62919568 640x330 - چگونه زباله‌ها را به مواد سودمند تبدیل کنیم؟

چگونه زباله‌ها را به مواد سودمند تبدیل کنیم؟

با توجه به تولید زباله از سوی ۸ میلیارد نفر در طی شبانه‌روز تبدیل پلاستیک می‌تواند بخش زیادی از آلودگی‌های محیط زیست را کاهش دهد و یکی از روش‌های آن تولید گرافن و نانو ساختارهای ارزشمند از پلاستیک و تایرهای مستعمل است که می‌تواند به عنوان یک راهکار معرفی شود.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، با توجه به تولید زباله از سوی بیش از ۸ میلیارد انسان در طی شبانه‌روز، نیاز به فناوری‌هایی است تا  این زباله‌ها را به مواد ارزشمند تبدیل کنند. فناوری‌نانو به عنوان ابزاری برای کمک به این کیمیاگری از زباله‌ها به شمار می‌رود.

از بسته‌بندی‌ مواد غذایی تا کیسه‌های خرید همه از جنس پلاستیک هستند و تجزیه این مواد پلاستیک در محل دفن زباله صدها سال طول خواهد کشید و این در حالی است که پلاستیک‌ها منبع مناسبی برای تولید نانومواد هستند.

پیرولیز پلاستیک منجر به تولید نانولوله‌هایی می‌شود که در صنعت پیل سوختی و بسیاری دیگر از صنایع قابل استفاده است. همچنین از پلاستیک‌ها می‌توان گرافن تولید کرد. با تولید مستقیم گرافن از زباله‌های پلاستیکی می‌توان هزینه تولید گرافن را کاهش داد. گرافن می‌تواند طی چند ماه تجزیه شود که بسیار سریع‌تر از سایر پلاستیک‌های معمول است، بنابراین علاوه‌بر کاهش هزینه‌های تولید گرافن، استفاده از پلاستیک برای تولید گرافن دارای تأثیرات زیست‌محیطی قابل توجهی نیز است.

در حال حاضر مشکلات قابل توجهی در بازیافت لاستیک‌های زائد یا تایرهای کهنه وجود دارد. در واقع، لاستیک‌های ضایعاتی یکی از مشکل‌ سازترین منابع ضایعات در جهان هستند، زیرا حجم زیادی دارند و همچنین حاوی طیف وسیعی از اجزای خطرناک زیست‌محیطی هستند. سوزاندن لاستیک‌های کهنه برای دفع، دود زیادی تولید می‌کند که مواد شیمیایی سمی مانند مونوکسید کربن و اکسیدهای گوگرد را روانه اتمسفر می‌کند. استفاده از این لاستیک‌ها برای تولید گرافن یک فرصت تجاری برای بازار ایجاد می‌کند.

همچنین از پسماندهای لاستیک برای تولید کفپوش نیز استفاده شده است. در واقع لاستیک‌های مستعمل را به سرعت می‌توان وارد محصولات فعلی کرد و زمان وارد شدن آنها را به عنوان زباله در طبیعت به تاخیر انداخت.

شرکت فورد قطعات فرسوده خودرو را به نانو مواد با ارزش تبدیل می‌کند. این شرکت موفق شده تا قطعات پلاستیکی وانت‌های فرسوده F‌۱۵۰ خود را به گرافن تبدیل کند و این گرافن را دوباره برای تولید قطعات جدید مورد استفاده قرار دهد. مقادیر زیادی پلاستیک در خودروهای فرسوده یافت می‌شود و بازیافت مسئولانه آن بسیار مهم است، زیرا ممکن است برای مدت طولانی در محل دفن زباله بماند. البته باتری‌های مستعمل نیز گزینه مناسبی برای تولید نانومواد هستند.

به نقل از ستاد نانو، اتحادیه اروپا نیز پروژه‌ای را آغاز کرده که در آن به دنبال تبدیل زباله‌های شهری به نانومواد و دیگر ترکیبات مفید و کاربردی است. این پروژه که تحت حمایت کمیسیون اروپا است، شامل ۱۱ شریک از پنج کشور اروپایی (از جمله اسپانیا، ایتالیا، دانمارک، فرانسه و آلمان) بوده که به‌دلیل مقیاس اجرای آن یک نقطه عطف برای کل اروپا است. مصر هم قدم‌های بلندی در این مسیر برداشته است. این کشور در قالب یک پروژه صنعتی، به دنبال تبدیل زباله به سوخت و گرافن است.

یکی از حوزه‌های جذاب در بخش بازیافت زباله، تولید نانوکاتالیست‌هایی است که قابلیت تجزیه پسماند و زباله را به مواد ارزشمند دارند. این کاتالیست‌ها با الهام از آنزیم‌های داخل بدن، امکان تجزیه زنجیره‌های بلند مولکولی را دارند. چنین کاتالیست‌هایی قادر هستند مواد موجود در زباله را به حدی تجزیه کنند که بتوان از آن، ترکیبات مهم صنعتی تولید کرد؛ حتی می‌توان از این روش برای تولید روغن موتور نیز استفاده کرد.

پایان

همچنین ببینید

63035249 310x165 - اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید ...

اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید …

جهان علم و فناوری امروز، ۲۹ اردیبهشت میزبان اخبار جالبی از ایران و سراسر جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *