62936198 640x330 - تولید تجهیز تحریمی جابه‌جایی فوری بارهای کانتینری در بنادر

تولید تجهیز تحریمی جابه‌جایی فوری بارهای کانتینری در بنادر

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاه «ریچ استکر» شده‌اند که می‌تواند با سرعت حدود ۱۰۰ کانتینر در ساعت اقدام به جابه‌جایی کانتینرها در بنادر کند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، رضا ریاضی فینی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این که در میان سبد محصولات شرکت ما، دستگاه ریچ‌استکر حمل کانتینر از محصولات جدید است که برای اولین‌بار در ایران ساخته شده است، گفت: این پروژه که بیش از دو سال از آغازش می‌گذرد، پروژه‌ای است که میان چند وزارتخانه و نهاد و شرکت ما در جریان است.

ریاضی فینی درباره این دستگاه توضیح داد: برآوردمان این است که در ۶- ۵ ماه آینده این پروژه به مرحله بهره‌برداری برسد. این دستگاه از جمله تجهیزات راهبردی است. در دولت قبل با توجه به رایزنی‌هایی که داشتیم و با توجه به سابقه شرکت، مجری بومی‌سازی این پروژه شدیم.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ریچ‌استکر از جمله تجهیزات حیاتی برای پویایی و سرعت عمل بالا در بنادر برای جابه‌جایی فوری بارهای کانتینری است. دستگاه ریچ‌استکر شامل یک تراک (کامیون) ۶ چرخ است که روی آن دکلی با قابلیت باز و بسته شدن به صورت تلسکوپی نصب شده است. تجهیزی نیز جلوی این دکل بسته شده که با توجه به درجات آزادی زیاد می‌تواند کانتینر را از گوشه‌ها بگیرد و جابه‌جا کند.

ریاضی فینی درباره ویژگی‌های این دستگاه گفت: ریچ‌استکر می‌تواند تا ۶ کانتینر را روی هم بگذارد و همچنین تا سه ردیف کانتینر پشت سرهم دسترسی دارد. این محصول جزء ماشین‌آلاتی است که درطول ۲۴ ساعت در بنادر فعالیت می‌کند و اگر از کار بیفتد، عملا بندر غیرفعال می‌شود؛ به همین دلیل هم این تاسیسات را استراتژیک می‌دانند. دستگاه ریچ‌استکر انواع مختلفی دارد؛ ریچ‌استکر تاپ‌لیفت ۴۵ تن نوعی است که شرکت ما در حال ساخت آن است و پیچیده‌ترین مدل بین دستگاه‌های ریچ‌استکر است که می‌تواند تا ۴۵ تن بار را تحمل کند. این تجهیز کانتینر را از سمت بالا گرفته و حمل می‌کند.

به گفته ریاضی فینی، پس از اتمام ساخت این مدل از دستگاه، شرکت آنها برای کامل کردن سبد محصولات خود اقدام به تولید مدل‌های دیگر از محصول خواهد کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تأکید بر این که هر تجهیز ریچ‌استکر حدود ۶۰۰ هزار یورو قیمت دارد، اما هزینه بالا مشکل مهمی برای بنادر نیست، تصریح کرد: تجهیزات بندری به‌دلیل اهمیت زیاد بنادر، از اولین مواردی بود که مورد تحریم قرار گرفتند، لذا تجهیزات بنادر برای کشور بسیار راهبردی است. به همین دلیل هم، تولید داخلی این محصولات اهمیت زیادی دارد تا اثر تحریم‌ها را بر بنادر ایران کمتر کند.

وی درباره هزینه‌های تولید این محصول گفت: هر دستگاه حدود ۲۰۰ هزار یورو تجهیزات وارداتی دارد، الباقی همه در داخل است. مانند نیروی انسانی و فولاد و بسیاری از قطعات که همه در داخل تولید می‌شوند.

پایان

همچنین ببینید

63038428 310x165 - ویدئویی از سفر ۶ گردشگر «بلو اوریجین» به لبه فضا

ویدئویی از سفر ۶ گردشگر «بلو اوریجین» به لبه فضا

ویدئوی منتشر شده از جدیدترین ماموریت شرکت «بلو اوریجین»، پرتاب ۶ گردشگر را با موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *