انار

یاقوت سیاب نیازمند برند سازی

دهستان زیرتنگ سیاب، از توابع بخش کوهنانی در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کوهدشت واقع شده است.
مساحت این دهستان با ۴۴ روستا ۴۵۰ کیلومتر مربع است وهمه روستائیان باغ اناردارند.
پایگاه خبری دنیای برند به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  بعد از گذشتن از جاده‌ای باریک و پرخطراما درزیبایی طبیعت پاییز به دروازه منطقه سرسبز تنگ سیاب می رسیم و با حضور در مهد یاقوت سرخ ایران با جان دل می توان جلوه های از زیبایی طبیعت را لمس کرد.
فصل برداشت انار است و با کمی تاخیر به این دهستان سرسبز سفر می کنیم.
کار برداشت محصول بسیاری از باغداران به پایان رسیده است، اما در بین اهالی هنوز برخی در باغات مشغول به کار هستند.سبد های حصیری بزرگ در دست مردان و بانوان این منطقه با پوشش ساده آنان جلوه ای دیگر از زیبایی های طبیعی است میوه های موجود در سبدهای حصیری و پلاستیکی روی دست دخترکان روستا، حاصل یک سال خون دل باغداران است که به زیبایی می درخشد، اناری از جنس یاقوت سرخ بر بلندای همت و زحمت باغداران در میان دستان مردم می درخشد.
هرجا که نگاه کردم باغات سر سبزاناربود و با کسب اجازه وارد یکی از باغات روستا می شوم که جمعی از کارگران و صاحب باغ در حال چیدن یاقوت سرخ هستند.
سطح کل باغات انار دهستان تنگ سیاب بالغ بر ۲ هزارو ۶۰۰هکتار است..
سالانه بیش از ۳۵ هزار تن محصول انار تنگ سیاب وارد بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفته: پیش‌بینی می‌شود امسال بین ۴۷ تا ۵۰ هزار تن انارازانارستان های لرستان برداشت شود.
عبدالرضا بازدار متوسط عملکرد باغات انار لرستان را ۱۸ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: سطح زیر کشت انار استان بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار است که ۲هزار و ۶۰۰ هکتار آن مثمر و ما بقی نیز طی سالهای آینده به ظرفیت استان اضافه می شود.
لرستان از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید انار رتبه نهم کشور را دارد.
یاقوت سرخ در تنگه ای سبز و در فصل پاییز جمعیت زیادی از گردشگران و خبرنگاران و عکاسان را به این باغات سرسبز جذب می کند.
محمد آدینه وند، باغدار میان سالی است که صاحب باغی بزرگ است و غالب محصولات این باغ انار است.
وی گفت: روزهای زیادی در باغ مشغول کار برداشت محصول هستیم اما زمان برداشت محصول به نسبت میزان زحمات و نگهداری از باغات در طول سال بسیار کوتاه است.
آدینه وند، با اشاره به مرغوبیت انار تولیدی در باغات تنگ سیاب، بیان کرد: ما در طول سال مشقت زیادی را برای تامین آب باغات تحمل می کنیم و باید از محصول نیز به شیوه های متفاوت برای مقابله با آفت حراست شود.
وی ادامه داد: محصول تولیدی با قیمت پایینی روانه بازار می شود و در واقع درآمد چندانی نصیب ما باغداران نمی شود.
در صورت وجود صنایع تبدیلی امکان بهره برداری بهتر از محصولات باغی فراهم می شود.
هر سال شاهد خشکسالی و کاهش سطح آب چشمه ها هستیم و با مرارت باغات را سرحال نگه داشته ایم.
آدینه وند بیان کرد: به رغم سختی های موجود به فضل الهی هنوز هم انار تنگ سیاب لرستان در دنیا مرغوب ترین نوع انار است و در بازارهای جهانی حرف اول را می زند.
وی اضافه کرد: وجود این کارخانه اتفاق خوبی است و امید می رود با توسعه این کارخانه و تعمیر آن بستر بهره برداری بهینه از محصولات باغی فراهم شود.
در باغات انار تنگ سیاب حدود ۱۰ گونه انار کاشته می‌شود و بهترین نوع آن یوسف‌خانی است که اناری دانه درشت با پوست نازک و تاج بلند و باریک است.
همچنان که با خانواده آدینه وند صحبت می کنیم، مشغول خوردن انار تازه می شویم، اناری که در سطح لرستان توزیع می شود و در منازل بسیاری از مردم وجود دارد، یاقوت های سرخ و خوش طعم زحمت باغداران را فریاد می زنند.
برای شناساندن بهتر برند محصول مرغوب انار تنگ سیاب لرستان باید به امکانات بسته‌بندی، کمرنگ شدن نقش واسطه‌ها و تقویت صنایع تبدیلی توجه شود.
نبود صنایع تبدیلی موجب می شود دلالان عرصه میوه فروشی با حضور در منطقه حاصل زحمات یک ساله کشاورزان را به قیمت ارزان خریداری کردند و روانه بازار کنند.
وجود تنها یک کارخانه رب انار گیری در منطقه هم از عامل های است که باعث می شود بخشی از انار تولیدی کشاورزان کوهدشتی برای تبدیل شدن به رب انار با قمیتی اندک به استان‌های دیگر فروخته شد.
انارسیاب لرستان در بازارهای داخلی با نام دیگر استانها به فروش می رسد.
باغات انار بویژه در فصل برداشت و در منطقه ای سرسبز از باغات انار خود می تواند شاخص مهمی در عرصه گردشگری باشد و گردشگران بسیاری را به منطقه جذب کند.
مسئولان همت کنند….
نویسنده: خانم مهناز رحمانی مهر
ویراستار: علی مرادی کاکاوندی

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.