63019823 660x330 - موفقیت واکسن سرطان مغز در آزمایش انسانی

موفقیت واکسن سرطان مغز در آزمایش انسانی

یک واکسن که با فناوری آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) ساخته شده علیه گلیوبلاستوما که شکل مرگباری از سرطان مغز است، در یک کارآزمایی بالینی جدید نویدبخش نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، گلیوبلاستوما یکی از کشنده‌ترین سرطان‌هاست که گزینه‌های درمانی کمی برای آن در دسترس است.

به نقل از ان‌ای، اکنون یک کارآزمایی بالینی کوچک انسانی، کارایی یک واکسن mRNA را نشان داده است که به سرعت سیستم ایمنی را برای مبارزه با تومورها تقویت می‌کند و نتایج امیدوارکننده‌ای دارد.

گلیوبلاستوما شایع‌ترین شکل از سرطان مغز است و متأسفانه از آن به عنوان تهاجمی‌ترین سرطان مغز نیز یاد می‌شود.

گلیوبلاستوما یا گلیوبلاستوم شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. منشأ این تومور از سلولهای آستروسیت(نوعی یاخته گلیال) است.

درمان گلیوبلاستوما شامل ترکیبی از برداشتن توسط جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است، اما این بیماری تقریباً همیشه عود می‌کند و بیماران مبتلا به آن معمولاً تنها حدود یک سال پس از تشخیص زنده می‌مانند و تنها حدود ۵ درصد از بیماران بیش از پنج سال زنده می‌مانند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه فلوریدا به زودی می‌تواند گزینه بهتری را که واکسن سرطان mRNA است، برای این بیماران فراهم کند.

این فناوری که بیشتر برای واکسن‌های کووید-۱۹ شناخته می‌شود، نشان داده که به سرعت سیستم ایمنی را برای حمله مؤثرتر به گلیوبلاستوما در موش‌ها، سگ‌ها و اکنون در انسان‌ها باخبر می‌کند.

همانطور که ممکن است از روزهای بحرانی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به یاد داشته باشید، مولکول‌های mRNA اساسا طرح‌های اولیه طبیعی هستند که به سلول‌ها می‌گویند کدام پروتئین را تولید کنند و با مهندسی آنها برای تولید نسخه‌های بی‌ضرر از پروتئین‌های مرتبط با پاتوژن‌ها، سیستم ایمنی می‌تواند آموزش ببیند تا در صورت ظاهر شدن مهاجم واقعی با آن مبارزه کند.

پس از موفقیت این درمان‌ها در دنیای واقعی در طول همه‌گیری، امکان تطبیق درمان‌های mRNA برای سرطان با نتایج اولیه جالب توجهی به وجود آمد.

پژوهشگران دانشگاه فلوریدا می‌گویند این نسخه جدید دارای دو پیشرفت کلیدی است. ابتدا واکسن با استفاده از نمونه‌های گرفته شده از سلول‌های تومور خود بیمار شخصی‌سازی می‌شود. دوم مکانیسم تحویل در آن پیچیده‌تر است که در نهایت به ایجاد واکنش ایمنی قوی‌تری منجر می‌شود.

الیاس سایور نویسنده ارشد این مطالعه گفت: به جای اینکه ما تک ذرات را تزریق کنیم، خوشه‌هایی از ذرات را تزریق می‌کنیم که مانند لایه‌های پیاز به دور یکدیگر پیچیده شده‌اند و مانند کیسه‌ای پر از پیاز هستند. ما در کمتر از ۴۸ ساعت می‌توانیم ببینیم که این تومورها از اصطلاحا حالت سرد که نشان دهنده سلول‌های ایمنی بسیار کم و پاسخ ایمنی خاموش است به حالت پاسخ ایمنی گرم و بسیار فعال تغییر می‌کنند.

وی افزود: این بسیار شگفت‌آور بود. با توجه به اینکه این اتفاق چقدر سریع رخ داد و آنچه به ما گفت این است که ما توانستیم بخش اولیه سیستم ایمنی را به سرعت در برابر این سرطان‌ها فعال کنیم و این برای باز کردن اثرات بعدی پاسخ ایمنی بسیار مهم است.

این کارآزمایی بالینی کوچک و مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای آزمایش ایمنی و امکان‌سنجی طراحی شده بود و تنها شامل چهار بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما بود. آران‌ای از تومور هر بیمار پس از برداشتن با جراحی استخراج شد، سپس mRNA تکثیر شد و در خوشه‌های ذرات پیچیده شد. سپس به بیماران تزریق شد و در آنجا پاسخ ایمنی را تحریک کرد.

این تیم می‌گوید که در حال حاضر برای ارزیابی کامل اثرات بالینی این واکسن خیلی زود است، اما بیماران زمان بیشتری را بدون بیماری سپری کردند و بیشتر از حد انتظار زنده ماندند.

یک کارآزمایی گسترده به زودی انجام می‌شود که حداکثر ۲۴ بیمار را شامل می‌شود تا دوز بهینه و ایمن این واکسن تعیین شود. در ادامه، فاز بعدی آزمایش ۲۵ کودک را شامل می‌شود.

این پژوهش در مجله Cell منتشر شده است.

پایان

همچنین ببینید

63036033 310x165 - به یک تصویر کوچک از «پزشکی شخصی شده» در نظام سلامت بسنده کرده‌ایم

به یک تصویر کوچک از «پزشکی شخصی شده» در نظام سلامت بسنده کرده‌ایم

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ما به یک تصویر کوچک از «پزشکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *