Img20231227111016901 650x330 - بخش خصوصی ایران برای ایفای نقش در اقتصاد افغانستان آماده است

بخش خصوصی ایران برای ایفای نقش در اقتصاد افغانستان آماده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «گفت: بخش خصوصی ایران آماده ایفای نقش در توسعه اقتصادی افغانستان است و ما از ارتقای همکاری‌های مشترک در این بخش با این کشور همسایه استقبال می‌کنیم. امیدواریم در مسیر تحقق این مهم، شاهد تحولاتی سازنده برای اقتصاد دو طرف باشیم.

محمدرضا توکلی زاده در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، افزود: در حال حاضر بستر همکاری بیشتر میان ایران و افغانستان مهیاست و امیدواریم با رفع بعضی موانع و ارتقای زیرساخت‌ها و بهبود رویه‌های موجود، شاهد ارتقای مراودات اقتصادی دو کشور باشیم.

توکلی زاده با اشاره به پیوند دیرینه دو کشور، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که دو کشور دارند در کنار اهمیت هم‌مرزی و همسایگی، مزیت‌هایی را خلق می‌کند که باید طرفین از آن‌ها بهره‌برداری حداکثری داشته باشند.

دعوت از فعالان اقتصادی ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان نیز در این دیدار گفت: امنیت لازم برای تجارت در افغانستان فراهم است و مشتاقیم تا فعالان اقتصادی ایرانی برای سرمایه‌گذاری در کشور ما اقدام کنند. بسیار خرسندیم که فضای مثبتی میان ایران و افغانستان وجود دارد و این مسئله، امید به توسعه روابط دو کشور را دوچندان می‌سازد.

وی ادامه داد: طالبان، سیاست اقتصادی متوازن را با کشورهای همسایه، منطقه و جهان دنبال می‌کند. معتقدیم روابط اقتصادمی ما با کشورهای دیگر باید به‌گونه‌ای تعریف شود که منافع هر دو طرف تأمین شود.

سرپرست وزارت امور خارجه طالبان با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی افغانستان، بیان کرد: هم‌اکنون درخواست‌ها برای ایجاد کارخانه در پهنه‌های صنعتی افغانستان به‌قدری بالاست که ظرفیت مراکز تکمیل شده و برای قبول درخواست‌های جدید باید پهنه‌های جدیدی تخصیص بدهیم.

وی با بیان اینکه از تجار ایرانی نیز برای حضور و سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت می‌کنیم، متذکر شد: افغانستان فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در اختیار دارد. این کشور منابع غنی خاک و آب شیرین برای کشاورزی در اختیار داشته و اراضی سرشار از مواد معدنی را در خود جای داده است. امکان سرمایه‌گذاری در معادن وجود دارد؛ به‌طوری‌که به نفع دو طرف باشد. امروز تجار از کشورهای دور برای سرمایه‌گذاری به افغانستان می‌آیند و این فضا برای ایرانیان نیز فراهم است.

او با اشاره به مزیتی که افغانستان در حوزه ترانزیت و حمل‌ونقل دارد، عنوان کرد: برنامه داریم افغانستان را از طریق مسیر زمینی به چین و کشورهای آسیای مرکزی و جنوب شرقی آسیا متصل نموده و از طریق ایران به سایر کشورهای جهان متصل شویم.

متقی با ذکر این نکته که افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری در صنعت برق است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برق افغانستان از طریق واردات از کشورهای همسایه ایران، تاجیکستان و ازبکستان تأمین می‌شود درحالی‌که زمینه مساعد است و می‌توان از زغال‌سنگ، انرژی بادی و خورشیدی و آبی برق تولید نمود؛ لذا تجار می‌توانند در این حوزه سرمایه‌گذاری نمایند.

درخواست تشکیل کمیته دائمی برای پیگیری توافقات اقتصادی ایران و افغانستان

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان نیز در این نشست تأکید کرد: تمام نیازهای فنی و مهندسی و زیرساخت‌های دانش‌بنیان موردنیاز افغانستان در ایران امکان تولید و فراهم‌سازی دارد.

وی ادامه داد: البته در مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور مشکلات کوچکی وجود دارد که مانع توسعه روابط ما می‌شود. پیشنهاد داریم تا یک کمیته دائمی برای پیگیری توافقات اقتصادی که در جلسات مقامات دو کشور مصوب می‌شوند، تشکیل شود. این اقدام به اجرایی و عملیاتی شدن تفاهمات طرفین و تسریع در روند حل موانع و مسائل موجود منتج خواهد شد.

درخواست برقراری تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان

محمدیونس مهمند، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز در این نشست تجارت با ایران برای فعالان اقتصادی کشورمان، به‌واسطه همسایگی و هم‌مرزی، دارای مزیت است.

او تأکید کرد: با وجود این، نمی‌خواهیم تراز تجاری ما منفی باشد و به دنبال ایجاد تعادل میان صادرات به ایران در مقابل واردات از این کشور هستیم؛ لذا خواهان برقراری تعرفه ترجیحی با ایران هستیم تا بتوانیم صادرات به این کشور را افزایش دهیم.

لزوم توسعه امکانات مرزی و بهره‌برداری کامل راه‌آهن خواف- هرات

محمد صدیقی‌فر، سرکنسول ایران در هرات با اشاره به وجود سه مرز فعال میان ایران و افغانستان، از مرز دوغارون- اسلام قلعه به‌عنوان نقطه اصلی اتصال روابط تجاری میان دو کشور نام برد و افزود: ضروری است متناسب با نیازهای تجار نسبت به توسعه تجهیزات و امکانات مرزی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: همچنین تسریع در روند بهره‌برداری کامل از راه‌آهن خواف- هرات با سرمایه‌گذاری و مشارکت دو کشور، مورد تأکید است.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: در ماه‌های اخیر، سفرها و رفت‌وآمدهایی میان مسئولان ایران و افغانستان انجام شده و توافقات خوبی شکل گرفته که همچنان در مسیر تحقق و اجراست و ما تأکید داریم تفاهم‌های صورت گرفته در این دیدارها و جلسات مشترک به‌صورت هدفمند از سوی طرفین دنبال و عملیاتی شوند.

تضمین بازگشت سرمایه‌گذاری در افغانستان در کمتر از سه سال

جابر انصار، سرکنسول افغانستان در مشهد با بیان اینکه افغانستان در حال حاضر در شرایط بسیار مناسبی برای پذیرش سرمایه‌گذاران اقتصادی قرار دارد؛ عنوان کرد: درحالی‌که بازگشت سرمایه در برخی کشورها معمولاً در دوره‌های ۱۰ ساله محقق می‌شود؛ تضمین بازگشت سرمایه در کشورمان در کمتر از سه سال خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست، میراجان سلیمان خیل، رئیس اتاق مشترک بازرگانی هرات و مشهد گفت: با توجه به درخواست مقامات خراسان رضوی، والی هرات در اولین فرصت به مشهد سفر خواهد کرد تا کمیسیون همکاری‌های مشترک دو استان، با حضور طرفین برگزار شود.

منبع

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *