توسعه همکاری‌های تجاری

آمادگی ایران و قرقیزستان برای توسعه همکاری‌های تجاری

پایگاه خبری دنیای برند، رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با سفیر قرقیزستان در ایران بر آمادگی کشورمان برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشور قرقیزستان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، ظهر امروز چهارشنبه ۱۹ مردادماه نشستی میان «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت و «تورداکن سیدیکف» سفیر قرقیزستان در ایران برگزار شد و طرفین در خصوص توسعه روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتدای این نشست «تورداکن سیدیکف» سفیر قرقیزستان با تقدیر و تشکر از همکاری‌های مطلوب صورت گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت با اعضای سفارت و تجار اقتصادی این کشور در ایران گفت: سفارت قرقیزستان در ایران برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای توسعه و ارتقای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور دارد.

وی با بیان اینکه در این خصوص ارتباطاتی هم با وزارت اقتصاد و صمت ایران گرفته شده، افزود: در سال جاری که سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک میان دو کشور است، روسای جمهور ایران و قرقیزستان پیام‌های تبریکی را با همدیگر مبادله کردند. در این رابطه برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی خاصی هم برگزار می‌شود که همه این موضوعات در ارتقای روابط دو کشور موثر است.

سفیر قرقیزستان در ایران با اشاره به اعزام تیمی تجاری-اقتصادی از این کشور به شهر مشهد یادآور شد: در این سفر مقامات و تجار دو کشور جلسات متعددی را برگزار کرده و در خصوص همکاری‌های مختلف از جمله سفر تجار ایرانی به قرقیزستان و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برای معرفی محصولات کشور ایران به تجار قرقیزستانی توافقاتی هم صورت پذیرفت.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی برای معرفی محصولات، خدمات و توانمندی‌های کشور قرقیزستان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تاکید کرد: طرح ویژه‌ای برای تاسیس خانه تجارت ایران با قرقیزستان را ارائه داده‌ایم که امیدواریم با حمایت سازمان توسعه تجارت، بزودی اجرایی شود.

سیدیکف، توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه گردشگری و راه‌اندازی خطوط پروازی مستقیم بین دو کشور خصوصا شهر بیشکک به مشهد یا تهران را از دیگر موضوعات مهم در توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور برشمرد و گفت: امیدوارم برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و تشکیل کمیسیون‌ مشترک میان دو کشور، زمینه‌ افزایش تعاملات تجاری و در نهایت ملاقات روسای جمهور ایران و قرقیزستان را فراهم سازد.

در ادامه نشست «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت با استقبال از طرح‌های ارائه شده از سوی سفیر قرقیزستان در ایران گفت: در زمینه سفر هیات تجاری و برگزاری نمایشگاه ایران در  قرقیزستان، با مدیران کل‌ صمت در هر سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی مذاکره می کنیم  تا جهت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و اعزام هیات‌های تخصصی تجاری، همکاری‌های لازم را انجام دهند.

وی بر حمایت کامل سازمان توسعه تجارت ایران از اعزام هیات‌های تجاری به قرقیزستان جهت توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی تاکید کرد و افزود: به‌منظور توسعه توانمندی‌های تجاری دو کشور، آمادگی پذیرش هیات‌های تجاری قرقیزستان را داریم تا ضمن برگزاری نشست‌های مشترک B2B و بازدید از توانمندی‌های صنعتی و فنی ایران، زمینه‌های همکاری مشخصی تعریف شود. همچنین با ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها‌ی بزرگ تجاری دو کشور به افزایش میزان مبادلات تجاری را خواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری تهاتری دو کشور در موضوعاتی از جمله صادرات قیر و محصولات کشاورزی، تصریح کرد: با طرح تاسیس خانه تجارت (مرکز تجاری) ایران و قرقیزستان و صدور مجوز برای تجار تاثیرگذار در تجارت دو کشور موافق هستیم زیرا این مراکز جزو مجموعه‌های دارای اولویت برای سازمان توسعه تجارت جهت فعالیت در کشورهای مقصد خصوصا قرقیزستان است.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات باعث توسعه بازار و افزایش تبادلات تجاری دو کشور می‌شود، یادآور شد: در این میان مسائل مهمی وجود دارد که یکی از آنها، بحث تبادلات بانکی است که بسیار اهمیت دارد زیرا هم بحث تضامین بانکی میان دو طرف را مدیریت کرده و هم به انتقال پول کمک می‌کند که در نهایت توسعه تجارت میان دو کشو را تسهیل کند.

پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه در یکسال گذشته حجم تجارت را با کشورهایی افزایش جدی دادیم که دو موضوع مهم مباحث بانکی و مسائل لجستیکی را با آنها حل کردیم، اضافه کرد: در خصوص مسائل بانکی و مالی این آمادگی را داریم با مجموعه‌های بانکی یا مالی در قرقیزستان که علاقمند به همکاری با حوزه‌های پولی-بانکی ایران را دارد، همکاری کاملی انجام دهیم زیرا باعث رفع مهمترین چالش برای توسعه و تجارت دو کشور خواهد شد.

وی با اشاره به برقراری ارتباط میان سیستم پولی-بانکی ایران با روسیه، تاکید کرد: تولید مشترک برای رفع نیازمندی‌های بازار کشورهای منطقه اوراسیا در حوزه‌های مختلف، یک فرصت بسیار مناسب است که می‌بایست روی آن تمرکز و برنامه‌ریزی کرد. شرکت‌های تولیدکننده ایرانی آمادگی دارند که براساس حمایت‌های صورت گرفته در قرقیزستان، تولیدات مشترک خود را برای عرضه در این منطقه افزایش دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد حضور تجار قرقیزی جهت بازدید از نمایشگاه هایی بین المللی تهران گفت: می‌توانیم فهرست بیش از ۱۰۰ نمایشگاه‌ بین‌المللی را که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، در اختیار تجار یا شرکت‌های قرقیزستانی قرار دهیم تا در آنها حضور یابند. همچنین آمادگی برگزاری نمایشگاه‌ اختصاصی برای معرفی توانمندی‌ها، فرصت‌های تجاری و مجموعه‌های بازرگانی و تجاری قرقیزستان در ایران را داریم.

در این ملاقات آقای خرمالی مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان و همچنین یادگاری رئیس اداره سوم اوراسیا وزارت خارجه نیز حضور داشت.

همچنین ببینید

Img20191211092525637 310x165 - 5 مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

۵ مشکل اصلی اقتصاد آلمان چیست؟

مونیکا اشنیتزر استاد گروه اقتصاد تطبیقی دانشگاه لودویگ مونیخ (LMU) و رئیس شورای تخصصی اقتصاد …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x