63023212 660x330 - ماموریت «چانگ‌ ای ۶» چین وارد مدار ماه شد

ماموریت «چانگ‌ ای ۶» چین وارد مدار ماه شد

ماموریت چانگ‌ای ۶ چین که برای جمع آوری نمونه از نیمه پنهان ماه به فضا پرتاب شده بود وارد مدار ماه شد.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، جاه‌طلبانه‌ترین ماموریت ماه چین تاکنون، چانگ‌ای ۶ بوده است که شب سه‌شنبه(۷ مه) وارد مدار ماه شد و برای فرود در سمت دور ماه برای جمع‌آوری و بازگرداندن نمونه‌ها به زمین آماده شد.

به نقل از اسپیس، چانگ‌ ای ۶ در تاریخ سه مه از پایگاه پرتاب فضایی ونچنگ(Wenchang) در استان هاینان در جنوب چین به فضا پرتاب شد و سوار بر یک موشک لانگ مارچ ۵ به مدار و به سمت مسیر ماه حرکت کرد. پس از چند روز سفر این کاوشگر در ساعت ۱۰:۱۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی موتورهایش را روشن کرد. اداره ملی فضایی چین(CNSA) اعلام کرده که چانگ‌ ای سرعت حرکت خود را به اندازه‌ای کاهش می‌دهد که توسط گرانش ماه گرفتار شود.

در صورت موفقیت، چانگ‌ ای ۶ دومین کاوشگری خواهد بود که در نیمه دور ماه فرود می‌آید و اولین ماموریتی است که نمونه‌ها را از آنجا به زمین باز می‌گرداند. فرود در سمت دور ماه تنها یک بار پیش از این انجام شده است، چانگ ای ۴ چینی که در ژانویه ۲۰۱۹ یک فرودگر و سطح‌نورد نیز به همراه داشت به ماه رسید.

ماه به طور جزر و مدی به سوی زمین قفل شده است. این بدان معناست که تنها یک سمت ماه همیشه رو به زمین قرار دارد و نیمه دیگر آن از دید ما پنهان است.

اکنون که چانگ‌ ای ۶ وارد مدار ماه شده است، با ماهواره رله Queqiao 2 چین که به تازگی پرتاب شده، هماهنگ می‌شود تا مانورهای تصحیح مداری را قبل از رهاسازی کاوشگر انجام دهد. چانگ‌ ای ۶ دهانه آپولو را در داخل حوضه قطب جنوبی-آیتکن ماه هدف قرار می‌دهد. محققان معتقدند در آنجا نمونه‌ها ممکن است حاوی سرنخ‌هایی در مورد تاریخچه اولیه و تکامل ماه باشند.

با فرض فرود موفقیت آمیز، چانگ‌ ای ۶ نمونه‌های دو کیلوگرمی(۴.۴ پوند) ماه را از سطح و همچنین مواد حفاری شده از دو ۲ متری(۶.۵ فوت) زیر سطح را جمع‌آوری خواهد کرد. این نمونه‌ها در ماژول صعود فرودگر چانگ‌ ای ۶ ذخیره می‌شوند و سپس پرتاب می‌شود و با همتای کاوشگر خود در مدار ماه ملاقات می‌کنند.

نمونه‌ها سپس به یک ماژول ورود مجدد در مدارگرد چانگ‌ ای ۶ منتقل می‌شوند که برای محافظت از مواد ماه در هنگام ورود مجدد به جو زمین طراحی شده است و سپس موتور کاوشگر روشن می‌شود تا فضاپیما در مسیر بازگشت به زمین قرار بگیرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت ۵۳ روزه چانگ‌ ای ۶ با برخورد کاوشگر به زمین با نمونه‌هایی از سمت دور ماه به پایان می‌رسد و نقطه عطفی بزرگ در تلاش‌های مداوم چین برای اکتشاف ماه خواهد بود. چانگ ای ۶ پنجمین ماموریتی است که چین از سال ۲۰۱۸ تاکنون به ماه پرتاب کرده است و بخشی از تلاش گسترده این کشور برای فرود فضانوردان چینی روی سطح ماه تا سال ۲۰۳۰ به حساب می‌آید.

پایان

همچنین ببینید

62182608 310x165 - روندهای ارزیابی مانعی برای توسعه شرکت‌ها است

روندهای ارزیابی مانعی برای توسعه شرکت‌ها است

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *