رونمایی از اولین اپراتور خصوصی پست ایران

اولین اپراتور خصوصی پست کشور رونمایی شد

اولین اپراتور خصوصی پست کشور در نظر دارد فعالین پستی را از سراسر کشور جمع‌آوری کند بدون اینکه برندشان تغییر کند یا تحت تاثیر قرار بگیرد.

پایگاه خبری دنیای برندآیین رونمایی و آغاز به کار رسمی پست اول (اولین اپراتور خصوصی پست کشور)، امروز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۸ با هدف نقش‌آفرینی در صنعت پست لجستیک، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نایب رئیس اتاق ایران و نمایندگان مجلس در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

IMG 3861 1 300x206 - اولین اپراتور خصوصی پست کشور رونمایی شد

IMG 3757 300x206 - اولین اپراتور خصوصی پست کشور رونمایی شد
براساس وظایف تعیین شده، اولین اپراتور خصوصی پست کشور در نظر دارد فعالین پستی را از سراسر کشور جمع‌آوری کند بدون اینکه برندشان تغییر کند یا تحت تاثیر قرار بگیرد. این اپراتور همچنین درصدد است شبکه‌ای را به وجود بیاورد تا شرکت‌های پستی با استفاده از آن بتوانند با استفاده از سایر اعضای این شبکه، کم و کاستی‌ها را از بین ببرند و خدمات بهتری ارائه دهند.

ورود نخستین اپراتور پست خصوصی به زیست‌بوم ارتباطی کشور

محمدحسن کرباسیان در آیین رونمایی از اولین اپراتور خصوصی پست ایران گفت: اولین اپراتور خصوصی پست کشور در نظر دارد فعالان پستی را از سراسر کشور دور هم جمع کند تا آن ها بتوانند در یک فضای تعاملی کم و کاستی های خود را بپوشانند.
IMG 3786 300x206 - اولین اپراتور خصوصی پست کشور رونمایی شد
مدیرعامل اولین اپراتور خصوصی پست ایران همچنین افزود: جمع‌آوری فعالان پستی بدون این است که برندشان تغییر کند یا تحت تاثیر ما قرار بگیرد، اپراتور خصوصی پست کشور در نظر دارد شبکه‌ای را به وجود بیاورد تا شرکت‌های پستی با استفاده از آن بتوانند با استفاده از سایر اعضای این شبکه، کم و کاستی‌ها را از بین ببرند و خدمات بهتری ارائه دهند، تا الان نزدیک ۳۰ شرکت به ما پیوسته‌اند تا با ایجاد محیط تعاملی (شبکه فراپست) در چارچوب پروانه‌ای که به ما داده شده مذاکره و تعامل کنیم.
وی تصریح کرد: هدف دوم این است از نظر نرم‌افزاری و اتصال به تنظیم مقررات بستری را فراهم کند تا هم پاسخگوی سازمان تنظیم مقررات باشد، هم حق دولت پرداخت شود. جامعه ما کار پستی انجام می‌دهد اما هیچوقت بستری برای ساماندهی و ثبت و ضبط وجود نداشته است بنابراین تصمیم داریم این بستر را مهیا کنیم.
کرباسیان اضافه کرد: نرم‌افزاری را آماده کردیم تا هر فعال پستی بتواند به ما متصل شود و ما نیز جزئیات آن را برای رگولاتوری بفرستیم، البته حریم خصوصی داده‌ها به طور کلی رعایت شده و ما حتی خودمان هم نمی‌دانیم چه کسی چه چیزی را برای کسی ارسال می‌کند.
مدیرعامل پست اول بیان داشت: در همین راستا نرم‌افزاری آماده کردیم که فعالان به گونه‌ای با هم مرتبط شوند که بتوانند فرآیندهایی نظیر قبول، جمع‌آوری، آماده‌سازی، تجزیه و ارسال را به شکل تعاملی انجام بدهند.
وی کاهش قابل توجه در مصرف سوخت و هزینه‌ها و تحویل به موقع مرسولات را از مزایای استفاده از اپراتور خصوصی پست کشور برشمرد و گفت: شکستن انحصار در ارائه خدمات پستی و جلوگیری از تعطیلی کار فعالان پستی از دیگر مزایای این اپراتور است و ما خودمان را رقیب فعالان پستی نمی‌دانیم.
کرباسیان یادآور شد: ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال قابلیت کارهای پستی در کشور وجود دارد و حداکثر ۱۵درصد آن در اختیار دست اداره پست است و ۸۵ درصد در دست کسانی است که از آن‌ها شناختی نداریم، اگر بتوانیم این میزان را جذب کنیم در بخش‌های مختلف می‌توان به پیشرفت رسید. طبق آمار شهرداری، روزانه ۲۰ هزار تن بار از شهر تهران خارج می‌شود که وزن اغلب آن‌ها زیر ۳۰ کیلوگرم است و می‌توانند از طریق پست ارسال شوند.

پست اول برای خدمت به مردم با پست دولتی رقابت کند

وزیر ارتباطات طی سخنرانی خود در این مراسم گفت: امیدوارم پست اول که امروز متولد شد و فعالیت خود را آغاز کرد، در رقابت با پست دولتی خدماتی در شان مردم ارائه دهد و بداند اگر رضایت مردم را جلب کند، به درآمد خوبی دست خواهد یافت.

محمدجواد آذری جهرمی در جمع فعالان پستی، نمایندگان مجلس و مدیران حوزه فناوری گفت: شنیدم که مدیرعامل اپراتور خصوصی پست در روز تولد این خدمت می‌گوید ما نمی‌خواهیم با پست رقابت کنیم. اتفاقا باید از همین روز اول کُری بخوانید که شرکت پست! می‌خواهم بازارت را بگیرم و خدمت بهتر به مردم بدهم. این اصلا ترس و نگرانی ندارد. این اپراتور به دنیا آمده تا خدمات‌دهی به مردم را به دست خودشان بسپارد.

IMG 3937 300x188 - اولین اپراتور خصوصی پست کشور رونمایی شد

وزیر ارتباطات اضافه کرد: شما نهاد اقتصادی هستید و می‌توانید در بزرگ شدن بازار اقتصاد پستی، قدم‌های بسیار خوبی بردارید و سرویس‌هایی به مردم بدهید که در شان‌ آن‌ها باشد. ما ادعا نداریم همه چیز خوب است و سر جای خودش قرار داد، اما همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد.
وی افزود: باید به نکته‌ای تاکید کنم؛ این‌که نمی‌توان فعالیت پست را آزاد سازی کرد و به بخش خصوصی سپرد، بعد نتیجه‌اش را از وزیر خواست. حتی زمانی که وزیر می‌خواهد رگولاتوی کند هم ایراداتی وارد می‌کنند. یک جاهایی ممکن است در اصل موضوع نیاز به اصلاحات باشد. ما باید یاد بگیریم که ناظر با اجرا کننده کار متفاوت است.
آذری جهرمی گفت: آقای فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در این نشست به مسئله واگذاری مخابرات و اشتباهاتی که در این خصوص انجام گرفت اشاره کرد و گفت «نباید بازش کنیم». به نظر من اتفاقا باید باز کرد و درباره مسائل این چنینی مفصل صحبت کنیم. اصل کار واگذاری مخابرات به بخش خصوصی اشتباه نبوده، شیوه‌اش ایراد داشته است. با کتمان کردن کار پیش نمی‌رود.
او اشاره کرد: دو سال است که وزیر هستم و لایحه‌های مختلفی مجلس می‌بریم تا اشکالاتی که در خصوصی‌سازی مخابرات بوده را جبران کنیم، چون اشکالات بازگو نشده و در حد گزاره سیاسی باقی مانده، کاری از پیش نمی‌رود.
وی اضافه کرد: نمی‌توان این مسئله را کتمان کرد که مخابرات از وقتی خصوصی‌سازی شده در تلفن ثابت، نسل نوین ارتباطات پرسرعت در کشور عقب‌گرد داشته و ما با مشکل مواجهیم. چرا نباید درباره خصوصی سازی صحبت کنیم؟ موقع انتقاد از وزیر می‌گویند زمان مقررات‌گذاری اما به او انتقاد می‌کنند.
جهرمی اشاره کرد: ما تاکید داریم داک و سیم مسی به دولت برگردد و به عنوان انفال عمومی مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر در حوزه رگولاتوری هم رگولاتور خوب داشته باشیم. برای رسیدن به این دو هدف، مجلس باید ورود کند.
امیدوارم پست اول که امروز متولد شد و فعالیت خود را به عنوان نهاد جدید آغاز کرد، مانند مدیران خوب و خوش فکری که دارد خدماتی در شان مردم ارائه بدهد و بداند اگر رضایت مردم را جلب کند به درآمد خوبی دست پیدا خواهد کرد.

تنها ۱۵ درصد مراسلات کشور از طریق شبکه پستی جابه‌جا می‌شود

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سخنران دیگر این رویداد بیان کرد: سالانه تا سقف ۶ میلیارد مرسوله در کشور جابه‌جا می‌شود که تنها ۱۵ درصد از آن توسط پست انجام می‌گیرد اما با تغییر نگاه به پست کشور، می‌توان به تحول این شرکت ملی امیدوار بود.

ایشان همچنین فرمود: مقوله پست در وزارت ارتباطات کمی مظلوم واقع شده است، برای آزادسازی خدمات پست پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد و این عرصه نیاز به نگاه ویژه دارد و قطعا با نگاه ظاهری و ساده‌ای که فکر می‌کردیم در پست است، امکان تحول وجود ندارد. چند سال طول کشیده که توانستیم آزادسازی خدمات پستی را داشته باشیم.

IMG 3694 300x206 - اولین اپراتور خصوصی پست کشور رونمایی شد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: بر اساس برآوردها بین سه و نیم تا شش میلیارد مرسوله پستی در کشور جا به جا می‌شود که از این مقدار کمتر از ۱۵ درصد به صورت مجاز و بر اساس چارچوب‌ها و ضوابط جا به جا می‌شود. حضور اپراتورهای پستی بر همین مبنا بوده است که بتوان با کمک آن‌ها و نقش‌آفرینی‌شان، تمام بازیگران عرصه پستی را به کار گرفت.
فلاح جوشقانی ادامه داد: ما پروانه فعالیت اپراتور خصوصی پست ایران را صادر کردیم و همانطور که بر اساس این پروانه اپراتورها ملزم به رعایت قوانین هستند، ما نیز به عنوان تنها نهاد حاکمیتی مسئولیت حمایت و ساماندهی آن‌ها را داریم، در خصوص اپراتور پست اول نیز همین روند را در پیش خواهیم گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بر حسب قانون صدور مجوز برای ارائه خدمات پستی بر عهده وزارت ارتباطات است، در مسیری که پیش رو داریم مشکلاتی وجود خواهد داشت، ضمن این که به ضابطه‌مندی در این حوزه قائل هستیم اما نگرانی‌هایی نیز در خصوص این کسب و کارها داریم و امیدواریم بتوانیم بازار بسیار بزرگ پست را متحول کنیم.
رئیس رگولاتوری وزارت ارتباطات گفت: تنها نهاد حاکمیتی که در عرصه اپراتورها وجود دارد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور است و نهاد حکومتی داخلی در این حوزه صاحبنظر نخواهد بود، در عین حال قول می‌دهیم که رگولاتوری کمترین مداخله را در عرصه کسب و کارها داشته باشد.

IMG 3591 300x206 - اولین اپراتور خصوصی پست کشور رونمایی شد

همچنین ببینید

هوش مصنوعی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

شرکت‌های پیشروی جهان در زمینه هوش مصنوعی متعهد می‌شوند که از ایمنی آنلاین کودکان محافظت کنند.