62966860 660x330 - سی‌امین کپسول باری اسپیس‌ایکس به فضا رفت

سی‌امین کپسول باری اسپیس‌ایکس به فضا رفت

کپسول باری دراگون که به تازگی به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شده، قرار است روز شنبه (۲۳ مارس) به ایستگاه فضایی برسد.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، آژانس فضایی خصوصی اسپیس ایکس بعدازظهر روز پنجشنبه (۲۱ مارس) سی‌امین ماموریت ارسال محموله به مدار خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد و سه تُن تجهیزات و سخت‌افزار علمی را به این آزمایشگاه مداری فرستاد.

به نقل از اسپیس، یک موشک فالکون ۹ حامل یک فضاپیمای بدون سرنشین کارگو دراگون در ساعت ۴:۵۵ بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۰:۲۵ بامداد روز جمعه به وقت ایران) از زمین بلند شد.

این ماموریت که به نام CRS-30 شناخته می‌شود، اولین پرتاب محموله از مجتمع پرتاب فضایی شماره ۴۰ پایگاه فضایی کیپ کاناورال از ماه مارس سال ۲۰۲۰ تا کنون بود. از آن زمان، این سکو به یک برج پرتاب جدید مجهز شده که امکان بارگیری کارآمدتر محموله را فراهم می‌کند. به لطف این برج جدید عملیات انتقال محموله ارتقای عظیمی پیدا کرده است.

پیشران مرحله اول فالکون ۹ طبق برنامه به زمین بازگشت و حدود هشت دقیقه پس از پرتاب در منطقه فرود-۱ اسپیس ایکس در ایستگاه فضایی کیپ کاناورال فرود آمد. بر اساس توضیحات اسپیس ایکس، این ششمین پرتاب و فرود این پیشران به خصوص بوده است.

کپسول کارگو دراگون نیز کمتر از ۱۲ دقیقه پس از پرتاب از مرحله بالایی موشک جدا شد. این فضاپیما حدود دو روز را در مسیر خود به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری می‌کند و قرار است در ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی در روز شنبه (۱۵:۰۰ به وقت ایران) به ایستگاه فضایی متصل شود.

بیش از ۲۷۲۱ کیلوگرم لوازم علمی، تجهیزات تعمیر و نگهداری، دو کیت قهوه جدید، میوه و سبزیجات تازه و سایر مواد غذایی برای ساکنان ایستگاه فضایی ارسال شده است.

علاوه بر این موادی برای پشتیبانی از تحقیقات در حال انجام در آزمایشگاه مداری برای بهبود درک ما از اثرات ریزگرانش بر طیف وسیعی از فرآیندهای زیستی و فناوری ارسال می‌شود.

دراگون تنها وسیله نقلیه باری است که در حال حاضر قادر به مقاومت در برابر نیروهای ورود مجدد به جو زمین است و بنابراین برای بازگرداندن تعدادی از مواد تحقیقاتی و سایر موارد مصرف شده در ایستگاه فضایی استفاده می‌شود.

دو وسیله نقلیه باری دیگر که در حال حاضر عملیاتی هستند، فضاپیماهای سیگنوس (Cygnus) متعلق به شرکت نورثروب گرومن (Northrup Grumman) و فضاپیمای پروگرس (Progress) روسیه هستند که برای سوختن در جو هنگام ورود مجدد به زمین طراحی شده‌اند.

پایان

همچنین ببینید

63001898 310x165 - ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون

ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون

محققان شکل خاصی از گرافن به نام گرافن نانوسلولی را به گونه‌ای ساختند که عاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *