فرهنگ یزد

کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در یزد

پایگاه خبری دنیای برند، سمیه گلابگیریان: فضاهای فرهنگی یکی از نیازهای مبرم جامعه هم برای جامعه هنرمند و هم مخاطب است و در حال حاضر کمبود آنها خلأ بزرگی را در محیط اجتماعی جامعه یزد ایجاد کرده است.

محدود بودن فضاهای فرهنگی در استان و شهر یزد یکی از معضلاتی است که همواره مورد انتقاد شهروندان یزدی قرار دارد چرا که باعث شده اوقات فراغت جوانان به سمت و سویی نادرست سوق یابد.

افزایش وزن و ابتلاء به انواع و اقسام بیماری‌ها نشأت گرفته از گذراندن اوقات فراغت یزدی‌ها در رستوران‌ها و کافه‌ها است در حالی که اگر فضاهای فرهنگی با شرایط و برنامه‌های مناسب ایجاد شود قطعاً جایگزین شده و در سلامت فردی و اجتماعی جامعه نیز مؤثر خواهد بود.

بحران خانواده‌های یزدی با کمبود فضاهای فرهنگی

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به اینکه فرزندانمان با بحران فضاهای فرهنگی در یزد مواجه هستند، افزود: فضای فرهنگی مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت یا استفاده از خدمات فرهنگی در یزد وجود ندارد.

سیما منتظری ادامه داد: استقبال بالا از فضای کتابخانه مرکزی است که بهره برداری از آن سال‌ها به طول انجامید نشان می‌دهد که یزدی‌ها تشنه فضاهای این چنینی هستند اما هنوز امکان آن فراهم نشده است.

وی با تاکید بر اینکه هر چه برای فرهنگ و فرهنگسازی هزینه شود، کم است، ادامه داد: دولت از یک طرف داد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و تأثیر آن بر جوانان را می‌زند و از طرفی زیرساختی برای پیشگیری از این آسیب‌ها ایجاد نمی‌کند.

این شهروند با اشاره به اینکه کمترین دسترسی به فضاهای فرهنگی در یزد وجود دارد، افزود: محدود بودن این فضاها باعث شده است که بسیاری از خانواده‌ها از استفاده از همین فضاهای محدود هم محروم شوند چرا که دور بودن فاصله‌ها، امکان بهره برداری زا سلب کرده است.

استاندارد نبودن فضاهای فرهنگی یزد

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز به محدود بودن فضاهای فرهنگی از جمله سالن نمایش، سینما و تئاتر در یزد انتقاد کرد و افزود: فضاهای فرهنگی موجود اصلاً استاندارد نیست و کیفیت لازم را ندارد.

مرتضی اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر باید برای تماشای یک تئاتر باید در فضایی غیراستاندارد با ظرفیت محدود بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و مسیر دسترسی مناسب، قرار گرفت، از این رو استقبال از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در یزد محدود است.

وی کمبود فضا و استاندارد نبودن را عامل کم کاری هنرمندان یزدی و گلایه آنها نیز عنوان کرد و افزود: زمانی که فضای مناسبی در اختیار هنرمند نباشد، قطعاً تولیدات کاهش یافته یا بی کیفیت خواهد شد و باعث پس زدگی مخاطب می‌شود.

این شهروند هم به معضلات جامعه جوان در یزد به دلیل نبود همین فضاهای مورد نیاز فرهنگی اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها در مدیریت زمان فرزندانشان با بحران بزرگی مواجه هستند چرا که فعالیت‌های خارج از تحصیل نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی است.

کمبود پلاتو نمایش در یزد

یکی از کارگردان‌های یزدی هم از وضعیت فضاهای فرهنگی یزد گلایه کرد و افزود: کمبود پلاتو باعث می‌شود که هنرمندان در صف اجرا قرار بگیرند و برای تمرین فضای مناسبی در اختیار ندارند.

حمیدرضا استادیان گفت: زیرساخت‌های تئاتر در یزد ضعیف است و از استانداردهای لازم نیز برخوردار نیست و باید برای تقویت آن تلاش شود.

وی بر ضرورت افزایش زیرساخت‌های فرهنگی استان به ویژه شهر یزد تاکید کرد و افزود: باید بستر مناسب برای تولید محتوای هنری و فرهنگی مناسب ایجاد شود و محتوای تولید شده نیز در بستر مناسبی برای مخاطب عرضه شود، کمبود این زیرساخت‌ها به شدت در یزد احساس می‌شود.

بی نتیجه بودن پیگیری‌ها برای تکمیل تالار مرکزی یزد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد هم از کمبود اعتبارات برای تکمیل پروژه ملی تالار فرهنگ و هنر خبر داد و افزود: تالار فرهنگ و هنر با ۱۱ هزار و ۳۰۴ متر مساحت و ۱۴ هزار و ۷۷۹ متر زیربنا بزرگترین و مجهزترین مجموعه فرهنگی در سطح کشور است.

احسان عابدی ادامه داد: این مجموعه شامل سالن تخصصی موسیقی، تئاتر، آمفی تئاتر چند اتاق تمرین تئاتر، سالن کنفرانس، گالری، فضاهای آموزشی، اداری و … است.

وی بیان کرد: تاکنون ۹۰ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز این مجموعه هزینه شده اما به دلیل بدهی ۱۰ میلیاردی به پیمانکار افتتاح مجموعه تا پایان امسال به تعویق می‌افتد در حالی که اگر حمایت‌های مالی لازم را دریافت می‌کردیم در هفته دولت افتتاح صورت می‌گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: از سازمان مدیریت و استانداری درخواست شد که برای پرداخت بدهی ۱۰ میلیاردی از باقی مانده سفر ریاست جمهوری منبعی را تخصیص دهند، تا این پروزه ۱۴ ساله به سرانجام برسد اما به نتیجه نرسیدیم.

عدم تخصیص اعتبار لازم به حوزه فرهنگ و هنر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مورد کمبود فضای فرهنگی در استان بیان کرد: متأسفانه در استان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم به حوزه فرهنگ و هنر دچار ضعف‌ها و کمبودهای بسیاری در زیرساخت‌ها هستیم.

وی افزود: فضاهای موجود نیز نه تنها در شهر یزد بلکه در شهرستان‌ها نیز نیاز به بهسازی و بازسازی دارند.

عابدی بیان کرد: عدم رسیدگی به مشکلات سبب نارضایتی مردم و هنرمندان شده است که برای حل این معضل به حمایت جدی مجموعه استان نیاز است.

این کمبودها ریشه بروز بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است که بعد از گذشت سال‌ها، هزینه بسیاری را به استان تحمیل خواهد کرد و نه تنها قابل بازگشت نیستند بلکه جوابگوی مدیریت بحران‌ها نیز نیست.

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه فرهنگی که ۱۴ سال پیش کلید خورده است، خواسته دور از انتظاری نیست این در حالی است که برخی هنرمندان عقیده دارند این سازه برای نیاز ۱۴ سال پیش طراحی شده و شاید کارایی لازم را نیز نداشته باشد.

حتی اگر این مجموعه نیز تکمیل شود باز شهر و استان یزد نیازمند تخصیص اعتبار برای فعالیت‌های فرهنگی و ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری است تا هم هنرمندان به تولید محتوا ترغیب شوند و هم مخاطب فرصت بهره برداری را داشته باشد.

منبع: مهر

همچنین ببینید

19245687 747 310x165 - «آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت

«آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت

 جایزه نت پک و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دقایقی پیش به فیلم ناهید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *