نمایشگاه کتاب

فروش۲۴۱میلیاردی نمایشگاه کتاب

پایگاه خبری دنیای برند، ‌علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عصر امروز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: امروز نمایشگاه میهمانان مختلف داشت البته همچنان مهمترین مهمان مردم هستند که امروز هم روز پر نشاطی را رقم زدند. همچنین معاون اول و معاون اجرایی ریاست جمهوری، تولیت آستان قدس و عزیزان دیگری در نمایشگاه کتاب حضور داشتند.

وی افزود: آنچه توجه مسئولان است گره گشایی از صنعت نشر است که جلسات پایانی بازدید این مهم را رقم می زدنند؛ معاون اول در جلسه با ناشران مختلف آموزشی، عمومی، کودک و نوجوان گفت و گو کردند. مثالی مانند مالیات، بیمه تأمین اجتماعی، کاغذ، بحث صنفی نشر، موضوعات کتب کودک و نوجوان و سایر مباحث در صنعت نشر توسط ۱۰ نفر از اعضای تشکل‌ها و ناشران در جلسه بیان شد.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: استقبال مردم کتابخوان وظیفه نمایشگاه را سنگین‌تر می‌کند. امیدواریم پس از پایان این دوره از این رویداد جلسات ارزیابی و آسیب شناسی برگزار کنیم و این فرایند در دوره آتی کم نقص تر باشد برای مثال یکی از نویسندگان که در سال‌های مختلف در نمایشگاه بودند گفتند برای نمایشگاه امسال فکر شده و این مسئله مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده است.

وی افزود: مردم می‌توانند امروز و فردا با افزایش ساعت کاری نمایشگاه یک ساعت بیشتر از این رویداد استفاده کنند و تاکید می‌کنم حتماً با وسایل نقلیه عمومی به نمایشگاه بیایند. همچنین در بخش مجازی خرید را به ساعات پایانی موکول نکنند و آن را توزیع کنند که سامانه فشار مضاعفی را تحمل نکنند و موجودی کتاب به پایان نرسد.

رمضانی با اشاره به اینکه روز گذشته ۳۷ برنامه در این رویداد برگزار شد گفت: در بخش کودک و نوجوان به دو ساله‌ها نیز خدمت رسانی انجام شده است. همچنین ۱۰۰ نفر از تماشاچیان به سینما کتاب مراجعه کردند و پویانمایی لوپتو را مشاهده کرده و پس از آن در باره کتابی که یکی از ناشران با این نام منتشر کرده است گفتگو شد.

وی افزود: میز خدمت اهل قلم ۴۷۰ خدمت به اهالی قلم ارائه کرده است همچنین سرای ملل از دو کتاب به زبان اردو و ترکمن رونمایی کرد.

رمضانی با اشاره به اینکه کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه از ۱۰ صبح تا ۲۰ شب به ۳۸ هزار نفر پاسخگویی داشته و تاکنون ۱۱ هزار نقشه میان مخاطبان توزیع شده است گفت: مرکز پاسخگویی به هفت هزار و ۸۰۰ تماس ورودی و ۹۳۰ تماس خروجی پاسخ داده‌اند.

ارسال بیش از ۱۶۳ هزار مرسوله به دست مخاطبان

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: تاکنون ۱۶۳ هزار و ۳۴۰ مرسوله به دست مخاطبان رسیده است و ۱۱۱ هزار و ۹۴۰ بسته در حال آماده سازی توسط ناشران است. همچنین ۱۹۰ هزار بسته در حال توزیع است.

رمضانی افزود: شهرهای تهران، مشهد، اصفهان تاکنون بیشترین سفارشات را داشتند و از مجموع ۱۱ هزار بسته بیش از ۹۷۳ بسته به روستاها و ۶۷۴ بسته به درهای رنگی ارسال شده است.

وی گفت: هیئت رسیدگی به تخلفات برای یکی از ناشران که عرضه و فروش کتاب مغایر با ضوابط نشر داشت محرومیت از تسهیلات حمایتی، کاهش ۵۰ درصدی غرفه در سال بعد و تعهد کتبی رأی صادر کرد. همچنین برای ناشر دیگری که کتاب مغایر با ضوابط نشر داشت به تعطیلی چهار ساعته و درج تخلف در پرونده و تعهد کتبی محکوم شد.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: یک ناشر که اقدام به واگذاری غرفه به چهار ناشر کرده بود به تعهد کتبی، درج در پرونده و تعطیلی تا پایان نمایشگاه محکوم شد. همچنین ناشر دیگری که در نظم راهروها اختلال ایجاد کرده بود به تعهد کتبی، عدم تکرار تخلف و درج در پرونده محکوم شد.

وی گفت: همچنین یک مورد شکایت از ناشر داشتیم که اقدام به بازنویسی کتاب کرده بود که پس از بررسی کپی بودن کتاب‌ها محرز نشد و حکمی صادر نشده است.

وی با اشاره به حضور مهمامانی از سفرا و وزرا در نمایشگاه کتاب گفت: مجموع تولیدات ستاد خبری به ۶۵۰ خروجی در روز گذشته رسیده است.

فروش ۱۵۸ میلیاردی بخش حضوری نمایشگاه کتاب

رمضانی درباره آمار فروش افزود: تا ساعت ۲۰ روز هشتم در بخش مجموع فروش در بخش حضوری به ۱۵۸ میلیارد تومان می‌رسد که از این مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان متعلق به کارتخوان های رسمی و ۴۲ میلیارد تومان شامل فروش نقدی، کارت به کارت و کارتخوان غیر رسمی است. همچنین در بخش مجازی مجموع فروش به ۸۳ میلیارد تومان می‌رسد که از این میزان ۶۶ میلیارد و نیم سهم ناشران و ۱۶ میلیارد و نیم سهم کتابفروشان است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نمایشگاه فروش ۲۴۱ میلیارد تومانی را تجربه کرده است گفت :۷۲۰ هزار نسخه کتاب در بخش مجازی به فروش رسیده است.

استقبال مخاطبان از بخش کودک و نوجوان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه تاکنون از کدام یک از بخش‌های نمایشگاه استقبال بیشتری شکل گرفته است افزود: دو بخش ناشران عمومی و کودک و نوجوان در میزان استقبال مخاطب به رقابت با یکدیگر می‌پردازند برای مثال روز سه شنبه در زمان‌هایی مجبور به بسته نگه داشتن درهای بخش کودک و نوجوان بودیم؛ با توجه به مساحت و تعداد غرفه‌ها در این بخش شاید بتوان گفت بخش کودک و نوجوان پر استقبال تر بوده است.

رمضانی در پاسخ به سوالی درباره میزان استقبال از بخش بین الملل گفت: اگر بخواهیم به صورت مقایسه‌ای بگوییم بخش بین الملل تخصصی است و مخاطبان به دنبال آثار خاصی در این بخش هستند.

وی افزود: در بخش بین الملل ناشرانی که مطابق آئین نامه ۱۰ روز قبل از شروع نمایشگاه کتب را وارد گمرک کردند کتاب‌ها را دریافت کردند؛ چه کنیم ناشری در روز پنجم و با باری غیر متناسب با فضای غرفه کتاب‌های خود را وارد گمرک می‌کند؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات بخش مجازی نمایشگاه کتاب گفت: بخش عمده‌ای از تخلفات بخش مجازی عدم ارسال کتاب هاست که این موضوع در آئین نامه دیده شده است و با سرعت اعمال می‌شود، مطابق آئین نامه در صورتی که تعداد تحویل بسته‌ها از تعدادی پایین‌تر باشد پنل ناشران بسته می‌شود و زمانی که سفارشات صفر شد پنل مجازی دوباره باز می‌شود.

رمضانی افزود: در حال حاضر کتابفروشانی داریم که سفارشات گسترده دریافت کردند و درخواست لغو سفارشات را دارند؛ این مسئله تخلف است و موجب بدبینی مخاطبان به کتابفروشان می‌شود. به طور کلی تخلفات بخش مجازی رصد، رسیدگی، صدور حکم و اعمال می‌شود.

وی درباره کمبود فضای پارکینگ نمایشگاه کتاب گفت: بخش پارکینگ در مجموعه مصلی در اختیار نمایشگاه نیست و تاکید می‌کنم مخاطبان برای مراجعه به نمایشگاه از حمل و نقل عمومی استفاده کنند چراکه هر مقدار فضا برای پارکینگ تأمین شود پاسخگوی مراجعه مردم نیست.

رمضانی با اشاره برگزاری جشنی به مناسبت میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در نمایشگاه کتاب گفت: با توجه به فراخوان حضور گروه‌های مختلف مذهبی در روز جمعه پیشنهاد می‌کنم مخاطبان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به نمایشگاه مراجعه کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد ثبت نام کنندگان بن کارت‌ها افزود: تعداد ثبت نام دانجشویان، طلاب و هیئت علمی برای دریافت بن کارت‌ها ۱۸۰ هزار نفر است؛ طبق بررسی ۶۰ درصد ثبت نام کنندگان به صورت کامل از این بن‌ها استفاده کردند.

منبع: مهر

همچنین ببینید

19239813 795 310x165 - «جغد شب» و «قاتلان ماه کامل» سینمایی‌های هفته اول اردیبهشت ماه

«جغد شب» و «قاتلان ماه کامل» سینمایی‌های هفته اول اردیبهشت ماه

فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن «جغد شب»، «سوئیپر»، «پرواز خاموش»، «افسانه شهر قالی»، «قهوه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *