راهنمای ثبت برند و ثبت انواع شرکت در الی ثبت

راهنمای ثبت برند و ثبت انواع شرکت در الی ثبت

پایگاه خبری دنیای برند، تولیدکنندهٔ محصول هستید یا ارائه‌دهنده خدمت؟ در هر زمینه و بستر شغلی که فعالیت می‌‌کنید، قطعاً برای حضور در بازار و شناساندن خود به مشتریان و رقبا، به یک برند احتیاج دارید. برند به معنای نام یا علامت تجاری محصول، یا خدمات یک شخص حقیقی یا حقوقی است که در اذهان مشتریان و مخاطبان به‌عنوان شناسه‌ای برای آن شناخته می‌شود. درحقیقت این برند است که محصولات یا خدماتتان را در بازار از رقبا متمایز کرده و به شما یک هویت تجاری می‌بخشد. بنابراین ثبت برند و شرکت جزو نخستین کارهایی است که به‌منظور شروع فعالیت تجاری خود باید انجام دهید؛ در غیر این صورت، نه تنها مشتریان شما را نخواهند شناخت، بلکه به دلیل نداشتن مجوز فعالیت تجاری و ثبت نکردن شرکت، از نظر قانونی نیز به رسمیت شناخته نمی‌شوید. به این ترتیب و با توجه به اهمیت ثبت نام تجاری (برند) و شرکت، در مطلب امروز قصد داریم به شما بگویم چگونه برند خود را ثبت کنید. در ادامه نیز شما را مرحله‌به‌مرحله تا ثبت شرکتتان همراهی کنیم.

چگونه ثبت برند انجام دهیم؟

قبل از ورود به مراحل ثبت کردن برند باید مدارک لازم را آماده کنید.

مدارک لازم جهت ثبت برند

مدارک لازم در فرایند ثبت کردن برند برای شخص حقیقی یا اشخاص حقوقی و شرکت‌ها متفاوت از یکدیگر است.

مدارک لازم ثبت نام تجاری (برند) برای اشخاص حقیقی

  • تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی؛
  • تصویر کارت بازرگانی (برای برندهای لاتین) و تصویر جواز کسب، جواز تأسیس، پروانهٔ بهره‌برداری یا هر مجوز معتبر دیگر (برای برندهای فارسی)؛
  • تصویر مجوز فعالیت (این مجوز باید یک بار در دفاتر اسناد رسمی به تأیید برسد)؛
  • اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن همراه و تلفن ثابت شخصی، کدپستی و آدرس الکترونیکی (ایمیل) شخص حقیقی.

مدارک لازم ثبت نام تجاری (برند) برای اشخاص حقوقی

  • تصویر برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی تمام افرادی که در شرکت موردنظر حق امضا دارند؛ از مدیران گرفته تا سهامداران، شرکا و … ؛
  • تصویر مجوز فعالیت؛
  • کپی روزنامه رسمی تأسیس و روزنامهٔ رسمی آخرین تغییرات؛
  • تصویر کارت بازرگانی (برای برندهای پیشنهادی که لاتین هستند)؛
  • آدرس، کدپستی، آدرس الکترونیکی، شماره موبایل و تلفن ثابت افرادی که در شرکت حق امضا دارند.

مراحل ثبت برند

برای به ثبت رساندن برند خود باید ۸ مرحله‌ٔ زیر را پشت سر بگذارید:

  1. نام برند خود را انتخاب کرده و از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل کنید

اگر نام خود را از قبل انتخاب کرده‌اید، همین حالا سراغ گام دوم بروید؛ در غیر این صورت و چنانچه هنوز درگیرودار انتخاب یک نام شایسته و جذاب برای برند خود هستید، به دو نکتهٔ زیر توجه داشته باشید:

  • نکتهٔ اول: نام منتخب شما نباید قبلاً به ثبت رسیده باشد.
  • نکتهٔ دومنام پیشنهادی باید قابلیت ثبت باشد، یعنی در دسته نام‌هایی که قابلیت ثبت ندارند حضور نداشته باشد.

در فرایند انتخاب نام برند، حتماً از منحصربه‌فرد و تک بودن اسم پیشنهادی خود اطمینان حاصل کرده و سپس آن را به پروسهٔ ثبت وارد کنید تا از اتلاف هزینه و زمان خود جلوگیری کنید. هیچ‌گونه تشابهی نباید میان نام برند شما و برندی دیگر وجود داشته باشد؛ وگرنه نام پیشنهادی‌تان از سوی سامانه‌های ثبت نام تجاری همچون الی ثبت رد خواهد شد.

  1. مدارک لازم را آماده کنید

مدارک لازم جهت به ثبت رساندن برند را کمی قبل‌تر مفصل معرفی کردیم. در مراحل اولیهٔ ثبت، به نسخهٔ فیزیکی مدارک معرفی شده نیازی ندارید. صرفاً باید اسکن آن‌ها را در سایت ادارهٔ مالکیت بارگذاری کنید. نسخهٔ فیزیکی مدارک را باید بعد از تأیید اولیهٔ برند در سایت ادارهٔ مالکیت، به ادارهٔ ثبت تحویل دهید.

  1. در سایت ادارهٔ مالکیت، اظهارنامهٔ ثبت و هزینهٔ آن را پرداخت کنید

خب! همه‌چیز تازه از اینجا شروع می‌شود…

حالا که نام برندتان را انتخاب کردید و مدارک هم آماده است، باید وارد سایت مالکیت معنوی کشور شوید و مراحل زیر را طی کنید:

  1. وارد بخش ثبت نام شوید و مشخصات اولیهٔ خود را وارد کنید.
  2. به‌منظور تأیید حساب کاربری، سایت ادارهٔ مالکیت یک برگه در اختیار شما قرار می‌دهد. آن را به یک دفتر اسناد رسمی ببرید و گواهی امضا برای تأیید حساب دریافت کنید. بعد آن را در سایت بارگذاری و نام کاربری و کلمهٔ عبور خود را دریافت کنید.
  3. حالا که حساب شما از سوی سایت تأیید شده‌است، وارد بخش “ثبت اظهارنامه برند” شوید. در این قسمت باید برخی مدارک همچون کپی کارت ملی و شناسنامه، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در سایز ۶×۶ و کارت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند) را در سایت بارگذاری کنید.

بعد از انجام پرداخت‌های قانونی، کارِ شما تا اطلاع ثانوی، انتظار است. حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ روز باید منتظر بمانید که اظهارنامهٔ شما توسط سه کارشناس اداره بررسی و پیامک تأیید آن برایتان ارسال شود. البته ارسال این پیامک منوط به این شرط است که شما تمام مراحل ذکرشده تا اینجای کار را به‌درستی طی کرده باشید!

  1. آگهی تقاضای ثبت برند را در روزنامهٔ رسمی چاپ کنید

بعد از بررسی اظهارنامه و کسب تایید اولیه، درخواست ثبت نام تجاری شما به روزنامهٔ رسمی ارسال می‌شود. در این مرحله باید برای چاپ آگهی نوبت اول، هزینه‌ای را به روزنامهٔ رسمی بپردازید. دلیل چاپ آگهی “تقاضای ثبت برند” در روزنامهٔ رسمی به این خاطر است که چنانچه شخص حقیقی یا حقوقی به هر دلیلی نسبت‌به ثبت نام تجاری یا برند شما معترض بود، بتواند پیش از به ثبت رسیدن برند، اعتراض خود را همراه با ادلهٔ کافی ثبت کند.

  1. A guide to brand registration and registration of all types of companies in Eli Taber 01 - راهنمای ثبت برند و ثبت انواع شرکت در الی ثبتبه ادارهٔ مالیات مراجعه کنید و پرونده تشکیل دهید

وقتی حدود ۳۰ روز گذشت و هیچ‌گونه اعتراضی به درخواست ثبت‌نام و علامت تجاری‌تان نشد، اظهارنامهٔ شما از سوی کارشناسان مربوطه تأیید و پیامک آن برایتان ارسال می‌شود. بعد از دریافت پیامک تایید، باید با در دست داشتن اصل یا کپی برابر اصل، تمام مدارکی که پیش‌تر به شما معرفی کردیم، حضوراً به ادارهٔ مالکیت معنوی کشور مراجعه کنید و پروندهٔ تشکیل دهید.

  1. حق ثبت برند را پرداخت کنید

هنگامی که ثبت علامت تجاری و برند شما بلامانع بود و تأیید شد و مدارکتان را هم به ادارهٔ مالکیت تحویل دادید، سامانهٔ ثبت به شما مجوز می‌دهد که حق ثبت‌نام تجاری خود را پرداخت کنید. این هزینه بسته به نوع برند و طبقهٔ انتخابی آن متفاوت است.

  1. هزینهٔ روزنامهٔ رسمی نوبت دوم را پرداخت کنید

با طی کردن ۶ مرحلهٔ قبلی و پرداخت حق ثبت، اگرچه برند انتخابی شما دیگر به خودتان تعلق می‌گیرد؛ اما برای این‌که این مسئله به اطلاع عموم هم برسد و جهت محکم‌کاری و اطمینان خاطر بیشتر از نبود معترض، آگهی رسمی ثبت علامت تجاری و برند به نام شما مجدداً در روزنامهٔ رسمی چاپ می‌شود.

  1. گواهی ۱۰سالهٔ برند خود را تحویل بگیرید

سرانجام برای تحویل گرفتن گواهی ۱۰سالهٔ برند و به پایان رساندن این فرایند نسبتاً طولانی، بعد از چاپ آگهی در دو روزنامهٔ رسمی، باید یک نسخه از این دو را همراه با اظهارنامهٔ ثبت و نمونه برند ۶×۶ به ادارهٔ مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، پروندهٔ ثبت برند خود را برای همیشه ببندید و برند به ثبت رسیده‌تان را تحویل بگیرید.

چگونه شرکت خود را ثبت کنیم؟ ثبت شرکت در ۷ مرحله

با پشت سر گذاشتن هفت مرحله‌ای که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانید شرکت خود را در هر زمینه و موضوعی که می‌خواهید ثبت کنید.

  1. انتخاب نوع شرکت

اولین مرحله در فرایند ثبت کردن شرکت، انتخاب نوع شرکت است. به‌طورکلی شرکت‌ها به دو نوع تجارتی و مدنی تقسیم می‌شوند. اکثر شرکت‌های متقاضی ثبت از نوع تجاری هستند. شرکت‌های تجاری با هدف کسب سود و منفعت اقتصادی و تقسیم آن میان اعضای خود تشکیل می‌شوند و فعالیت‌های شرکت نیز حول محور اقدامات تجاری و بازرگانی است.

شرکت‌های تجاری خود به تنهایی به ۷ گروه تقسیم می‌شوند:

  • شرکت سهامی؛
  • شرکت‌های با مسئولیت محدود؛
  • شرکت تضامنی؛
  • شرکت مختلط غیرسهامی؛
  • شرکت مختلط سهامی؛
  • شرکت نسبی؛
  • شرکت تعاونی تولید و مصرف.

کار شما در نخستین گام ثبت شرکت، این است که با توجه به نوع فعالیت و قصدی که از تأسیس شرکت دارید، بهترین نوع شرکت را برای بیزینس خود انتخاب کنید.

  1. انتخاب نام شرکت

بعد از مشخص کردن نوع شرکت، نوبت به انتخاب نام آن می‌رسد. یک سری قواعد کلی برای نامگذاری شرکت‌ها وجود دارد که اسم پیشنهادی شما نیز باید از آن‌ها پیروی کند. مثلاً این نام با توجه به شرایط و قوانین ادارهٔ ثبت شرکت‌ها، باید حداقل ۳ سیلاب و ریشهٔ فارسی داشته باشد؛ در غیر این صورت، تأیید نمی‌شود.

نکتهٔ بسیار مهمی که نباید فراموش کنید، این است که نام شرکت با نام برند متفاوت است و نباید این دو را با هم یکی بدانید. نام شرکت به‌عنوان شناسهٔ حقوقی شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما نام تجاری یا برند، در تبلیغات، بازاریابی و شناسایی محصولات و خدمات شرکت کاربرد دارد و عامل اصلی در حفظ قانون کپی رایت است. نام برند درواقع جزئی از هویت شرکت است که باعث می‌شود محصولات و خدمات شرکت به‌عنوان تولیدات انحصاری آن شناخته شده و از رقبا متمایز شوند.

  1. A guide to brand registration and registration of all types of companies in Eli Taber 02 - راهنمای ثبت برند و ثبت انواع شرکت در الی ثبتانتخاب موضوع فعالیت و مشخصات برای شرکت

شرکت شما قرار است در چه حوزه‌ای فعالیت داشته باشد؟

سومین مرحله از فرایند به ثبت رساندن شرکت به پاسخِ این سوال و تعیین جزئیات بیشتر اختصاص دارد. منظور از جزئیات بیشتر، مشخص کردن هرگونه اطلاعات جزئی شرکت همچون آدرس، سمت اعضا و موضوع فعالیت شرکت است. از آنجایی که موضوع فعالیت شرکت، محدودهٔ مجازی را تعیین می‌کند که کلیهٔ اقدامات شرکت نباید پا از آن فراتر بگذارند باید در انتخاب موضوع حتماً از یک کارشناس حقوقی مشورت بگیرید تا درنهایت با انتخاب بهترین و کامل‌ترین موضوع، در آینده بتوانید در تمام بخش‌هایی که شرکت در آن پتانسیل دارد، فعالیت و رشد کنید. همچنین در این راستا بهتر است موضوعات فعالیت خود را در اساسنامه شرکت نیز ذکر کنید. اگر هم سابق بر این شرکتی داشته‌اید که موضوع فعالیت آن محدود بوده‌است، می‌توانید از طریق ثبت تغییرات شرکت، الحاق به موضوع بزنید.

  1. ثبت اطلاعات در سامانهٔ آنلاین ثبت شرکت‌ها

در این گام باید با در اختیار داشتن مدارک لازم ازجمله تصویر کارت ملی و شناسنامهٔ خود و سایر اعضای شرکت، اطلاعات موردنیاز را در سایت ادارهٔ ثبت شرکت‌ها ثبت کنید. بعد از درج اطلاعات و تعیین نام، حالا باید منتظر بمانید تا کارشناسان اداره ثبت آن‌ها را تأیید کنند.

  1. تنظیم اوراق شرکت

بعد از دریافت تاییدیه از سوی کارشناسان مربوطه، تمام مواردی که تا اینجای کار گفته شد، باید در اوراق اصلی شرکت شامل اساسنامه، شرکت‌نامه و اظهارنامه تهیه و تنظیم شوند. در تنظیم این اوراق به قواعد و چهارچوب موردتأیید اداره ثبت شرکت‌ها پایبند باشید. هرگونه تغییر غیراستاندارد، خارج از اصول و بدون مشورت با کارشناس حقوقی می‌تواند روی تمام مسیری که تا اینجا طی کرده‌اید مهر باطل بزند و روند ثبت شرکتتان را مردود کند.

بعد از تهیه و تنظیم اوراق شرکت، ۲ نسخه از تمام صفحات باید توسط اعضای شرکت امضا شوند؛ یک نسخه از این اوراق در اختیار اداره ثبت قرار می‌گیرد و نسخهٔ دیگر نزد مؤسسان شرکت می‌ماند.

  1. ارسال مدارک به ادارهٔ ثبت

بعد از این‌که اوراق ثبتی را تنظیم کرده و آگهی پیش‌نویس ثبتی را نیز از سامانه دریافت کردید، تمام این مدارک را با پاکت و پوشهٔ مخصوص اداره ثبت شرکت‌ها (می‌توانید آن‌ها را از دفتر پست تهیه کنید) به اداره ثبت شرکت‌ها پست کنید و منتظر دریافت تاییدیه از سوی این اداره باشید.

  1. قدم آخر و دریافت آگهی

در صورتی که تمام اوراق و مدارک ارسالی، اطلاعات و مشخصات ثبت‌شدهٔ شما در سایت بدون نقص و کامل به‌دست کارشناسان مربوطه برسند، بعد از گذشت چند روز، پیامی از سوی اداره ثبت برایتان ارسال می‌شود. مبنی‌بر این‌که شرکت شما در این اداره به ثبت رسیده است. برای اطلاع از دریافت این پیام، باید فرایند به ثبت رساندن شرکت خود را در سامانه ثبت مدام پیگیری کنید. در این مرحله حتماً بایستی از برگهٔ پیش‌نویس خود پرینت بگیرید و آگهی تأسیس شرکتتان را نیز از طریق وکیل از اداره ثبت دریافت کنید. البته دریافت این آگهی مستلزم پرداخت هزینه‌های ثبتی است که باید شخصاً یا به واسطهٔ وکیل خود آن‌ها را به اداره پرداخت کنید.

اخذ رتبه، راهی برای جلب اعتماد کارفرما و سرمایه‌گذار

هر زمان شرکت خود را ثبت و فعالیتتان را آغاز کردید، اگر تمایل داشتید سطح و میزان اعتبار شرکت خود را ارتقا دهید و به جای خرده قراردادهایی که سود آنچنانی هم برای شما ندارند، با پروژه‌های تخصصیِ سازمان‌های دولتی قرارداد ببندید و از مزایای دیگری نیز بهره‌مند شوید، می‌توانید خیلی جدی به اخذ رتبه الی ثبت و رتبه بندی شرکت خود فکر کنید.

اخذ رتبه‌بندی یا گرید به معنی ارزیابی عملکرد کمی و کیفی یک شرکت براساس معیارهای مشخص و قابل اندازه‌گیری است. در این فرایند بعد از بررسی عملکردهای فنی و مالی شرکت مذکور، یک رتبه یا گرید (Grade) مشخص به آن شرکت تعلق می‌گیرد. هرچقدر این رتبه به عدد یک نزدیک‌تر باشد، یعنی خدمات و امکانات ارائه‌شده از سوی شرکت از سطح کیفی بالاتری برخوردارند. ازجمله مزایای اخذ رتبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستیابی به یک چشم‌انداز و دورنمای کلی از شرایط و وضعیت شرکت؛
  • عقد قراردادهای اختصاصی با سازمان‌های دولتی؛
  • امکان شرکت در مناقصات دولتی و مالی؛
  • ارتقای سطح کیفی و عملکرد شرکت هنگام اجرای پروژه‌های تخصصی‌تر؛
  • برخورداری از امکان عقد قرارداد و همکاری با کمپانی‌های بین المللی.A guide to brand registration and registration of all types of companies in Eli Taber 03 - راهنمای ثبت برند و ثبت انواع شرکت در الی ثبت

جمع‌بندی؛ چقدر زمان می‌برد تا برند یا شرکت خود را ثبت کنیم؟

در این مطلب روی صحبتمان با ۲ گروه بود:

  1. آن‌هایی که به دنبال ثبت کردن برند و شرکت خود هستند.
  2. آن‌هایی که شرکت خود را ثبت کرده‌اند و حالا به فکر ارتقای سطح و اعتبار آن در بازارهای داخلی و خارجی هستند.

در رابطه با پاسخ به نیازهای گروه اول، دربارهٔ چگونگی ثبت نام تجاری (برند) و مراحل به ثبت رساندن شرکت صحبت کردیم. ۸ مرحله برای ثبت نام تجاری (برندو ۷ گام تا به ثبت رساندن شرکت، مسیری است که برای شروع فعالیت حرفه‌ای در بازار و کسب پیروزی در این رقابت باید طی کنید. با این حال نیازی نیست بار تمام این مراحل و دوندگی‌های اداری را تنها به دوش بکشید. بلکه می‌توانید این فرایندها را از طریق سامانه‌هایی همچون الی ثبت با بیش از ۲۰ سال سابقه پیش ببرید و فرایند به ثبت رساندن برند یا شرکت را برای خود آسان‌تر کنید.

به‌طور میانگین، ثبت برند در ایران دست کم حدود ۲ ماه و ثبت شرکت حدود ۱۵ الی ۳۰ روز کاری زمان می‌برد. در پاسخ به افرادی که گمان می‌کنند ثبت کردن برند امری اجباری است هم باید بگوییم که قانون تجارت کشور، ثبت نام تجاری یا برند را برای هیچ شرکت، واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است؛ به جز این ۴ مورد:

  1. شرکت‌های تولیدکنندهٔ لوازم آرایشی که مستقیماً با پوست انسان در تماس هستند.
  2. تولیدکنندگان داروهای مخصوصی که توسط پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. شرکت‌های محصولات و مواد غذایی که در بسته‌بندی‌ها و ظروف مخصوص عرضه می‌شوند.
  4. عرضه‌کنندگان نوشیدنی‌ها و آب‌های گازدار.

در ادامهٔ مطلب و قسمت ماقبل آخر، صحبت‌مان با گروه دوم هم حول محور رتبه‌بندی و اخذ گرید بود. دربارهٔ این مسئله صحبت کردیم که در بازارِ امروز که رقابت از همیشه داغ‌تر است و شرکت‌ها برای گرفتن سهم بیشتری از بازار، کسب شهرت و اعتبار و درنهایت سبقت گرفتن از یکدیگر هر ترفند و روشی را به‌کار می‌بندند، اخذ Grade یک صراطِ مستقیم برای دستیابی به پروژه‌های پرسودتر و کسب نام و اعتبار بیشتر است.

منبع : https://elisabt.ir/

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *