فرش اصفهان

کار چندانی برای معرفی بِرَندِ “فرش اصفهان” نشده است

پایگاه خبری دنیای برند، یک فعال حوزه فرش دستباف گفت: “فرش اصفهان” جایگاه خوبی در بین فرش های ایران دارد و در سطحِ اولِ تولیدات فرش است اما کار چندانی برای معرفی بیشتر برندِ آن صورت نگرفته است.

مهدی ابراهیمی علویجه روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فرش اصفهان به لحاظ کیفیت و نقشه جایگاه خوبی در بین تولیدات فرشِ ایرانی دارد اما متاسفانه در اصفهان، کار چندانی برای معرفی این برند نشده است و رونق مورد انتظار در فروش و قیمت را ندارد.

وی با بیان اینکه فرشِ اصفهان بیشتر مورد ذائقه اصفهانی هاست، اظهار داشت: اما بازار بسیار خوبِ این فرش در آمریکاست که به دلیل تحریم های ظالمانه، رونق این فرش تا حدودی کاهش پیدا کرد.

ابراهیمی علویجه با بیان اینکه سه رده تولیدی برای فرش اصفهان وجود دارد، گفت: فرش های بسیار با کیفیت و گرانبها که در بازارهای داخلی و خارجی مخاطب دارند و شناخته شده هم هستند با برند فرش اصفهان که برند ثبت شده ای هم هست، عرضه می شود.

وی با بیان اینکه در جایگاه دوم، فرش های عمومی قرار دارند که در سطح فروشگاه ها عرضه می شوند و جایگاه و عرضه خوبی دارند، افزود: در رده سوم تولیدات، فرش های ضعیف تر قرار دارند که به صورت عمده برای کارهای تجاری عرضه می شوند.

مدرس رشته مرمت فرش دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: نقشه های فرش اصفهان در قالب لچک و ترنج و نقوش محرابی قرار دارند اما نقش خاصِ “فرش اصفهان ” لچک و ترنج با نقوش اسلیمی است که بیشترِ این نقوش صفوی هستند.

ابراهیمی علویجه با بیان اینکه نقوش قاجاری فرش اصفهان هم از نقوش صفوی تبعیت می کنند، افزود: در نقوش قاجاری تا حدودی گل فرنگ وارد شده است اما بیشتر نقشه ای که در ذاتِ فرش اصفهان قرار دارد، نقوش لچک و ترنجِ اسلیمی است که صفوی محسوب می شود.

مشاور معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) یادآور شد: کمیته امداد یکی از بزرگترین تولید کنندگان فرش دستباف در کشور در دهه های ۷۰ و ۸۰ بود که فرش اصفهان هم از جمله این فرش ها بود اما با توجه به تحریم ها و مسائلی مانند مالیات صادرات آن تا حدودی کاهش پیدا کرد.

به گفته ابراهیمی علویجه تاثیر ارز موجب شد تاجران صادرات را متوقف کنند و اکثر آنها به دلیل سیاست های مالیاتی صادر کردن فرش را کنار بگذارند.

فرش اصفهان، یکی از هنرهای دستی شاخصِ اصفهان و برخوردار از ظرافت و زیبایی است. نقوش این فرش ها با قلم هنرمندانی چون کمال الدین بهزاد است که به طرحی برای فرش تبدیل می شود.

به سبب علاقه پادشاهان صفوی به هنر قالیبافی، نفیس ترین فرش های ابریشمی با طرح های بسیار ظریف و زیبا که بیشتر نقوش اسلیمی بودند به دستِ هنرمندانِ این شهر که پایتخت صفویان و هنرِ آن زمان بود بافته می شدند، بدین ترتیب فرشِ اصفهان با ویژگی های شاخصِ رنگ و نقشه به همین نام شهره شد.

حدود ۲۷۰ هزار نفر فعال در صنعت فرش دستباف در استان اصفهان شناسایی شده اند که حدود ۱۶ هزار نفر از آنها زیر پوشش بیمه قرار دارند.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

گوگل با ایموجی صوتی

انقلابی در تماس‌های تلفنی: گوگل با ایموجی صوتی، شور و نشاط را به مکالمات شما می‌آورد

خبر خوش برای کاربران اپلیکیشن فون گوگل! این غول فناوری قابلیتی جدید و جذاب به این اپلیکیشن اضافه کرده است که می‌تواند تجربه تماس‌های صوتی شما را متحول کند. با استفاده از ایمج‌های صوتی، می‌توانید در حین مکالمات، صداهای مختلف مانند دست زدن، خنده، تشویق و ... را پخش کنید و به مکالمات خود شور و نشاط بیشتری ببخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *