کرد.

شرکت «هواپیمایی قطر»(Qatar Airways) با اسپیس ایکس همکاری کرد تا به دو توپ رسمی جام جهانی فوتبال، فرصت بهترین ضربه را بدهد و آنها را تا فضای بیرونی بفرستد. توپ‌های فوتبال در حالی که در نخستین مرحله فالکون۹ قرار داشتند به فاصله ۱۲۳ کیلومتری بالای زمین رسیدند.

سپس این توپ‌های سفید، آبی، قرمز و زرد همراه با تقویت‌کننده روی یک سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود آمدند و نخستین مرحله سفر ۱۳۰۰ کیلومتری خود را تکمیل کردند. سپس، توپ‌ها توسط هواپیمایی قطر به «فرودگاه بین‌المللی حَمَد»(Hamad International Airport) فرستاده شدند و در آنجا به مقامات جام جهانی تحویل داده شدند.

هواپیمایی قطر در ویدئویی که این شاهکار را نشان می‌دهد، اظهار داشت: یک سفر افسانه‌ای برای یک تورنمنت افسانه‌ای؛ از فضا تا آغاز بازی.

 

توپ‌های مسابقه که توسط شرکت «آدیداس»(Adidas) برای جام جهانی ساخته شده‌اند، نخستین توپ‌هایی هستند که در آنها از چسب‌ها و جوهرهای پایدار مبتنی بر آب استفاده شده است. نام آنها «الرحله»(Al Rihla) انتخاب شده که در زبان عربی به معنای «سفر» یا «گردش» است. مجموعه متفاوتی از توپ‌های طلایی، عنابی، سرخ شرابی و قرمز به نام «الحلم»(Al Hilm) به معنای «رویا» نیز در نیمه‌نهایی و فینال این هفته استفاده می‌شود.

پرواز این توپ‌ها توسط اسپیس ایکس، تا حدودی یک تبلیغ برای سرویس اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک»(Starlink) این شرکت بود. یک وب‌سایت مرتبط از شرکت‌کنندگان در جام جهانی دعوت کرد تا از دفتر استارلینک در دوحه بازدید کنند.

مقامات اسپیس ایکس در یک توییت نوشتند: سپاس از جام جهانی فوتبال و هواپیمایی قطر که به اسپیس ایکس و گروه استارلینک اعتماد کردند تا دو توپ جام جهانی را به فضا ببرند و بازگردانند.

SpaceX launched the World Cup balls into space with a rocket 01 - شرکت «اسپیس ایکس» توپ‌های جام جهانی را با موشک به فضا پرتاب کرداین توپ‌ها، نخستین نمونه شناخته‌شده‌ای بودند که اسپیس ایکس از نخستین مرحله فالکون۹ خود برای به پرواز درآوردن آنها در یک پرواز زیرمداری استفاده کرد. با وجود این، آنها نخستین توپ‌های فوتبال نیستند که به فضا پرتاب می‌شوند؛ چه برسد به توپ‌های مسابقه جام جهانی.

فضانوردان روسی در سال ۲۰۱۸، یک توپ «تل‌استار۱۸»(Telstar ۱۸) آدیداس را پیش از استفاده از آن برای آغاز جام جهانی روسیه، به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) پرتاب کردند. این توپ که توسط خدمه ایستگاه امضا شد، در طول ۷۴ روز حضور خود در فضا، بیش از ۵۰ میلیون کیلومتر را طی کرد. فضانوردان از توپ فوتبال دیگری که در ایستگاه باقی مانده بود، برای بازی خود هم‌زمان با مسابقات روی زمین استفاده کردند.

اسپیس ایکس یک سال بعد طی قرارداد با ناسا، چندین توپ فوتبال آدیداس را روی یک فضاپیمای باری «دراگون»(Dragon) برای بررسی در آزمایشگاه ملی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد. هدف از این آزمایش‌ها، دستیابی به درک بهتری از ویژگی‌های پرواز توپ‌ها فراتر از آنچه در یک تونل باد زمینی ممکن است، بود. انتظار می‌رفت که نتایج این بررسی، آزادی بیشتری را برای طراحی شکل و بافت فراهم کند.

در میان نمونه‌های دیگری که در طول سال‌های اخیر پرتاب شدند، یک توپ فوتبال بود که از زباله‌های شاتل فضایی «چلنجر»(Challenger) در سال ۱۹۸۶ بازیابی شد و ۳۱ سال بعد در سال ۲۰۱۷ به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد. این توپ به منظور ادای احترام به فضانوردان سقوط کرده و دانشجویانی که پرواز اصلی آن برای آنها در نظر گرفته شده بود، به پرواز درآمد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *