سیر همدان

توزیع با برند فله ای/صادرات حلقه مفقوده سیر همدان است

پایگاه خبری دنیای برند، میزان سطح زیر کشت سیر همدان سالانه بالای سه هزار و ۶۰۰ هکتار با میزان تولید ۵۰ هزار تن برآورد می شود، این محصول استراتژیک و راهبردی در سال ۹۸ به ثبت ملی رسید و در انتظار ثبت جهانی هم هست اما با این همه آوازه پربارش همچنان با چالش هایی به ویژه در حوزه صادرات و ضعف بسته بندی و برندسازی مواجه است.

سیر یک محصول راهبردی و با کیفیت جهانی در همدان است که ثبت جهانی آن به حل مشکلات فعلی سیرکاران از کشت و برداشت استاندارد، صادرات، بسته بندی و توسعه این محصول، اشتغالزایی و توسعه کشاورزی در این منطقه کمک بزرگی می کند.

نبود کارخانه فرآوری ، صنایع تبدیلی و سردخانه برای نگهداری و بالا بردن ضریب کیفیت و صادرات این محصول کمبود فاحش شرکت‌های صادراتی و ضعف بازاریابی در کشورهای هدف از جمله چالش ها و مشکلات سیرکاران همدانی و فرآیند زنجیره از تولید تا توزیع سیر در استان پر ظرفیت و مستعد کشاورزی همدان محسوب می شود.

۲ هزار نفر عضو انجمن سیرکاران همدان هستند که فحوای کلام و خواسته بسیاری از انها نیز سامان بخشیدن به وضعیت صادراتی این محصول و همچنین ایجاد زیرساخت های لازم از جمله در حوزه صنایع تبدیلی است و البته برخی از این افراد هم از کم توجهی مسئولان و متولیان نیز گلایه دارند.

مرغوبیت بالا، طعم، بو و مزه منحصر به فرد سیر همدان مولفه های تاثیر گذاری هستند که مورد قبول ذائقه شهروندان کشورهای همسایه قرار گرفته و مسیر صادرات این محصول را هموار کرده است و همچنین نوع آب و هوا و خاک منطقه و تابش نور خورشید کافی سبب کیفیت خوب سیر و موسیر استان همدان است.

سیر سفید از ارقام سیر همدان است که در زمین‌های سبک و رسی شنی بهترین عملکرد را در شهرستان همدان دارند و استان همدان در کنار استان های مازندران، گیلان، زنجان، خوزستان، اصفهان و کرمان از عمده تولیدکنندگان سیر در کشور است.

تحقیقات پزشکی نشان داده است که سیر در کاهش فشار خون و افزایش گلبول سفید خون موثر است و این محصول می تواند بسیاری از انواع باکتری‌ها، برخی از ویروس ها، عفونت های قارچی و حتی انگل های روده‌ای را از بین ببرد.

با توجه به بروز خشکسالی و تنش آبی ناشی از کاهش نزولات جوی به ویژه در بخش کشاورزی، توسعه کاشت سیر به عنوان محصولی کم آب بر با خواص دارویی منحصر به فرد باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان بخش کشاورزی به خصوص در شهرستان همدان قرار گیرد.

محصول سیر تولیدی در همدان به عنوان یک برند خاص در سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی رسید که پیگیری برای ثبت جهانی آن نیز در دستور کار مسئولان قرار دارد.

بیشترین میزان سیر این استان در شهرستان همدان کشت می شود و حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد، برهمین اساس و به دلیل پیشتازی تولید سیر در این خطه حاصلخیز، همدان «قطب تولید سیر کشور» لقب گرفته است.

ضرورت رفع مشکلات فراروی صادرات

یکی از کشاورزان روستای سولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، صادرات را عمده مشکلی که در خصوص سیر برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه در زمینه صادرات اقدامی صورت نگرفته است، شاید محصول ما کم و بیش به سمت افغانستان و پاکستان کشورهای شرق صادر می شود اما ما نیاز داریم بازار بزرگی به سمت اروپا داشته باشیم و اگر پای سیر همدان به بازارهای اروپا باز شود اشتغالزایی بزرگی برای استان همدان ایجاد خواهد شد.

نعمتی افزود: متاسفانه هیچگونه همکاری با سیرکاران صورت نمی گیرد و کشاورزان و کاسبان منطقه ما دستشان به جایی بند نیست و به حالت سنتی کار خود را انجام می دهند.

وی ادامه داد: الان در سردخانه های استان و سایر شهرها سیر سال گذشته انبار شده است و بیشتر سیرکاران متضرر شده اند، چرا سیر سال گذشته نباید به فروش برود؟

این کشاورز، فقدان بسته بندی مناسب را از دیگر عوامل صادر نشدن سیر اعلام کرد و گفت: بسته بندی های کنونی از سال ها پیش تغییر نکرده و وضعیت کنونی برای صادرات مطلوب نیست و سیر با بسته بندی شکیل و به روز می تواند در بازار های اروپایی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نعمتی با اشاره به اینکه پساب سیر در کارخانجات صنایع تبدیلی دارای بوی نامطبوعی است که در فصل تابستان و گرمای هوا تشدید می شود ادامه داد: محیط زیست، کارخانجات مجاور و شرکت شهرک های صنعتی همیشه از این موضوع شکایت دارند و چوب لای چرخ صنیع تبدیلی سیر می گذارند که با جانمایی محل اختصاصی و دفع صحیح پساب و فاضلاب مشکل حل می شود و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی، واسطه گری و دلالی در بازار خرید و فروش سیر را از عمده مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: کشاورزان برای پرورش سیر از صفر تا صد زحمت می کشند در حالیکه دلالان این محصول را ارزان از کشاورز خریداری می کنند و سودهای هنگفت نصیب آنها می شود.

یکی دیگر از سیرکاران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه در روستای سولان زمین قابل کشت برای سیر وجود ندارد گفت: برای کشت این محصول باید حوالی شهر بهار و صالح آباد هر هکتار زمین را به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان اجاره کنیم.

نجفی با ابراز گلایه از اینکه تمام سود و فایده کاشت سیر نصیب دلالان می شود ادامه داد: امسال هر کیلو سیر به مبلغ ۱۲ هزار تومان از کشاورز خریداری شد و در تهران و شهرهای دیگر همین محصول ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی با ابراز گلایه از اینکه هزینه سورت و بسته بندی سیر را کشاورز می پردازد و سود آن راهی جیب واسطه ها می‌شود، از مسوولان خواست که سیر همدان با حذف واسطه ها به طور مستقیم از کشاورز خریداری شود.

نبود کارخانه بسته بندی و فرآوری سیر در همدان

معاون توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان نبود کارخانه بسته بندی و فرآوری سیر در همدان، و سردخانه مناسب برای نگهداری و همچنین آگاهی نداشتن سردخانه داران استان در خصوص چگونگی نگهداری سیر را از موانع صادرات این محصول برشمرد و افزود: فعال نبودن انجمن سیر در اتاق بازرگانی برای پیگیری مسائل و مشکلات تولید و صادرات محصول و نیز فعال نبودن شرکت‌های صادراتی در استان برای بازاریابی در کشورهای هدف از مشکلاتی موجود برای صادرات این محصول است.

حسین فضلی با اشاره به نقش موثر سیر در صنایع غذایی، دارویی و سلامت خانواده افزود: سیر با توجه به نوع کاشت، داشت و برداشت آن می تواند یکی از محصولات مهم کشور در سبد تولید محصولات کشاورزی و سبد صادراتی با ارزش افزوده بسیار بالا رتبه بندی شود بنابراین نیاز به برنامه ریزی مدون و تدوین راهبردی حضور در بازار داخلی، منطقه ای و بین المللی دارد.

وی از صادرات هفت هزار تن سیر به ارزش چهار میلیون دلار از این استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اوراسیا خبر داد و افزود: میزان تولید سیر استان در سال گذشته ۴۴ هزار تن بود که هفت هزار تن صادر و مابقی به صورت تازه خوری، فرآوری شده و سیر خشک استفاده شده است.

معاون توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: بالا بودن هزینه تولید سیر درجه یک در داخل کشور و با صرفه نبودن قیمت تمام شده سیر بسته بندی شده با قیمت جهانی و بازارهای هدف صادراتی موجب کاهش صادرات سیر همدان می شود.

فضلی با بیان اینکه حدود هفت هزار تن سیر در صنایع غذایی و شوریجات مصرف می شود گفت: در استان همدان چهار سردخانه نگهداری سیر با ظرفیت هفت هزار تن فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: همچنین چهار واحد سردخانه ای به ظرفیت ۱۰ هزار تن در حال احداث و ایجاد شهرک تخصصی سیر در دست اقدام است.

معاون توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: چهارمین جشنواره ملی سیر و موسیر با هدف معرفی این محصول مهم کشاورزی و دارویی و رونق تولید آن برای جذب سرمایه گذار و تکمیل زنجیره تولید و صنایع تبدیلی، ایجاد ارزش افزوده و کاهش خام فروشی آن تیرماه سال گذشته در روستای سولان شهرستان همدان برگزار شد.

همدان رتبه نخست تولید سیر کشور را دارد

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان نیز گفت: استان همدان با چهار هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت سیر رتبه نخست تولید سیر خشک را در کشور به خود اختصاص داده است.

اسدالله ربانی مهر اظهار داشت: همدان در تولید محصول سیر و موسیر دارای جایگاه ممتاز و برجسته ای است و سیر تولیدی همدان با توجه به استانداردهای جهانی یک برند و نشان خاص دارد.

وی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی سیر همدان ادامه داد: جهانی شدن سیر آرزوی دیرینه کشاورزان همدانی است و در برندسازی، توسعه و تحول صادرات این محصول کشاورزی در شهر همدان نقش چشمگیری ایفا می کند.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان تاکید کرد: ادارات جهاد کشاورزی و صمت با همکاری اتحادیه تعاونی سیر و موسیر نسبت به پیگیری ثبت جهانی سیر در سال ۱۴۰۲ اقدام کنند.

ربانی مهر با بیان اینکه سیر تولیدی در همدان به‌عنوان یک برند خاص در سال ۱۳۹۶ به ثبت ملی رسید افزود: پیگیری برای ثبت جهانی آن نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار داشت: بیشترین محصول سیر همدان در ۱۲ روستای منطقه از جمله روستاهای مسیر امام‌زاده کوه، روستای سولان، انصار الامام، یکن آباد و همچنین شهر مریانج تولید و به بازار عرضه می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری همدان اظهار داشت: بیشترین میزان سیر این استان در شهرستان همدان کشت می شود و حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد، برهمین اساس و به دلیل پیشتازی تولید سیر در این خطه حاصلخیز، همدان «قطب تولید سیر کشور» لقب گرفته است.

زیرساخت های صادراتی فراهم نیست

مدیرعامل تعاونی سیرکاران استان همدان با بیان اینکه کیفیت سیر همدان در دنیا حرف اول می‌زند گفت: سیر همدان یک برند است اما زیرساخت صادرات آن وجود ندارد.

سعید میرزایی با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی متقاضی سیر همدان هستند افزود: ۳۰ درصد سیر همدان به صورت سنتی فرآوری می‌شود و زیرساختی در زمینه فرآوری و صادرات آن نداریم.

وی با بیان اینکه ۹۰ صنعت مرتبط با سیر در همدان مجوز دارد گفت: مصرف کل این صنایع سه هزار تُن است در حالیکه باید به صورت تخصصی صنایع تبدیلی سیر ایجاد شود.

مدیرعامل تعاونی سیرکاران استان همدان خواست که احداث شهرک سیر و دادن مجوز اسلایس و پودر روغن گیری سیر به تعاونی سیرکاران همدان در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

میرزائی گفت: سیر ارزآوری خوبی داشته و از طرفی محصول کم‌آب‌بری است اما متأسفانه در سال گذشته برای صادرات آن هیچ حرکتی نشده و سیر روی دست کشاورزان مانده است.

وی با اشاره به مشکلات صادرات سیر، اظهار داشت: فقدان بسته‌بندی مناسب و به‌روز سیر از مشکلات پیش روی صادرات این محصول است.

۴۵۱ واحد صنایع تبدیلی فعال در همدان

آنگونه که سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده شمار واحدهای فعال صنایع تبدیلی در این استان به لحاظ کمیت کم نیست اما اینکه توازن و توزیع این واحدها در زمینه همه محصولات راهبردی و استراتژیک به طور نسبی رعایت شده است یا نه سئوالی است که بی پاسخ مانده است و شاید همین ضعف یعنی توزیع نامناسب و ناآشنایی برخی سیرکاران در فرآیند بسته بندی هم دلیلی بر بروز چالش و مشکلات فراروی سیرکاران برای موضوع صادرات این محصول بشمار می رود.

آنگونه که سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده شمار واحدهای فعال صنایع تبدیلی در این استان به لحاظ کمیت کم نیست اما اینکه توازن و توزیع این واحدها در زمینه همه محصولات راهبردی و استراتژیک به طور نسبی رعایت شده یا نه سئوالی است که بی پاسخ مانده است و شاید همین ضعف یعنی توزیع نامناسب و ناآشنایی برخی سیرکاران در فرآیند بسته بندی هم دلیلی بر بروز چالش ها و مشکلات فراروی آن به ویژه در موضوع صادرات این محصول بشمار رود.مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان می گوید: ۴۵۱ واحد صنایع تبدیلی در استان با تولید چهار میلیون و ۳۰۹ هزار و ۷۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال است این در حالی است که از این تعداد ۱۳۷ مورد آن در شهرستان ملایر است که نبع تولید انگور و کشمش است و بدون شک تعداد واحدهای صناعی تبدیلی این شهرستان به نسبت همدان و منطقه جغرافیایی “سولان” منبع اصلی تولید سییر قابل قیاس نیست.

وی ادامه داد: شهرستان بهار نیز با ۱۲۴ واحد بهره بردار و ۸۶۵ هزار و ۱۹ تن تولید محصولات تبدیلی و اشتغال به کار ۲ هزار و ۶۳۲ نفر در رتبه دوم قرار دارد.

محمدی اظهار داشت: شهرستان همدان نیز با ۶۳ واحد تولیدی و ۵۲۱ هزار و ۷۰۶ تن محصولات تولیدی برای هزار و ۹۵۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: نهاوند با ۴۳ واحد صنایع تبدیلی و تولید یک میلیون و ۷۰۵ هزار و ۳۷۶ تن تولید و اشتغال هزار و ۲۰۷ نفر و کبودرآهنگ با ۲۷ واحد تولیدی و تولید حدود ۳۹۴ هزار و ۵۱۶ تن و اشتغال به کار ۲۷ نفر در رده های بعدی قرار دارند.

محمدی گفت: در شهرستان رزن نیز ۱۷ واحد تولیدی صنایع دستی و اشتغال ۳۱۷ نفر و تویسرکان با ۱۶ واحد تولیدی و اشتغال به کار ۲۹۳ نفر فعالیت دارند

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: اسدآباد با ۱۴ واحد تولیدی و هزار و ۶۶۵ و ۹۴۰ تن تولید صنایع تبدیلی و اشتغال به کار ۲۰۴ نفر در رده بعدی قرار دارد .

وی تاکید کرد: در شهرستان فامنین نیز ۶ واحد بهره بردار با تولید ۴۹ هزار و ۲۸۵ تن و اشتغال به کار ۱۲۱ نفر فعال است .

به گفته وی در شهرستان درگزین چهار واحد تولیدی با تولید ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن برای ۲۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هم اینک ۲۱۰ واحد صنایع تبدیلی با سرمایه گذاری شخصی به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نقاط مختلف استان در دست اجرا است.

صدور ۵۶ مجوز جدید صنایع تبدیلی

وی همچنین از صدور مجوز ۵۶ واحد جدید صنایع تبدیلی و فرواری محصولا کشاورزی در استان همدان خبر داد و گفت: میزان سرمایه گذاری این واحدها رقمی افزون بر ۹۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: با بهره برداری از این تعداد واحد جدید می توان از خام فروشی حدود ۲۲۸ هزار تن تولید انواع محصولات کشاورزی این استان جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: همچنین ۷۲ فقره نیزبا سرمایه گذاری افزون بر ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به سیتم بانکی ارجاع شده است.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

برند همراه اول

برند همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو

بزرگترین و مهم‌ترین رویداد تجاری کشور در بخش ارتباط با بازارهای بین‌المللی با حمایت نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور آغاز به کار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *