قرار است آلیشیا بولر دیویس، از ابتدای ماه سپتامبر هدایت این شرکت را بر عهده بگیرد؛  کمی بیش از دو سال از زمانی که به عنوان معاون ارشد تدارکات جهانی به آمازون پیوسته بود. او اولین زن سیاه‌پوستی بود که وارد تیم ارشد جف بزوس شد. آلتو که در سانفرانسیسکو تاسیس شده، در ۱۳ بازار مختلف به صورت رایگان ارسال دارو انجام می‌دهد و به مشتریان امکان می‌دهد با دکترهای داروساز ارتباط برقرار کنند. این شرکت بخشی از حوزه به سرعت در حال رشد داروخانه‌‌‌های آنلاین است که در دوران پاندمی، توانستند جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران را سرعت ببخشند. خود آمازون هم بعد از تملک یک میلیارد دلاری داروخانه دیجیتال «پیل‌‌‌پک» در سال ۲۰۱۸، توزیع آنلاین دارو را در اواخر ۲۰۲۰ آغاز کرد.

جامی کاراکر و متیو آسلین، بنیان‌گذاران آلتو، چند سال پیش کارشان را به عنوان مهندسان نرم‌‌‌افزار در شرکت فیس‌‌‌بوک رها کردند و این استارت‌آپ را در سال ۲۰۱۵ با هدف استفاده از تجربه و مهارت‌‌‌هایشان در جهت بهبود زندگی مردم تاسیس کردند. از آنجا که تجربه کافی در حوزه دارو نداشتند، یک داروخانه مستقل را در سانفرانسیسکو خریدند تا با جریان کلی کار و همچنین مشکلات و موانعی که پزشکان، داروسازان و بیماران با آن مواجهند آشنا شوند. کاراکر می‌‌‌گوید: «مهم‌ترین مساله برای ما این بود که می‌توانیم از تکنولوژی به عنوان پلی برای کاهش شکاف بین ذی‌نفعان مختلف استفاده کنیم و به بیماران کمک کنیم دستاوردهای سلامت بهتری داشته باشند.»

بیشتر داروخانه‌‌‌های دیجیتال، فقط کار نسخه‌‌‌خوانی و فرآیند ارسال دارو را انجام می‌دهند، اما آلتو پلتفرمی را هم ایجاد کرده که بیمار می‌تواند با پزشکی که نسخه را تجویز کرده، ارتباط داشته باشد و سوالات احتمالی خود را بپرسد. از دیگر ابزارهایی که آلتو برای هزاران پزشکی که با آنها همکاری می‌کند ارائه می‌دهد، فرآیندهای اتوماتیک‌‌‌شده‌‌‌ای هستند که به گفته کاراکر می‌توانند زمان متوسطی را که پزشک صرف نوشتن نسخه می‌کند، کاهش دهند.

این رویکرد به رشد سریع آلتو کمک بسیاری کرده است. به گفته کاراکر، «ما یک کانال رشد جدید داریم که خود پزشک‌‌‌ها عامل آن هستند، به‌‌‌طوری که آنها هنگام نوشتن نسخه به بیماران خود توصیه می‌کنند از آلتو استفاده کنند.  پلتفرم آلتو علاوه بر اتصال داروخانه به پزشکان، امکان ارتباط با شرکت‌های خدمات‌‌‌دهنده بیمه را هم فراهم می‌کند.  رویکرد آلتو برای سرمایه‌گذاران هم بسیار جذاب بوده است. این شرکت از زمان تاسیسش، در هفت دور تامین مالی توانسته ۵۵۰‌میلیون دلار سرمایه جذب کند. درآمد سالانه آلتو به یک میلیارد دلار رسیده است. کاراکر می‌‌‌گوید: «ما فقط یکسری پتانسیل‌‌‌های موجود در کار داروخانه را آشکار کرده‌‌‌ایم تا کمکی به کل این صنعت کرده باشیم و هر چقدر وسعت کارمان بیشتر می‌شود، دامنه مشکلاتی که با آن مواجه هستیم بزرگ‌تر و پیچیده‌‌‌تر می‌شود. به همین دلیل است که می‌‌‌خواهیم از تجربه و تخصص مدیرانی مانند خانم بولر استفاده کنیم تا به حل مشکلات پیچیده عملیاتی به ما کمک کند.»‌‌‌

منبع: دنیای اقتصاد