سرو ابرکوه

ثبت جهانی برند ابرکوه به ‌تنهایی ممکن نیست

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در راستای پیگیری ثبت جهانی سرو ابرکوه اعلام شده است که پرونده آن باید در قالب درختان دیر زیست تشکیل و به یونسکو ارسال شود و امکان ثبت انحصاری آن نیست.

به گزارش ایسنا، «مصطفی فاطمی» در مراسم تودیع و معارفه رییس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: امروزه شهر ابرکوه در کشور به‌ عنوان یک شهر گردشگری شناخته می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته هویت‌های شهری در این منطقه تغییر کرده است.

وی افزود: تلفیق آثار تاریخی، طبیعی، فرهنگی و صنایع‌دستی در ابرکوه به قدری زیاد است که این شهرستان را از سایر مناطق استان متفاوت کرده و می‌توان آن را یکی از غنی‌ترین شهرها دانست.

فاطمی سرو ابرکوه را یکی از آثار طبیعی منحصربه‌فرد در کشور دانست و خبر داد: پس از پیگیری‌های مکرر و متعدد برای ثبت جهانی سرو ابرکوه اعلام شد که این درخت به‌تنهایی قابل ثبت نیست و پرونده آن باید در قالب درختان دیر زیست ارائه شود.

فاطمی خاطرنشان کرد: در همین راستا دو کمیته برای تدوین پرونده درختان دیر زیست و در صدر آن‌ها سرو کهن‌سال ابرکوه منصوب ‌شده است که امید داریم در سال جاری بتوانیم آن را به یونسکو ارائه کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه از پیگیری‌های انجام شده در راستای ثبت جهانی فناوری ساخت بادگیر توسط ایرانیان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به این که کشورهای عربی می‌خواهند این فناوری را به نام خود ثبت کنند، تصمیم بر این شد که پرونده ایران مجدداً احیا و در قالب یک طرح فراملی به یونسکو ارسال شود.

تولید میراث فرهنگی برای آیندگان در کنار حفظ میراث گذشتگان

حجت‌الاسلام «سید ابراهیم حسینی» امام ‌جمعه ابرکوه نیز در این مراسم ابراز کرد: شهرستان ابرکوه این قابلیت را دارد که در زمینه گردشگری و میراثی بر سکوی پرشی موفق‌تری قرار گیرد چرا که بحث میراث فرهنگی برای تمامی مردم و مسئولین ابرکوه مهم‌ترین اولویت بوده و این ظرفیت تاکنون مغفول مانده است.

وی گفت: با توجه به هدایت‌ها و حمایت‌هایی استانی قرار شده تا چرخه حرکت و رونق اقتصادی و فعالیت‌های استان بر محور میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گیرد لذا سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری صرفاً یک منفعت شخصی نیست بلکه منافع اجتماعی و میراث فرهنگی را حفظ و حراست می‌کند.

حسینی تأکید کرد: ما علاوه بر حفظ میراث، باید مولد میراث هم باشیم وبا توجه به این که اخیر جامعه در فرهنگ زشت غرب و آموزه‌های آن ذوب شده و ارزش‌های میراثی رو به فراموشی است، باید در حوزه شهرسازی، تراکم جمعیت و ساختمان‌سازی مولد آثاری باشیم که در آینده گویای فرهنگ و اندیشه نسل فعلی باشد.

چالش‌های حوزه میراث ناشی از سوء مدیریت نیست

«محمدکاظمی نسب» فرماندار ابرکوه هم در این مراسم ابرکوه را یکی از شهرستان‌های برند و شناخته‌شده در کل کشور دانست و گفت: در ابرکوه ۱۶۲ هکتار بافت تاریخی به ثبت رسیده و مهم‌ترین برنامه دولت نیز در راستای حفاظت از این میراث گران‌بها شکل گرفته و پس از چالش‌های بسیار در نهایت مفهوم حفاظت از این میراث برای مردم ملموس شده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد مشکلات و چالش‌های پیش رو را به‌ غلط به سوء مدیریت نسبت می‌دادند در حالی ‌که این معضل در تمامی شهرهای مشابه ابرکوه وجود داشته و دارد لذا در حال حاضر همراهی مردم و مسئولان است که می‌تواند این چالش‌ها را برطرف کند.

تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای مرمت آثار

«مجاهد کرباسی» رییس سابق میراث فرهنگی ابرکوه هم ضمن ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ علی‌رغم کمبود اعتبارات، ساماندهی محور گردشگری محله پشت آسیاب و راه‌اندازی اولین مرکز آموزش صنایع‌دستی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: اعتباری معادل ۱۰ میلیارد ریال نیز جهت مرمت قلعه تیزک، خانه امید سالار، قلعه حسن خان و خانه اسماعیل‌خانی و همچنین زیرساخت شبکه گازرسانی مجتمع‌های بین‌راهی به ابرکوه تخصیص داده شد. ضمن این که مرمت قسمت‌هایی از قلعه‌ها و بناهای تاریخی در روستاها با همکاری و مشارکت دهیاری‌ها و شوراها انجام شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم «حمید مشتاقیان» به ‌عنوان رییس جدید اداره میراث فرهنگی شهرستان معرفی و از تلاش‌های «مجاهد کرباسی» رییس سابق اداره نامبرده تقدیر شد.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.