گردشگری

رتبه بندی در جهت برندسازی در حوزه گردشگری/کسب رتبه چهار ستاره برای یزد

پایگاه خبری دنیای برند، موقعیت یزد در مثلث گردشگری مرکز ایران در کنار استان‌های اصفهان و فارس، ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر و انتخاب یزد به عنوان مقصد مهم گردشگری در کشور، با تقویت زیرساخت‌های این صنعت، آینده‌ای روشن را مقابل روی این استان در دوران پساکرونا قرار داده است.

استان یزد هم اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی در سالهای اخیر از این مقصد گردشگری چند برابر افزایش یافته و صنعت گردشگری نیز به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه استان مد نظر مسئولان قرار گرفته است.
استان یزد  ۲ هزار ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت ۷۴۳ هکتار با مساحت حریم پنج هزار هکتار است که به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسیده، این موضوع انگیزه گردشگردان برای سفر به این استان کویری را افزایش داده است، اگرچه همه‌گیری کرونا تمامی جهان را تحت تاثیر قرار داده و به گردشگری آسیب‌هایی جبران ‌ناپذیری وارد کرده اما فروکش بیماری کووید ۱۹، رونق دوباره را به گردشگری در کشور و استان یزد باز می گرداند.

تعداد اقامتگاه های سنتی یزد ۳۸ مورد و بوم گردی های این استان ۱۴۶ باب اعلام شده و ظرفیت اقامتگاه ها اعم از هتل، مسافرخانه، مهمان پذیر، بوم گردی و سفره خانه های سنتی نیز ۱۱ هزار و ۵۱۰ نفر در شبانه روز است.

سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری به استان یزد انجام شد، امید به حمایت هرچه بیشتر دولت در حمایت از فعالان صنعت گردشگری را که هم اکنون در شرایط نامناسبی قرار دارند افزایش داد، در سفر علی اضغر مونسان پنج طرح اقامتگاه سنتی، بوم‌گردی و سفره خانه سنتی با سرمایه گذاری ۴۲۹ میلیارد ریال افتتاح شد و علاوه بر آن نشست با فعالان گردشگری ، بازدید از بافت تاریخی یزد ، بهره برداری از طرح احیای قنات جهانی شهر زارچ یزد ، بازدید از بافت تاریخی شهرستان اردکان و نشست با مسوولان اردکان نیز با هدف توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان یزد انجام شد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

اهدای گواهینامه چهارستاره به یزد بعنوان مقصد مهم گردشگری مهم‌ترین دستاورد سفر

در دومین سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استان یزد ، مونسان شهر یزد را با کسب چهار ستاره به عنوان اولین شهر مقصد مهم گردشگری کشور معرفی و گواهینامه آن را در مراسمی به محمدعلی طالبی استاندار یزد اهداء کرد.

مونسان در این مراسم گفت: شهرهای ایران براساس شاخص های گردشگری به یک تا پنج ستاره رتبه بندی می شوندکه براساس این رتبه بندی شهرهای کشور به شهر مستعد گردشگری، شهر مقصد گردشگری و شهر دوستدار گردشگری نام گذاری خواهند شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه اجرای این رتبه بندی در جهت برندسازی در حوزه گردشگری صورت می گیرد، افزود: این رتبه بندی را سازمان گردشگری جهانی پسندیده و از آن حمایت کرده است.

 

مونسان، اجرای رتبه بندی شهرها را در راستای رونق اقتصاد گردشگری اعلام کرد و گفت: به رغم اینکه چند سال اخیر با انواع موانع توسعه گردشگری در کشور مواجه بوده ایم اما سعی کرده ایم با برنامه محوری در راستای رشد گردشگری کشور گام برداریم.

همچنین دفتر مطالعات و آموزش گردشگری پیش از این اعلام کرده بود که برای رسیدن به نشان شهر گردشگری(برند) باید با گذر از ۶ مرحله، صلاحیت‌ها و ظرفیت‌های مقصد شناسایی شود که در چند ماه گذشته اطلاعات شهر یزد تکمیل و ظرفیت‌های آن شناسایی شد و در نهایت با کسب ۶۸.۹۸  امتیاز در رتبه نخست قرار گرفت و طبق ارزیابی‌های انجام‌شده از منظر رقابت‌پذیری این شهر اول شد.

در بحث وفاداری مخاطبان به برند و مؤلفه‌های تاریخی‌فرهنگی نیز یزد عملکرد موفقی داشته و پس از شهر شیراز با کسب ۶۸.۹۲ امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت و در مؤلفه‌های محیط و اتمسفر گردشگری نیز امتیاز فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص داد.

بودجه میراث فرهنگی اندک است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی از حیث کارکردی نسبت به سایر وزارتخانه ها منحصر به فرد است چرا که در حوزه فرهنگی و  اقتصادی ایفای نقش می کند و انتطارات نمایندگان مجلس از این وزارتخانه زیاد است اما در موقع تخصیص بودجه به آن توجه ندارند.

مونسان کل بودجه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور را ۱۸۶ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: این میزان بودجه برای مأموریت‌های گسترده و مهم این وزارتخانه بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۷ با وجود تحریم های سخت، با اقدامات انجام شده با  ۵۲ درصد رشد گردشگری خارجی روبرو بودیم و ایران از سوی  سازمان جهانی سفر، دومین کشور به لحاظ سرعت رشد گردشگری معرفی شد  و در سال ۹۸ تا قبل از شیوع کرونا، تعداد گردشگران خارجی به هشت میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید که این یک رکود در حوزه گردشگری برای کشور است زیرا قبل از آن تعداد گردشگران خارجی چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود.

مونسان اظهار داشت: بدین ترتیب با رشد قابل توجهی در زمینه گردشگر خارجی روبرو بودیم و دنبال این بودیم که تعداد گردشگران خارجی تا پایان سال ۹۸ به ۱۰ میلیون گردشگر خارجی برسد که کرونا مانع شد.

وی افزود : سند راهبردی توسعه گردشگری کشور با تلاش ها و پیگیری ها به تصویب دولت رسید و ابلاغ شد و همچنین سند برند ملی گردشگردی کشور چند ماه پیش، نهایی و رونمایی شد و سند اقدام ملی هم در حالی نهایی شدن است.

مونسان خاطرنشان کرد: پایه گردشگری، رویداد محور است به همین دلیل  رویدادهای گردشگری به رغم مشکلات و محدویت بودجه ای در کشور افزایش یافته؛ این رویدادها با محوریت مردم و بخش خصوصی انجام شد.

منبع: ایرنا

 

 

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *