Img20240429125424710 650x330 - اتاق‌های ایران و آفریقای جنوبی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند

اتاق‌های ایران و آفریقای جنوبی یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: عضویت آفریقا و ایران در بریکس و برخی سازمان‌های مهم دیگر، فرصت‌های بسیار خوبی برای همکاری در اختیار دو طرف قرار می‌دهد.

صمد حسن‌زاده، در نشست با رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی، ادامه داد: توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، برق و الکترونیک، پتروشیمی، داروسازی، خدمات مهندسی، ماشین‌آلات کشاورزی و معدنی، گردشگری و گردشگری درمانی می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری‌های بیشتر دو کشور باشد.

او افزود: تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آفریقای جنوبی در حوزه‌های پتروشیمی، کشاورزی، قطعات صنعتی خودرو و نیروگاه هستند. متقابلاً سرمایه‌گذاران آفریقای جنوبی نیز می‌توانند در پروژه‌های نفت و پتروشیمی، ساختمان‌سازی، ماشین‌سازی و مترو مشارکت کنند.

رئیس اتاق ایران با تأکید بر اهمیت به روز بودن اطلاعات تجاری، اظهار کرد: تا کنون ایران و آفریقای جنوبی شناخت خوبی از مزیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر نداشته‌اند. این وظیفه اتاق‌های دو کشور است که با اطلاع‌رسانی بیشتر و اعزام هیات‌های تجاری این شناخت را ارتقا داده و فرصت‌های همکاری را افزایش دهند.

او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دو اتاق، گفت: اتاق ایران آماده همکاری بیشتر با اتاق آفریقا در همه حوزه‌ها است. برخی مشکلات در مسیر ارتقای روابط ما وجود دارد. از جمله نبود سیستم مبادلات مالی و مشکلاتی در حوزه حمل‌ونقل، که امیدوارم اتاق‌های دو کشور به رفع این مشکلات کمک کنند.

حسن‌زاده، افزود: پیشنهاد می‌کنم با امضای این تفاهم‌نامه و ارتقای روابط دو اتاق و با هدف توسعه ارتباطات اطلاعاتی و همکاری‌های دوجانبه، کمیته مشترک ایران و آفریقا تشکیل شود تا زمینه‌ای برای تشکیل اتاق مشترک و اقدامات بعدی توسعه‌ای باشد.

شورای مشترک تجاری ایران و آفریقای جنوبی تشکیل شود

متیو زولو، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آفریقای جنوبی نیز در این نشست، گفت: یکی از استراتژی‌های مهم ما مشارکت با سایر کشورها در تجارت است. ما برای افزایش منافع شرکای بین‌المللی خود سعی می‌کنیم از اتاق‌های بازرگانی کمک بگیریم.

او افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران، از سرمایه‌گذاری‌های جدید ترس دارند و ما به عنوان اتاق بازرگانی باید موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری را معرفی کرده و به آن‌ها اطمینان بدهیم که مشکلی برای سرمایه آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

رئیس اتاق تجاری مشترک بریکس، با تأکید بر اینکه یکی از مسائل مؤثر در ارتقای روابط دو کشور عضویت ایران در بریکس است، اظهار کرد: امیدوارم اتاق ایران در شورای تجاری بریکس هم وارد شود تا ما بتوانیم تعاملات بیشتری با هم داشته باشیم.

زولو، با اشاره به منافع مشترک تجاری دو کشور گفت: اولویت‌های ما نزدیک کردن بخش‌های خصوصی و صنایع کوچک و متوسط دو طرف به یکدیگر است.

او با بیان اینکه آفریقای جنوبی در حوزه‌های تأمین مالی، انرژی، معدن، کشاورزی و گردشگری خواستار همکاری‌های مشترک با ایران است، ادامه داد: امضای یادداشت تفاهم همکاری خوب است؛ اما وقتی مفیدتر است که اجرایی شود.

او تأکید کرد: برای اجرایی شدن بندهای این تفاهم‌نامه نیاز به ایجاد شورای مشترک داریم. بنابراین امیدوارم بعد از امضای آن بتوانیم شورای مشترک تجاری تشکیل دهیم که دست‌کم هر ۶ ماه تشکیل جلسه داده و برای تبادل هیات‌های تجاری و امور دیگر برنامه‌ریزی کند.

رئیس اتاق ایران نیز با استقبال از پیشنهاد برگزاری شورای مشترک تجاری دو کشور هر ۶ ماه یک‌بار، گفت: توصیه می‌کنم اتاق ایران و افریقای جنوبی به صورت آنلاین و برنامه‌ریزی شده به تبادل اطلاعات تجاری و اقتصادی پرداخته و همکاری بیشتری داشته باشند.

فرانسیس مولوی، سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز با بیان اینکه تلاش‌های زیادی انجام شده تا اتاق‌های دو کشور امروز در نقطه امضای تفاهم‌نامه همکاری قرار بگیرند، گفت: فعالیت‌های اقتصادی و تجاری هستند که به فعالیت ما در سفارت معنا می‌دهند. حمایت سفارتخانه‌های دو کشور برای نزدیک کردن اتاق‌ها و ایجاد روابط و ارتقا این روابط اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه سفارتخانه هر دو کشور آماده حداکثر همکاری در این زمینه هستند.

در پایان این نشست، روسای هر دو اتاق ایران و آفریقای جنوبی با امضای یادداشت تفاهم همکاری، بر موضوعات مختلفی از جمله تبادل هیات‌های تجاری، مبادله اطلاعات تجاری و ارتقا همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img20180624152319263 310x165 - وبینار آموزشی «آشنایی با سیستم‌های حمل‌ونقل» 30 اردیبهشت برگزار می‌شود

وبینار آموزشی «آشنایی با سیستم‌های حمل‌ونقل» ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود

اتاق مشترک ایران و فرانسه در نظر دارد وبینار آموزشی «آشنایی با سیستم‌های حمل‌ونقل» در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *