تولید پسته خراسان رضوی

فقدان برند مهمترین مانع برای رشد تولید پسته خراسان رضوی

پایگاه خبری دنیای برند، رییس جهاد کشاورزی مه‌ولات در جنوب خراسان رضوی گفت: ۹۰ درصد از جمعیت ۵۶ هزار نفری این شهرستان بهره بردار تولید پسته شهرستان هستند که به سبب فقدان برندسازی و صنایع تبدیلی سهم چندانی از دسترنج خانوادگی خود نمی برند.

هادی ساربان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر خام‌فروشی و فقدان برند مهمترین مانع برای رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی و صنایع وابسته مه ولات به عنوان قطب تولید پسته خراسان رضوی است.

وی با یادآوری آغاز برداشت پسته از باغات مه ولات که تا اواخر مهر ماه امسال ادامه دارد، گفت: امسال ۲۱ هزار و ۳۴۰ هکتار از زمین های کشاورزی و باغات شهرستان به کشت پسته اختصاص یافت که با نظر گرفتن چالش هایی همچون خشکسالی و سهمیه بندی برق آمار قابل قبولی است.

وی افزود: هم اکنون حدود ۱۰۰ کارخانه و کارگاه فراوری پسته در مه ولات فعالیت دارد اما چون کارکرد آنها فقط در حد پوست کنی و خشک کردن محصول است؛ ثمره تلاش کشاورزان به صورت خام فروشی صادر شده و ارزش افزوده آن نصیب دیگران می شود.

رییس جهاد و کشاورزی مه ولات اظهار کرد: ۷۰ درصد رقم تولیدی پسته این شهرستان گونه “بادامی سفید” و در زمره بهترین و معروفترین پسته ایران است اما به سبب خام فروشی با برند تجار دیگر استانها به مصرف داخلی و صادرات می‌رسد.

ساربان میانگین تولید مه ولات را حدود ۱۰۰ هزار تن پسته تر و نزدیک به ۲۵ هزار تن محصول خشک اعلام و اظهار کرد: ۳۰ درصد پسته این شهرستان به مصرف داخل کشور و بقیه عمدتا به کشورهای روسیه، چین، هند و پاکستان صادر می شود و کشاورزان مه ولات از این درآمد ارزی سهمی ندارند.

وی فقدان نمایندگی گمرک و پایانه صادراتی پسته در مه ولات را یکی از چالشهای پیش روی تولید کنندگان شهرستان عنوان و اظهار کرد: اکنون کشاورزان منطقه درگیر دلال بازی، واسطه گری و خام فروشی هستند چراکه در فصل برداشت، دلالان از اقصی نقاط کشور به این شهرستان آمده و دسترنج باغداران را بصورت خام یا فله خریداری کرده و پس از برندسازی و بسته بندی از دیگر پایانه های صادراتی کشور به قیمت بسیار بالاتری صادر می کنند.

وی اضافه کرد: در سفر سال گذشته رییس جمهور به خراسان رضوی درخواست احداث بارانداز و نمایندگی گمرک مه ولات به دولت ارایه و موافقت وزیر اقتصاد نیز اخذ شد که در این رابطه متقاضیان بخش خصوصی هم پای کار آمده و حتی خرید زمین و صدور موافقت اصولی انجام شد اما هنوز در حد مقدمات اولیه است.

وی افزود: فرمانداری، اداره جهاد کشاورزی و دیگر ادارات مه ولات از کارآفرینان برای سرمایه گذاری در این بخش و نیز ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری دعوت به عمل آورده و آمادگی هر گونه همکاری، مساعدت و ارایه تسهیلات بانکی را نیز دارند.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات به دیگر اقدامات با هدف ایجاد ارزش افزوده محصول پسته این شهرستان اشاره کرد و گفت: امسال و با پایان فصل برداشت، دومین جشنواره ملی پسته را به میزبانی مه‌ولات برگزار می کنیم تا بتوانیم برند اصلی پسته شهرستان را به جامعه صادراتی ایران هر چه بیشتر و بهتر معرفی کنیم.
ساربان با بیان اینکه نخستین بار سال ۸۲ این جشنواره در سطح ملی برگزار شد، گفت: همچنین امسال و با برپایی این جشنواره قصد داریم به کمک کشاورزان و با جذب سرمایه گذاران در خصوص ایجاد بارانداز پسته شرق کشور و توسعه صنایع تبدیلی همچون روغن‌گیری و بسته‌بندی اقدامات لازم را توسعه و تعمیم بخشیم.
شهرستان مه ولات به مرکزیت شهر فیض آباد در ۲۰۷ کیلومتری جنوب مشهد و همسایه تربت حیدریه، کاشمر و گناباد است.

همچنین ببینید

برند هواوی

آمریکا مانع صدور گواهی تجهیزات مخابراتی توسط برند هواوی می‌شود

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا قصد دارد مانع شود که هواوی، ZTE و سایر شرکت‌های خارجی که نگرانی امنیت ملی ایجاد می‌کنند، برای تجهیزات بی‌سیم، تائیدیه صادر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *