62853733 660x330 - بومی‌سازی ۹۰ درصدی تجهیزات آزمایشگاهی/ضرورت حضور وزارتخانه‌ها در «ایران‌ساخت»

بومی‌سازی ۹۰ درصدی تجهیزات آزمایشگاهی/ضرورت حضور وزارتخانه‌ها در «ایران‌ساخت»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه ایران‌ساخت جریان ساخت ابزار آزمایشگاهی را در کشور ایجاد کرد، گفت: با چنین جریانی به جرأت می‌توان گفت بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی مواد و ابزارهای تست و آزمون در کشور بومی‌سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی، مواد و تست و آزمون، تجهیزات آزمایشگاهی و ابزارهای تست و آزمون را از زیر ساخت‌های توسعه فناوری هر کشوری دانست و افزود: اگر این تجهیزات را در اختیار نداشته باشیم، توسعه رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال قبل دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن ابزارهای آزمایشگاهی، هم در پژوهش و هم در آموزش مشکل داشتند؛ ضمن آنکه بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل تحریم، قادر به کالیبره کردن تجهیزات آزمایشگاهی نبودند و یا مواد اولیه تجهیزات آزمایشگاهی آنها تامین نمی‌شد؛ از این رو بسیاری از دستگاه‌ها بعضا با قیمت چند صد میلیون دلاری معطل و بلااستفاده باقی می‌ماند.

دهقانی فیروزآبادی برگزاری رویداد نمایشگاه ایران‌ساخت را حاصل خوش فکری برای توسعه و تولید ابزارهای آزمایشگاهی توصیف کرد و یادآور شد: این نمایشگاه با سیاست‌های درستی چون لیزینگ و پرداخت یارانه به مجموعه‌های دانشگاهی برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل و سایر سیاست‌ها و استهلاک دو برابری جریانی را ایجاد کرد که به جرأت می‌توان گفت بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی مواد و ابزارهای تست و آزمون در کشور بومی‌سازی شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، تاکید کرد: ۱۰ درصد تجهیزات باقی‌مانده که بومی‌سازی نشده‌اند، علت آن نبودن توان فنی در کشور نیست، بلکه به دلیل محدود بودن بازار است. 

دهقانی فیروزآبادی ‌با اشاره به ایجاد ۳۶۲ شرکت تجهیزات‌ساخت که محصولات آن‌ها تایید شده است، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها با توانمندی‌هایی که ایجاد کرده‌اند، در مدت ۱۲ سال است که محصولات خود را می‌فروشند و براساس بازخوردهایی که از بازار گرفته‌اند، تجهیزات خود را استانداردسازی کرده‌اند و در این مسیر بزرگ‌ترین شریک راهبردی ما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است که با حمایت از دانشگاه‌ها کمک‌کرده تا بازار تولید تجهیزات و مواد پیشرفته و آزمون تست توسعه یابد.

وی تاکید کرد: اکنون دارای شرایط متفاوتی هستیم که با برگزاری ۱۰ سال نمایشگاه و ایجاد ۳۶۲ شرکت و بومی‌سازی تجهیزات، شرکت‌های ما با اشباع بازار مواجه شده‌اند، به گونه‌ای که برخی پژوهشگاه‌های ما بعضا حتی اضافه تجهیزات نیز دارند و اگر قرار است به کیفیت و ارتقای این تجهیزات بیندیشیم، لازم است بازارهای جدیدی بیاییم، در غیر این صورت قطعا ادامه این راه شکست خواهد بود.

دهقانی فیروزآبادی توسعه روابط خارجی را یکی‌ از زیرساخت‌های مهم توسعه بازار این شرکت‌ها نام برد و گفت: بر اساس آمار گمرک صادرات دانش‌بنیان‌ها در سال ۹۸، ۶۰۰ میلیون دلار، در سال ۹۹ بالغ بر ۳۰۰ میلیون‌دلار و در سال ۱۴۰۰ صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری را رقم زده‌اند.

وی اضافه کرد: میزان صادرات در سال ۱۴۰۱ به ۸۵۰ میلیون دلار رسید و تا پایان آذرماه سال جاری شرکت‌ها از صادرات یک‌ونیم میلیون دلاری عبور کرده‌اند و امیدواریم تا پایان سال جاری میزان صادرات به ۲/۲ میلیون‌دلار برسد.

دهقانی فیروزآبادی این میزان رشد پیش‌بینی شده را رشد ۲۰۰ درصدی در صادرات عنوان کرد و دلیل میزان رشد را بزرگ شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و سیاست دولت در فرصت‌سازی در بازارهای بین‌المللی و تمرکز خاص معاونت علمی دانست.

معاون علمی رئیس‌جمهوری تاکید کرد: افقی که برای شرکت‌ها باز کرده‌ایم، قطعا یکی از آن‌ها صادرات است و برگزاری این نمایشگاه در همین راستا است.

وی یادآور شد: یکی از بازیگران جدید نمایشگاه، صنایع هستند؛ چرا که ما به همان اندازه که بی‌نیازی تجهیزات در دانشگاه‌ها را داشته‌ایم، به همان اندازه نیازمندی‌هایی را در صنایعی چون نفت، خودرو، مواد غذایی و دارویی داریم. از این‌ رو لازم است علاوه بر وزارت علوم، وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و نفت در کنار ما قرار گیرند.

پایان


منبع

همچنین ببینید

63022979 310x165 - همکاری علمی بین ایران و زیمبابوه باعث تقویت روابط دو کشور می‌شود

همکاری علمی بین ایران و زیمبابوه باعث تقویت روابط دو کشور می‌شود

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به دستاوردهای این پژوهشگاه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *