آرامکو عربستان

گام نخست در فروش سهام برند آرامکو

پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایرنا، روزنامه «الشرق الاوسط » چاپ لندن امروز (یکشنبه) ضمن اعلام این مطلب افزود: شرکت ها و موسسه ها از تاریخ یکشنبه ۲۶ آبان تا چهارشنبه ۱۳ آذر و افراد نیز از یکشنبه ۲۶ آبان تا پنجشنبه ۷ آذر ماه اقدام به پذیره نویسی سهام شرکت عرضه خواهند کرد.

حداقل سهام در نظر گرفته شده برای فروش به افراد ۱۰ سهم در نظر گرفته شده، اما میزان مشخصی برای فروش حداکثری سهام اعلام نشده است .
شرکت آرامکو سعودی با وجود اینکه بارها از سوی منابع موثق به عدم شفافیت در حسابها متهم شده و به همین دلیل تاکنون سران عربستان در ارایه سهام آرامکو در بورس خودداری کرده بودند، تاکید کرد که ۵ درصد از سهام خود را در بازار بورس جهت فروش به سرمایه گذاران عرضه کرده است.

دولت آمریکا در ماههای اخیر فشار زیادی به رژیم سعودی برای عرضه سهام آرامکو به بازار بورس وارد کرده بود .

۹۷ درصد بودجه عمومی رژیم سعودی متکی بر فروش نفت خام است. حمله نیروهای یمنی با ده پهپاد به میدان های نفتی «بقیق» و «خریص» و پالایشگاه های آرامکو در استان «الشرقیه» عربستان در تاریخ شنبه سی ام شهریور باعث شد تا تولید نفت در این کشور ۵۰ درصد کاهش یابد و همین امر شکننده بودن صنعت نفت عربستان را به اثبات رساند.

بر همین اساس آینده آرامکو و سودهی سهام آن با توجه به تنش های نظامی و سیاسی پیرامون عربستان در هاله ای از ابهام فرو رفته است. به نظر می رسد ریاض برای پایان دادن به نگرانی های موجود در این خصوص چاره ای جز پایان دادن به جنگ یمن ندارد.

کارشناسان سیاسی از جنگ سعودی علیه یمن و هزینه های هنگفت آن به عنوان یکی از عوامل اصلی تاخیر عرضه سهام آرامکو در بازار بورس عربستان نام می برند.

از سوی دیگر سیاست مداخله جویانه شاهزاده های سعودی در سیاست گذاری های صنعت نفت عربستان باعث شده تا سرمایه گذاران تمایلی به خرید سهام شرکت آرامکو از خود نشان ندهند.

در همین رابطه بانک های سعودی در مورد ارزش واقعی شرکت نفت آرامکو با شک و تردید می نگرند و همین امر باعث شده تا مدیران و بانکداران داخلی عربستان برای شرکت در جریان عملیات خرید و فروش سهام آرامکو تمایل چندانی از خود نشان ندهند.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.