عنوان برند جهانی در معادن کشور

هشت نوع عنوان برند جهانی در معادن کشور به ثبت رسیده

پایگاه خبری دنیای برند، هشت نوع عنوان برند جهانی در معادن کشور از جمله گچ سمنان، سنگ عقیق نمین اردبیل به ثبت رسیده و این فرآیند برای شناساندن ظرفیت‌های معدنی ویژه کشور تداوم دارد.

«اسدالله کشاورز» روز سه‌شنبه در آئین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات، افزود: بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ واحد سنگ‌بری در کشور فعالیت دارند که استفاده حداکثری از این ظرفیت بستر مطلوبی در اشتغالزایی و کسب درآمد محسوب می‌شود.
وی یادآور شد: وضعیت معادن ایران به نوعی است که کشورمان در زمره ۱۰ کانون برتر دنیا در حوزه معدن‌کاری شناخته شده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران در برخی از مواد معدنی رتبه‌های مناسبی را به خود اختصاص داده به‌طوری‌ که رتبه کشور در تولید و ذخیره گچ اول و در مس چهارم است.
کشاورز بیان کرد: سنگ تراورتن محلات بعد از حدود پنج سال ثبت جهانی شده و به غیر از محلات، هشت نوع عنوان برند جهانی در معادن کشور از جمله گچ سمنان، سنگ عقیق نمین اردبیل به ثبت رسیده و این فرآیند برای شناساندن ظرفیت‌های معدنی ویژه کشور تداوم دارد.
وی تصریح کرد: ایران تا سال ۹۱ واردکننده فولاد بود اما اکنون در این زمینه جز ۱۰ کشور برتر قرار دارد به‌طوری‌ که سال گذشته ۶ و نیم میلیون تن فولاد خام صادر شده است.
معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: در حوزه سیمان نیز مصرف کشور، ۶۵ میلیون تن و تولیدآن ۷۵ میلیون تن بوده درحالی‌ که ظرفیت خالی ۱۰ میلیون تن نیز وجود دارد و با برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ساخت واحدهای مسکونی که رئیس جمهوری وعده دادند، مشکلی در تامین سیمان نیست.
کشاورز با اشاره به ظرفیت معدنی شهرستان محلات بیان کرد: این شهرستان علاوه بر سنگ تزئینی در حوزه گل و گیاه نیز هر سال میزبان فعالان اقتصادی کشور است و باید برنامه‌ریزی اصولی برای بهره‌وری مناسب از قابلیت‌های این شهرستان استراتژیک استفاده شود.
وی، مشکل اصلی در حوزه تجارت سنگ را مارکتینگ ضعیف دانست و گفت: ۵۰ درصد فعالیت اقتصادی مربوط به مارکتینگ است و عملکرد کشور در این بخش نقص‌هایی دارد.
معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بیشتر ماشین‌آلات معادن سنگ فرسوده هستند و واحدهای فرآوری به‌روز شده در این راستا اندک است و باید با سرعت، تولید سنتی سنگ تزئینی متحول شود و بخش مهمی از ضعف در مارکتینگ به این مسایل بازمی‌گردد.
کشاورز گفت: صادرات سنگ کوپ فرآوری نشده ۴۲ میلیون دلار بوده اما، فرآوری شده ۱۰۵ میلیون دلار است که از نظر وزنی و ریالی و ارزی قابل قیاس نیستند.
وی ادامه داد: وجود میزان ذخایر و تنوع بالا ذخایر سنگ‌های تزیینی از نقاط قوت کشور است و این تنوع کمتر در نقطه دیگر دنیا مشاهده شده است.
معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در سنگ گرانیت بالغ بر ۸۰ نوع نوع رنگ و ساختار و صوت مختلف دارد همچنین بزرگترین ذخیره تراورتن قرمز دنیا در ایران و بزرگترین ذخیره تراورتن‌های روشن در ایران و استان مرکزی است و از این نقاط قوت می‌توان به یک شرایط خوب دست پیدا کرد.
کشاورز خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب ترانزیت و ترانسفر محصولات و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی بخشی از تهدیدهای حوزه سنگ تزئینی کشور است.

وی با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان معدنی کشور گفت: وجود بولدوزر ۶۰ ساله در حال فعالیت در معادن سنگ تزئینی یک معضل جدی است و با تلاش صورت گرفته در سال جاری بخشنامه واردات ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات معدنی با توان بالا با مدل ساخت تقریبا زیر ۱۰ سال نهایی شده و سفارشی هم برای تولیدکنندگان داخلی انجام شده و این روند ادامه دارد تا بتوان در آینده ناوگان این حوزه را نوسازی کرد.
کشاورز بیان کرد: حداقل حدود ۱۵ سال است که درگیر مقوله پنجره واحد هستیم اما، به‌دلیل زیر ساخت‌های ضعیف به نتیجه نرسیده و تلاش‌ها هنوز ادامه دارد.
وی یادآور شد: ماده ۲۴ مکرر نمونه این پنجره واحده است که استان مرکزی از این ماده استفاده خوبی داشت البته هجمه‌هایی در خصوص این ماده نیز ایجاد شده است.
معاون امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بهره‌مندی مناسب از توان تشکل‌ها و انجمن‌های معدنی کمرنگ است و این در حالی‌ است که می‌توان از این فرصت‌ها استفاده بهینه کرد.
کشاورز توضیح داد: مدیریت باطله‌های معدنی امری حیاتی است چراکه حجم باطله‌ سنگ‌ها بسیار بالا است و در استان مرکزی نیز طرح جامعی در این راستا دنبال شده که امید می‌رود راهکار مناسبی برای استفاده از این باطله‌ها در دستور کار قرار گیرد.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت سنگ ایران در فضایی به مساحت ۹۰ هزار متر مربع با عرصه نمایشگاهی ۲۴ هزار متر به مدت چهار روز در نیم ور شهرستان محلات دایر است.
در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ نفر از فعالان حوزه معدنی داخلی و خارجی مشارکت دارند.
تجار خارجی از کشورهای هند، ترکیه، امارات، قزاقستان،تاجیکستان، بنگلادش و قطر در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

شهرستان محلات در استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید سنگ‌نما در کشور است که در فاصله ۱۰۵ کیلومتری اراک قرار دارد.
۷۰ معدن فعال سنگ در شهرستان محلات وجود دارد که ذخیره قطعی ماده معدنی آن‌ها حدود ۳۰ میلیون تن و میزان برداشت سالانه از این معادن ۲ میلیون تن است.
بیش از ۲ درصد سنگ ساختمانی و هشت درصد سنگ تراورتن جهان در محلات تولید می‌شود.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

The family health program in the name of Iran was registered globally 310x165 - برنامه سلامت خانواده به نام ایران ثبت جهانی شد

برنامه سلامت خانواده به نام ایران ثبت جهانی شد

سازمان جهانی بهداشت، «برنامه سلامت خانواده» را ابتکار جمهوری اسلامی ایران دانست و بر اساس …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x