63024620 660x330 - از چالش‌های هوش مصنوعی در کشور تا بزرگترین بازسازی سه‌بعدی مغز در دنیا

از چالش‌های هوش مصنوعی در کشور تا بزرگترین بازسازی سه‌بعدی مغز در دنیا

دنیای علم و فناوری در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، شرکت اوپن‌ای‌آی(OpenAI) می‌گوید می‌تواند تصاویری را که توسط نرم‌افزار خودش ساخته شده‌اند، تشخیص دهد و در حال آزمایش ابزار جدیدی برای این منظور است، اما این ابزار برای تصاویر سایر مدل‌ها یا تصاویری که دستکاری شده‌اند، کارآمد نیست و این تهدید بزرگی است. اوپن‌ای‌آی در تلاش است تا با ایجاد مجموعه ابزاری که تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی مولد DALL-E 3 خود را شناسایی می‌کند، بر این مشکل غلبه کند.

چالش بزرگی به نام «تشخیص تصاویر جعلی هوش مصنوعی»

محققان ژاپنی دستگاهی ساخته‌اند که روی سر نصب شده و میدان مغناطیسی با فرکانس بسیار پایین ایجاد می‌کند که ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد. در طول یک کارآزمایی بالینی کوچک که در مجله آسیایی روانپزشکی منتشر شد، محققان دریافتند که هدبند در بهبود علائم افسردگی در بین چهار مردی که مبتلا به اختلال افسردگی اساسی تشخیص داده شده بودند، مؤثر است.

درمان افسردگی بدون دارو با کمک یک هدبند

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی، یک مدل پیش‌بینی‌کننده را برای شناسایی قوی‌ترین سلول‌های ایمنی قاتل سرطان و ارائه دادن ایمنی‌درمانی سرطان ابداع کرده‌اند. این مدل پیش‌بینی‌کننده جدید را می‌توان همراه با چندین الگوریتم‌ برای درمان‌ سرطان به صورت شخصی‌سازی‌شده به کار برد که درمان را با ترکیب سلولی منحصربه‌فرد تومورهای هر بیمار منطبق می‌کند.

هوش مصنوعی سلول‌های قاتل سرطان را شناسایی می‌کند

در حالی که برخی از دستگاه‌های دولتی مرتبط با هوش مصنوعی دارای سندی در این حوزه فناورانه هستند، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور از ساماندهی مراکز هوش مصنوعی در کشور خبر داد و گفت: همه مراکز هوش مصنوعی با حکم رئیس جمهور ذیل مرکز ملی هوش مصنوعی معاونت علمی ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرند.

ادعای دستیار معاون علمی برای ساماندهی هوش مصنوعی ذیل یک مرکز/اختصاص ۸درصد GDP به فناوری تا ۱۴۰۵

شرکت «اسپیس‌ایکس» آزمایش‌ها را روی موشک بزرگ «استارشیپ» آغاز کرده است تا آن را برای پرواز پنجم آماده کند. اسپیس‌ایکس اخیرا در پایگاه «استاربیس»(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس، یک آزمایش آتش ثابت را روی مرحله بالایی استارشیپ انجام داد و برای مدت کوتاهی هر ۶ موتور «رپتور»(Raptor) این وسیله نقلیه ۵۰ متری را روشن کرد.

«استارشیپ» برای پنجمین پرواز آزمایشی آماده می‌شود

داده‌های «تلسکوپ فضایی اسپیتزر» یک نمایش نورانی را در قلب «کهکشان آندرومدا» نشان می‌دهند. عکسی که از داده‌های تلسکوپ بازنشسته ناسا به دست آمده است، توضیحات جدیدی را درباره رفتار سیاه‌چاله‌ها ارائه می‌دهد.

عکس تلسکوپ بازنشسته ناسا از سیاه‌چاله قلب کهکشان آندرومدا

پژوهشگران آمریکایی نوعی لنز هوشمند را برای تشخیص آب‌سیاه ابداع کرده‌اند که این بیماری را در مراحل اولیه آن نشان می‌دهد و به درمان سریع کمک می‌کند. اگرچه تشخیص افزایش جزئی فشار چشم به پزشکان در تشخیص آب‌سیاه کمک می‌کند، اما نظارت مداوم بر آن، به‌ویژه با توجه به دماهای گوناگونی که چشم‌ها تجربه می‌کنند، چالش‌برانگیز است. اکنون، پژوهشگران «انجمن شیمی آمریکا»(ACS) از ابداع نمونه اولیه یک لنز هوشمند خبر داده‌اند که فشار چشم را بدون توجه به دما به دقت اندازه‌گیری می‌کند.

تشخیص زودهنگام آب‌سیاه با کمک یک لنز هوشمند

در آخرین روز از سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برخی از محصولات فناورانه کشور واقع در غرفه پیشگامان با حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رونمایی شد. 

رونمایی از محصولات دانش‌بنیان با حضور سخنگوی دولت

همکاری دانش‌بنیان‌ها و صنعت منجر به تولید فاز پایلوت کاتالیست فرایند تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول شد. محمد شارعی، سرپرست برنامه‌ریزی و توسعه یکی از شرکت‌های صنعتی در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ که در محل پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای پایلوت نیمه‌صنعتی طرح تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول، گفت: با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، اجرای پروژه دوساله تحقیقاتی با همکاری محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تبدیل دی اکسید کربن به متانول در دستور کار قرار گرفت.

تولید پایلوت فرایند تبدیل دی‌اکسید کربن به متانول در همکاری صنعت و دانش‌بنیان‌ها

سخنگوی دولت از انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری وزارت نفت با فناوران خبر داد و گفت: سال گذشته برای ۱۲ دستگاه که قابلیت خرید و سفارش‌دهی داشتند، آیین‌نامه‌هایی را برای لزوم خرید از تولیدات داخل صادر کردیم.

قرارداد یک میلیارد دلاری نفتی‌ها با شرکت‌ها/تکلیف ۱۲ دستگاه برای خرید داخلی

مدیرکل ترویج و توسعه خوشه‌های نوآوری پارک فناوری پردیس اعلام کرد: در این رویداد به میزان ۲۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر روی استارت‌آپ‌ها صورت گرفت که این آمار در حال تکمیل شدن است.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۲۵ میلیاردی روی استارت‌آپ‌ها در اینوتکس ۲۰۲۴

با انعقاد تفاهم‌نامه دو جانبه میان صندوق ضمانت صادرات و صندوق توسعه فناوری‌های نوین نخستین کرادفاند ارزی-ریالی کشور با عنوان نوین کراود در حوزه دانش‌بنیان‌ها ایجاد می‌شود.

اولین تامین مالی ارزی_ریالی دانش‌بنیان‌های کشور راه‌اندازی می‌شود

دانشمندان «دانشگاه هاروارد» و «گوگل» یک نقشه سه‌بعدی جدید را از بخشی از مغز انسان تهیه کرده‌اند که حدود ۱۴۰۰ ترابایت داده ارائه می‌دهد. این نقشه سه‌بعدی، جزئیات آشکاری را از هر سلول و شبکه‌ اتصالات عصبی آن در قطعه‌ای از قشر گیجگاهی انسان نشان می‌دهد که به اندازه نصف یک دانه برنج است.

ساخت نقشه سه‌بعدی جدید مغز انسان توسط دانشمندان هاروارد و گوگل

پایان

همچنین ببینید

هوش مصنوعی پزشکی گوگل

از کاهش تداخلات دارویی با هوش مصنوعی تا درمان تومور مغز با ویروس

تردمیل آبی، درمان تومورهای بدخیم مغز با ویروس، شبکه‌سازی داروخانه‌ها برای دسترسی به داروهای کمیاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *