طرح برند شهری تهران توسط بخش خصوصی

طرح برند شهری تهران توسط بخش خصوصی تدوین می‌شود

نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، چارچوب اولیه و پیشنهادی طرح برند شهری تهران را به شور گذاشتند و مقرر کردند تا این طرح با تمرکز همه‌جانبه به پیش برود. هم‌چنین اعضای کمیسیون به مساله تعیین اولویت‌های حوزه گردشگری و مشکلات فعالان این صنعت پرداختند.

چهارمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران

این نشست با طرح مساله برند شهری آغاز شد، مساله‌ای که در نشست قبلی با مرور تجربه برند اصفهان آغاز شده بود و نمایندگان بخش خصوصی در اتاق تهران را به این فکر واداشت که می‌توان با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز آن، کار مشابهی را در تهران به پیش برد. در این نشست هم‌چنین به مساله اولویت‌های کمیسیون نیز پرداخته شد. همچنین چگونگی پیگیری مسایل مهم مطرح شده در کمیسیون و مشکلات اعضای اتاق در این حوزه مورد بحث قرار گرفت.

در آغاز این نشست فرزین فردیس از ارائه طرح اولیه برند شهری تهران خبر داد و از ویژگی‌های این طرح پیشنهادی صحبت کرد. او ابراز امیدواری کرد پس از کسب موافقت‌ها و حمایت‌های لازم از سوی هیات رئیسه اتاق تهران، در مراحل بعدی نهادهایی چون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، استانداری و سایر سازمان‌های مرتبط نیز در این اجرای طرح به بخش خصوصی کمک کنند و همراهی داشته باشند.

مجید حسینی‌نژاد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، نیز در مورد برند شهری گفت: در واقع هدف از این کار ساخت یک هویت بصری برای شهر تهران است که از جنس یک کار اقتصادی است. همان‌طور که در نشست قبلی در مورد برند اصفهان صحبت شد که این طرح مورد حمایت شهرداری و سازمان گردشگری است و مالکیت آن به اتاق بازرگانی اصفهان تعلق دارد.

TCCIMir 980505 60918 - طرح برند شهری تهران توسط بخش خصوصی تدوین می‌شود

راهبردهای اتاق بازرگانی و کمیسیون‌های مشورتی آن

در ادامه این نشست، هادی حدادی مشاور راهبردی دبیرکل اتاق تهران، به ارائه مطالبی در مورد ماموریت‌های اتاق‌های بازرگانی و نقش‌های آن پرداخت و گفت: اتاق‌های بازرگانی معمولاً وظیفه مختلف اما معدودی دارند که مهمترین آن نمایندگی اعضاست. در واقع این انتظار از اتاق وجود دارد که مسائل ورودی مطرح شده از طرف اعضا را پیگیری برای حل و فصل آن در دولت و حاکمیت تلاش کند. کمیسیون‌ها نیز به همین ترتیب به عنوان بخشی از اتاق باید این نقش را ایفا کنند.

او با اشاره به اینکه ورودی کمیسیون گردشگری اتاق نیز تعدادی مساله از سوی اعضای حقیقی و حقوقی عضو اتاق یا تشکل‌های حوزه گردشگری است، گفت: باید به دقت مورد توجه قرار گیرد که کمیسیون تا چه حجمی از مسائل را می‌تواند در طی چهار سال بررسی و حل کند. معمولا مسائلی که مطرح می‌شود از طریق یک نامه به نهادهای مربوطه ارجاع داده و با انجام مصاحبه‌ها و ارجاع به رسانه‌ها و … پیگیری می‌شود. اما معمولا در نهایت این مسئله حل نشده باقی می‌ماند که باعث ایجاد یک شکاف بین اعضای اتاق و ذی‌نفعان با نتایج بدست آمده رخ می‌دهد.

این نتیجه  آسیب‌شناسی اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های حوزه کارفرمایی در دنیاست که پس از آن به این نتیجه منتج شد که مدل برنامه‌ریزی و طراحی این سازمان‌ها باید تغییر پیدا کند و صرفا با تعریف خروجی‌هایی نظیر مصاحبه و … مسئله حل نخواهد شد.

حدادی تصریح کرد: با توجه به بررسی مشکلات موجود دو نکته مهم در این زمینه مطرح می‌شود. اول اینکه در طول یک دوره زمانی نمی‌توان چندین مسئله را با هم حل کرد و مساله دیگر این است که برای قرار دادن مسئله‌ای در اولویت دیگر مسائل، لازم است نمایندگان فشار روی آن مساله تمرکز کرده و برای حل آن فشار وارد کنند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد برای حل مسئله باید در یک دوره زمانی روی آن مسئله مشخص هزینه شود و سپس این مساله، ریشه‌یابی و در مرحله بعد سیاستی بر طبق معیارهایی امکان‌سنجی و تدوین شود؛ و در نهایت فشارهایی بر نهادهای مرتبط در رابطه با پیاده‌سازی این سیاست و رفع مشکل وارد شود که طی تمامی مراحل تمرکز بسیار زیادی لازم است تا میزان دستیابی به نتایج و خروجی‌ها افزایش یابد.

حدادی با تاکید بر اینکه با آنالیز ذی‌نفعان باید استراتژی‌ها مشخص شود در نهایت پیشنهاد داد: مسائل داخلی بنگاه‌ها باید در جلسات و نشست‌های فکری شناسایی شود و توسط پرسشنامه‌ای اولویت‌ها استخراج شوند. سپس با امکان‌سنجی و در نظر گرفتن ظرفیت‌های اتاق انتخاب‌های نهایی انجام شود.

چند مساله اصلی در دستورکار کمیسیون قرار می‌گیرد

رئیس کمیسیون گردشگری ضمن بیان این موضوع که مسائل و مشکلات فعلی بسیار زیاد است گفت: لازم است یک الی پنج موضوع که قابلیت اندازه‌گیری دارد مشخص و از انتخاب مسائل کلی دوری شود تا در نهایت نتایج ملموس بدست آید تا بتوان آن را در قالب یک ماتریس نتایج ارائه داد و سپس ۸۰ درصد تمرکز بر روی این مسئله‌ها و ۲۰ درصد صرف مسائل روز و بقیه مطالب شود.

مجید حسنی‌نژاد تاکید کرد با همراهی مشاور راهبردی اتاق تهران قدم اجرایی برداشته و همچنین نظرات مختلف جمع‌آوری شود. پس از به‌دست آوردن وجه اشتراک آنها با در نظر گرفتن ظرفیت و اهداف کلان اتاق و همچنین امکان‌سنجی و مشخص شدن حامیان مسایل ملموس انتخاب شده و در جهت حل آن و ارائه نتایجی مشخص تلاش کنیم.

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.