وزیر صنعت

سفر وزیر صنعت به مرکزی از رفع موانع صادرات سنگ تا حمایت دولت از گل کاران

پایگاه خبری دنیای برند، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در جریان نخستین سفر استانی خود به دیار آفتاب شامگاه جمعه به جنوب استان مرکزی سفر کرد تا از ظرفیت‌های بالقوه این خطه بازدید و در آیین اختتامیه بزرگترین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌وَر محلات نیز شرکت کند.

به گزارش شاتا به نقل از ایرنا، حضور میدانی و ارتباط مستقیم با بدنه جامعه و مردم به عنوان یکی از شاکله‌های شاخص دولت سیزدهم و تاکید شخص رئیس جمهوری در صدر برنامه های وزرا و کارگزاران دولت قرار دارد که نگاهی گذرا به سفرهای مختلف دولتمردان؛ تنها چند ماه از آغاز به کار دولت، نشان می‌دهد که عزم مسئولان برای تحقق جهش تولید و پاسخگویی به مطالبات مردمی، کارآفرینان، صنعتگران و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی جدی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان عضوی از کابینه سیزدهم که روز گذشته ( پنجشنبه) در سفری پرکار در معیت آیت الله رئیسی و برخی از اعضای هیات دولت به استان فارس سفر کرده بود، بلافاصله عصر جمعه ۲۳ مهرماه راهی استان مرکزی شد که وعده رئیس جمهوری با عنوان “به مدیر در میدان نیاز داریم” رنگ تحقق گیرد.

سید رضا فاطمی امین که برای شرکت در آیین اختتامیه بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت سنگ ایران به دیار آفتاب سفر کرده بود، از توانمندی‌ها و ظرفیت بخشی از صنایع و واحدهای تولیدی چهارمین قطب صنعت کشور در خطه محلات، دلیجان و خمین نیز بازدید کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر یکروزه یک واحد تولیدی الیاف در شهرستان دلیجان را نیز افتتاح کرد و پس از حضور در پایتخت گل ایران ( محلات) به زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران خمین سفر کرد.

سیمای صنعتی دیار آفتاب و ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۱۳۶ هزار میلیارد ریال

استان مرکزی با وسعت بیش از ۲۹ هزار کیلومتر مربع و حدود ۱.۸۷ درصد از مساحت کشور به عنوان پایتخت صنعتی ایران با جمعیت ۱.۵ میلیون نفر در مرکز کشور قرار گرفته و از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان‌های لرستان و اصفهان و از شرق به استان‌های تهران، قم و اصفهان محدود است.

استان مرکزی رتبه چهارم توسعه یافتگی صنعتی کشور را داراست و در این استان حدود ۲ هزار و ۵۷۶ واحد صنعتی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۳۶ هزار میلیارد ریال موجود است که زمینه اشتغال ۹۵ هزار و ۹۲۸ نفر را فراهم کرده است.

بنا بر آخرین اطلاعات درج شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانه سرمایه گذاری صنعتی استان مرکزی به اشتغال ایجاد شده، حدود ۱۴۲۲ میلیون ریال است و در خصوص طرح های صنعتی دارای پیشرفت، حدود ۸۸۰ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۲ درصد با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۰۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۴۳ هزار نفر در دست اجراست که از این تعداد حدود ۲۲۲ طرح بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

استان مرکزی برخوردار از صنایع بزرگ مادر مانند پالایشگاه نفت امام خمینی، پتروشیمی شازند، آلومینیوم ایران، ماشین سازی اراک، آذرآب، هپکو، کمباین سازی و واگن پارس با ویژگی‌های فنی و تخصصی بالاست که بستر مناسبی را جهت ایجاد صنایع پایین دستی زنجیره‌ها، شبکه‌ها و خوشه‌های تولیدی صنعتی فراهم آورده است.

صنایع غالب استان بیشتر فلزی ( ۳۲ درصد )، کانی غیر فلزی (۲۶ درصد ) و شیمیایی ( ۲۲ درصد) است و تولیدات شاخص صنعتی استان را محصولات پتروشیمی، ماشین آلات و تجهیزات کارخانه‌ای، نیروگاهی و ماشین آلات سنگین راه سازی، انواع واگن باری، مسافری و لوکوموتیو، شیشه، آلومینیوم و عایق رطوبی شامل می‌شود.

بهره‌برداری از واحد تولیدی الیاف پلی استر در دلیجان با حضور فاطمی امین

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود به استان مرکزی، واحد تولید الیاف پلی استر (بافتینه پارس) در دلیجان را بهره‌برداری کرد.

این واحد تولیدی با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد ریال و ۲ میلیون یورو اعتبار ارزی احداث شده که برای حدود ۱۰۰ نفر نیز اشتغالزایی به همراه دارد.

این واحد تولیدی، ظرفیت تولید روزانه ۴۰ تن انواع الیاف پلی استر به ویژه کتان تایپ ۱.۴ دنیر را داراست.

از وعده دولت سیزدهم در بازنگری فرآیند مجوزها تا تاکید وزیر صنعت در تامین مواد اولیه صنایع پتروشیمی

وزیر صنعت و معدن و تجارت پس از افتتاح واحد تولیدی الیاف دلیجان با خبرنگاران گفت و گو کرد و افزود: بازنگری اساسی در فرآیند مجوزها قولی است که دولت سیزدهم به کارآفرینان، تولیدکنندگان و مردم ایران داده است و باید مجوزهایی که صدور آن‌ها وقت زیادی می‌گیرد، از روال کار خارج شوند

البته فاطمی این راهم گفت که برای کاهش مشکلات صنایع زیردستی، برنامه سهمیه‌بندی و تامین مواد اولیه برای تمام واحدهای پایین دست صنعت پتروشیمی کشور تا ۲ ماه آتی نهایی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید الیاف را از صنایع زیردستی حوزه پتروشیمی دانست و تاکید کرد: باید صنایع زیردستی در زنجیره تولید با هدف کاهش خام فروشی تقویت شود.
وی، ضمن برشمردن مزایای افتتاح واحد تولیدی، ادامه داد: واحد الیاف دلیجان در تامین مواد اولیه مشکل داشت که به‌ خاطر برخی محدودیت‌ها در بورس کالا است که در این حوزه کالا با قیمت مناسب و به اندازه کافی تامین نمی‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: برنامه‌هایی در وزارتخانه برای تامین کالاهای پایه نظیر فولاد و پتروشیمی تهیه شده تا تولید کننده و سرمایه گذار دچار مشکل نشود.

نوید وزیر صنعت به کارآفرینان و تجار: موانع صادرات صنعت سنگ با فوریت بررسی می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به محلات و شرکت در آیین اختتامیه نمایشگاه صنعت سنگ به این نکته تاکید کرد که موانع و مشکلات صادراتی صنعت سنگ طی نشستی در سازمان توسعه تجارت بررسی می‌شود.

فاطمی امین اظهار داشت: تا یک ماه آینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی پیش نویسی از برنامه عملیاتی سنگ همچون استخراج، اکتشاف، فرآوری سنگ و آخرین وضعیت ماشین آلات معدنی آماده می‌کند.

به گفته وزیر صنعت، ۲ هفته پس از بررسی کارشناسی اولیه و تهیه پیش نویس نشستی با حضور کارآفرینان و فعالان صنعت سنگ برگزار می‌شود و به عنوان سند چهار سال آتی مبنای کار قرار خواهد گرفت.

محلات و ضرورت منطقه ویژه اقتصادی سنگ

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس طی سخنانی در آیین اختتامیه نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سنگ در محلات را ضروری عنوان کرد.

به گفته عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، این مهم که در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده، اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

موضوع دیگری که از سوی نماینده مردم محلات و دلیجان در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان شد، راه اندازی مجدد مرکز تحقیقات سنگ ایران در شهرستان محلات بود که در گذشته تعطیل شده بود.

ساز و کار داخلی اصلاح شود، موانع تحریم برجسته نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه سفر به محلات و بازدید از نمایشگاه دائمی گل و گیاه به یک محور کلیدی اشاره داشت و افزود: برخی اوقات کم کاری‌ها سبب فرافکنی می‌شود و بنده بارها اعلام کرده‌ام به هیچ وجه فرافکنی نمی‌کنیم، توانمندی‌های بسیاری در کشورمان وجود دارد و تحریم‌ها خیلی کمتر از موانع موجود در سازوکارهای داخلی است و اگر این ساز و کارها برطرف شوند، موانع تحریم به چشم نخواهد آمد.

فاطمی امین تاکید کرد: گفته شده صادرات گل می‌تواند در سال آینده به حدود ۲۵۰ میلیون دلار برسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق این هدف، حمایت لازم را خواهد داشت.

وزیر صنعت اشاره‌ای به ظرفیت‌های شهرستان محلات داشت و گفت: شهرستان محلات علاوه بر گل و گیاه، کانون سنگ تزئینی ایران است که برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ در این شهرستان با دستاوردهایی همراه بود و مقرر شده به‌منظور رونق صادرات سنگ تا ۱۰ روز آتی نشست ویژه‌ای در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شود.

دولت از هپکو و سایر شرکت‌های مادر تخصصی حمایت می‌کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود عنوان کرد: استان مرکزی به‌لحاظ صنعتی از قطب‌های برتر کشور است و در زمینه ساخت ماشین‌آلات سنگین سبقه طولانی دارد و در خصوص رونق تولید برای صنایع مستقر در این خطه به دنبال تجمیع تقاضا هستیم و برای مثال در تضمین سفارش برای هپکو و سایر شرکت‌های مادرتخصصی، دولت درصدد رایزنی با مشتریان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی است تا با حمایت مالی از متقاضیان، سفارش مناسب برای واحدهای تولیدی این استان فراهم شود.

تلفیق تولید صنعتی با صنعت برق؛ اقدام جهادی برای تامین برق پایدار کشور

سید«رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه جمعه در حاشیه بازدید از واحد تولید پنل‌های خورشیدی افزود: سوگیری جهانی در تامین انرژی سال‌های اخیر به‌دلیل ارزش بالای گاز و فرآورده نفتی وحراست از محیط زیست، از طریق سلول‌های خورشیدی است.
وی تاکید کرد: واحد تولید پنل‌های خورشیدی در خمین، ظرفیت تولید بیش از یک‌هزار مگاوات در سال را دارد که با توجه به اینکه در راستای فعالیتش، به ۱۰۰ هکتار دیگر زمین نیاز دارد و با حمایت دولت تا یک ماه آتی مجوز شهرک خصوصی اعطا می‌شود.
فاطمی‌ امین افزود: واحد تولید پنل‌های خورشیدی خمین از کانون‌های بزرگ مقیاس و خوب کشور و استان مرکزی است و زنجیره کاملی از بخش‌های تولید پنل‌های خورشیدی در آن برنامه‌ریزی شده است‌.
وی در ادامه با اشاره به بازدید از واحد پتروشیمی خمین گفت: شکل نگرفتن صنایع پایین دستی حوزه پتروشیمی موجب می‌شود که محصولات این صنعت نیمه‌خام صادر شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تنها ساعتی مانده به بامداد روز شنبه پس از یک سفر فشرده کاری با بازدید از واحد پتروشمی و سایپا خمین استان مرکزی را ترک کرد.

همچنین ببینید

Img20191211092525637 310x165 - 5 مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

۵ مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

مونیکا اشنیتزر استاد گروه اقتصاد تطبیقی دانشگاه لودویگ مونیخ (LMU) و رئیس شورای تخصصی اقتصاد …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x