3d2a634f e3b7 48e7 bc1e a6cf44e8ac93 660x330 - نام نویسندگان نباید برند شود!

نام نویسندگان نباید برند شود!

هر چقدر دستمزد نویسندگان معقول‌تر باشد کیفیت کار هم رشد خواهد کرد. در واقع یکی از دلایلی که نویسندگان چند کار همزمان در دست می گیرند همین کم بودن درآمدشان است.

امیرعباس پیام نویسنده آثاری چون «آنام»، «پاپوش»، «در حاشیه ۲»، «مامور بدرقه»، «موج و صخره» درمورد تبدیل نویسندگان به برند گفت: درحال حاضر نویسندگانی هستند که دوره ای اسمشان سر و صدا کرده و به برند تبدیل شده اند اما می بینیم بعد از آن دو کار ۲۰ کار اخیرشان اصلا ارزش قیمت گذاری ندارد اما همچنان مبالغ بالایی دریافت می کنند. این درصورتی است که یک جوان با استعداد که کیفیت کارهایش بالاست چنین مبلغی را دریافت نمی کند.

لزوم برقراری تناسب نرخ دستمزدها

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند – امیرعباس پیام، نویسنده تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در مورد نرخ‌های تصویب شده توسط شورای نویسندگان گفت: به نظر من برای ترغیب نویسندگان عوامل دیگری به جز دستمزد هم حائز اهمیت است. اکنون میان دستمزد بازیگران و کارگردانان فاصله زیادی وجود دارد. در بسیاری از پروژه ها می بینیم دستمزد یک بازیگر اصلی به مراتب از دستمزد نویسنده آن کار بالاتر است و تناسب درستی ندارد.

نویسنده هم جزو ارکان اصلی است 

وی ادامه داد: اگر بازیگر را یکی از ارکان اصلی کار ببینیم؛ نویسنده هم جزو ارکان اصلی است و قاعدتا باید بین دستمزدهایشان تناسب درستی وجود داشته باشد یا حداقل به یکدیگر نزدیک باشد. اکنون نرخ مصوب برای هر قسمت یک کار برای نویسنده ۱۵ میلیون تومان است درصورتی که کارگردان قسمتی ۳۰ میلیون تومان دستمزد دریافت می کند. این مبلغ دریافتی نسبت به زحمت نویسنده که حتی دو سال قبل از کارگردان مشغول نگاشتن فیلمنامه است و تا زمان پایان کار هم درگیر است تناسب درستی ندارد.

تاثیر فیلمنامه خوب

نویسنده سریال «آنام» درمورد دستمزد نویسندگان گفت: یکی از عواملی که نویسندگان را دلسرد می کند همین میزان قیمت هاست. متاسفانه درکشور ما دستمزد نویسندگان بسیار پایین است درصورتی که همه چیز یک فیلم و سریال به فیلمنامه بستگی دارد و یکی از اساسی ترین عناصر است. اگر فیلمنامه خوب باشد فیلم خوب می شود و اگر بد باشد فیلم هم بد از آب درمی آید.

پیام با اشاره به نگارش همزمان چندین فیلمنامه توسط نویسندگان بیان داشت: هر چقدر دستمزد نویسندگان معقول‌تر باشد کیفیت کار هم رشد خواهد کرد. در واقع یکی از دلایلی که نویسندگان چند کار همزمان در دست می گیرند همین کم بون درآمدشان است.

نویسندگی چیزی نیست که بتوانی همزمان ۸ کار را با هم بنویسی

وی ادامه داد: درحال حاضر بعضی از نویسندگان همزمان مشغول نگارش چندین فیلمنامه هستند چشم بسته می شود گفت که نتیجه این همزمان کار گرفتن چیز خوبی از آب در نمی آید. نویسندگی چیزی نیست که بتوانی همزمان ۸ کار را با هم بنویسی و داستانت را دنبال کنی کار هم کار خوبی شود.

امیرعباس پیام در توضیح این موضوع افزود: نویسندگان در مقطع زمانی خاص باید فقط درگیر یک اثر باشند. این شرایط زمانی به وجود می آید که دستمزدها آنقدر بالا و چشمگیر باشد که نویسنده چندین کار همزمان نگیرد و تمام وقت و انرژی اش را صرف یک کار کند و آن قدر کیفیت کار بالا باشد که بتواند کارهای بعدی‌اش را با قیمت بالاتری بفروشد.

قیمت گذاری دستمزد نویسندگان

نویسنده سریال «در حاشیه ۲» در مورد نحوه درست قیمت‌گذاری دستمزد نویسندگان گفت: برای قیمت‌گذاری صحیح باید کیفیت کار مدنظر قرار بگیرد. برای مثال اگر امیرعباس پیام کار آخرش ضعیف بوده و استانداردهای لازمه را نداشته است نباید به او قیمت بالایی پرداخت کرد.

درحال حاضر نویسندگانی هستند که دوره ای اسمشان سر و صدا کرده و به برند تبدیل شده اند اما می بینیم بعد از آن دو کار ۲۰ کار اخیرشان اصلا ارزش قیمت گذاری ندارد اما همچنان مبالغ بالایی دریافت می کنند. این درصورتی است که یک جوان با استعداد که کیفیت کارهایش بالاست چنین مبلغی را دریافت نمی کند.

معیار تصویب و قیمت گذاری

وی ادامه داد: بحث مطرح بودن اسم در نویسندگی باید از بین برود چرا که پیش آمده طرح های بسیار ضعیفی داشتیم که فقط به خاطر اسم نویسنده تصویب شدند. معیار تصویب و قیمت گذاری باید اثر باشد نه اسم نویسنده کار.

پیام تصریح کرد: عده‌ای از نویسندگان هستند که با بی‌انگیزگی می‌گویند کار من را همیشه می‌خواهند و خریدار دارد. این مسئله باعث می شود او برای نوشتن کار بهتر و با کیفیت تر ترغیب نشود، چون می‌داند بخاطر اسمش هر فیلمنامه‌ای که بنویسد بدون فوت وقت از او می‌خرند. به  همین دلیل به جای اینکه تمرکزش روی یک اثر باشد تعداد زیادی کار را می پذیرد؛ سمبل می کند و پولش را هم تمام و کمال دریافت می‌گیرد.

جشنواره هیچ تاثیری بر نحوه قیمت گذاری فیلمنامه ها ندارد

وی در مورد قیمت های درخواستی نویسندگان در نزدیکی جشنواره ها گفت: جشنواره هیچ تاثیری بر نحوه قیمت گذاری فیلمنامه ها ندارد بلکه این خود اثر است که مدنظر قرار می گیرد. اتفاق افتاده به تلویزیون قیمت بالاتر درخواست داده باشیم اما جشنواره موثر نیست و بهتر هم هست که موثر نباشد.

پیام در پایان اظهار داشت: در شبکه نمایش خانگی هم شاهد هستیم که فیلمنامه ضعیفی با اسامی مطرح جلو می‌رود و پول کلانی در این راه حیف و میل می شود اما به هیچ عنوان نظر مخاطب را جذب نمی کند و در نتیجه باعث دلزدگی مخاطب می شود.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.