63016834 660x330 - زنگ خطری برای امنیت شغلی فیلم‌سازان/گجت خونخواری که به بازو می‌چسبد

زنگ خطری برای امنیت شغلی فیلم‌سازان/گجت خونخواری که به بازو می‌چسبد

دنیای علم و فناوری در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت شاهد رخدادهای گوناگونی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، شرکت آلمانی تولیدکننده تیغه‌های چوبی توربین‌های بادی خبر از نصب اولین تیغه‌ها بر روی یک توربین بادی در برونای آلمان داده است. این تیغه‌های جدید می‌توانند اثرات زیست محیطی مواد فایبرگلاس‌ موجود و کامپوزیت‌های کربنی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

نصب تیغه‌های چوبی روی توربین بادی برای اولین بار در آلمان

در هفته گذشته استان کرمان با زلزله‌های ۳، ۳.۸، ۴.۶ و ۴.۷ لرزید، همچنین عسلویه با زلزله‌ای به بزرگای ۳ لرزید.

استان کرمان با دو زلزله بزرگتر از ۴ و قطب انرژی کشور با زمینلرزه ۳ لرزیدند

زالوها شاید ترسناک باشند، اما بسیاری از مردم سوزن‌هایی را که زیرپوست فرو می‌رود، ترسناک‌تر می‌دانند. این یکی از دلایلی است که دانشمندان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ سوئیس اخیرا دستگاه جدیدی برای نمونه‌برداری از خون با الهام از زالو تولید کرده‌اند که نمونه‌ خون را بدون نیاز به سوزن می‌گیرد.

نمونه‌برداری غیرتهاجمی‌تر از خون با الهام از زالو

شرکت «ویرجین گلکتیک» قصد دارد هفتمین سفر فضایی خود را روز هشتم ژوئن به پرواز درآورد. این شرکت به تازگی اعلام کرده که روز هشتم ژوئن را برای هفتمین پرواز فضایی تجاری خود هدف قرار داده است. این پرواز یک سفر زیر مداری به نام «گلکتیک ۰۷»(Galactic 07) است.

هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» ماه آینده انجام می‌شود

شرکت موتورسیکلت‌سازی باجاج(Bajaj) به‌زودی از اولین موتورسیکلت در جهان که با سوخت CNG کار می‌کند، رونمایی خواهد کرد که می‌تواند موتورسیکلت‌ها را از نظر زیست محیطی پایدارتر و کارکردن آنها را ارزان‌تر کند. گزارش شده است که این شرکت اولین موتور سیکلت CNG جهان را در ماه ژوئن عرضه خواهد کرد.

اولین موتور سیکلت CNG جهان رونمایی می‌شود

یک کارگردان برای ساخت موزیک ویدئوی یک اثر از مدل هوش مصنوعی سورا(Sora) ساخته شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) استفاده کرده است. پل تریلو(Paul Trillo) از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئوی Sora برای ساخت یک موزیک ویدئوی چهار دقیقه‌ای برای یک خواننده استفاده کرده است.

اولین موزیک‌ ویدئوی رسمی با هوش مصنوعی ساخته شد

یک سوپرپلیمر جدید که با توجه به ایده ناسا ساخته شده است، در رقابت‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ بر تن وزرشکاران خواهد بود. اگر بازی‌ها را تماشا کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که لباس ورزشی چند ورزشکار دارای یک الگوی چرخشی است. این لباس‌ها با یک ابرماده الهام‌گرفته‌شده از ایده ناسا توسط شرکت «رئون لبز»(Rheon Labs) ساخته شده‌اند که پیشتر به تعدادی از ورزشکاران کمک کرده است تا رکوردها را بشکنند.

ابتکار ناسا به المپیک پاریس می‌رود!

در حالی که معمولا برای برقراری ارتباط با ماهواره‌ها در مدار زمین از امواج رادیویی استفاده می‌شود، اکنون برای اولین بار از ارتباط بلوتوثی برای این امر استفاده شده است که می‌تواند کاربردهای فراوانی را در آینده مهیا کند. در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۴ ماموریت اشتراکی شرکت اسپیس‌ایکس موسوم به ترنسپورتر-۱۰(Transporter-10) که از پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا پرتاب شد، دو ماهواره متعلق به شرکت هابل نتورک(Hubble Network) مستقر در سیاتل آمریکا را در مدار زمین قرار داد. این ماهواره‌ها اکنون به شاهکار ظاهراً غیرممکن اتصال بلوتوثی به زمین از فاصله بیش از ۶۰۰ کیلومتری دست یافته‌اند.

اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد

پژوهشگران ایتالیایی با استفاده از مواد موجود در محصولاتی مانند سیب و ذرت و سویا، نوعی بانداژ ابداع کرده‌اند که می‌تواند سرعت ترمیم را در زخم‌های سوختگی بالا ببرد. پژوهشگران مؤسسه فناوری ایتالیا، یک بانداژ زیست‌سازگار ابداع کرده‌اند که می‌تواند از افزایش بیش از حد سطح التهاب جلوگیری کند و تعداد رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد تا زمان لازم برای بهبودی کوتاه شود. علاوه بر این، بانداژ به طور طبیعی در عرض چند روز تحلیل می‌رود و نگرانی‌ها را درباره تولید زباله از بین می‌برد.

ترمیم سریع سوختگی با بانداژ ساخته‌شده از سیب، ذرت و سویا!

پایان

همچنین ببینید

62120108 310x165 - معاون علمی رئیس‌جمهور از ۱۵ محصول رونمایی کرد

معاون علمی رئیس‌جمهور از ۱۵ محصول رونمایی کرد

با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور از ۱۵ محصول در حوزه تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *