طلسم رشد هفتگی قیمت نفت

قیمت نفت همچنان روبه افزایش

پایگاه خبری دنیای برند، قیمت نفت در معاملات روز جمعه با استمرار تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، حداکثر یک درصد افزایش یافت و به سوی دومین رشد هفتگی متوالی پیش می رود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۷۰ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۶ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در مسیر ثبت دومین رشد هفتگی متوالی هستند و هر کدام بیش از چهار درصد رشد از ابتدای هفته جاری تاکنون داشته اند.

کلوین وونگ، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA گفت: افزایش ریسک های ژئوپلیتیکی ناشی از حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ، از روند صعودی فعلی قیمت نفت حمایت می‌کند.

به دلیل حملات اخیر به کشتی‌هایی که باعث اختلال در تجارت جهانی از طریق کانال سوئز شده است، کشتی‌های بیشتری از دریای سرخ دوری می‌کنند. شرکت Hapag-Lloyd آلمان و شرکت OOCL هنگ کنگ، جدیدترین شرکت‌هایی بودند که اعلام کردند با تغییر مسیر یا تعلیق سفر کشتی‌ها، از دریای سرخ اجتناب می‌کنند.

آمریکا سه شنبه هفته جاری، یک عملیات چند ملیتی را برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ آغاز کرد. با این حال تحلیلگران می گویند که تاثیر تحولات دریای سرخ بر عرضه نفت تاکنون محدود بوده است، زیرا بخش عمده ای از نفت خاورمیانه، از طریق تنگه هرمز صادر می‌شود.

لئون لی، تحلیلگر شرکت» سی ام سی مارکتس» در شانگهای، با اشاره به اجرای قریب الوقوع توافق جدید کاهش تولید اوپک پلاس، گفت: با این حال، قیمت نفت ممکن است به دلیل منازعات ژئوپلیتیکی و محدودیت عرضه اوپک پلاس، بهبود پیدا کند. یک کمبود عرضه کوچک در ژانویه سال ۲۰۲۴ روی می دهد و قیمت وست تگزاس اینترمدیت ممکن است به حدود ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه بهبود پیدا کند.

عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس که بیش از ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند، با کاهش داوطلبانه تولید به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ موافقت کرده اند.

این گروه به سرکردگی عربستان سعودی، در ماه‌های اخیر برای جلب حمایت از تعمیق کاهش تولید و افزایش قیمت نفت تلاش کرده بود، اما آنگولا روز پنجشنبه اعلام کرد که از اوپک خارج می‌شود، زیرا عضویتش در خدمت منافعش نیست.

بر اساس گزارش رویترز، آنگولا قبلا به تصمیم گروه اوپک پلاس برای کاهش سهمیه تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۴، اعتراض کرده بود.

همچنین ببینید

Img20221106142348351 310x165 - همایش تجاری ایران و روسیه 9 اردیبهشت برگزار می شود

همایش تجاری ایران و روسیه ۹ اردیبهشت برگزار می شود

همایش تجاری ایران و روسیه و جلسات B2B با حضور نماینده مجلس دوما و مقامات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *