62930934 640x330 - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دانایی، رانتی و آسانسوری نمی‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دانایی، رانتی و آسانسوری نمی‌شود

پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا/اصفهان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در جریان برگزاری «آیین اعطای جایزه ملی فناوری نکست»، بحث فناوری و نوآوری را یکی از اهداف کلان نظام انقلاب اسلامی دانست و گفت: در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. اطلاع دارید که دانایی، رانتی و آسانسوری نمی‌شود و پیشرفت در عرصه فناوری و نوآوری در یک شب محقق نمی‌شود.

در جریان برگزاری «آیین اعطای جایزه ملی فناوری نکست»، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بحث فناوری و نوآوری یکی از اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی است. در دهه پنجم پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. اطلاع دارید که دانایی، رانتی و آسانسوری نمی‌شود و پیشرفت در عرصه فناوری و نوآوری در یک شب محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی، دهه ترویج علم بود و در دهه دوم، دانشگاه افتخارآفرین شیراز با تاسیس دوره‌های دکتری نهال تولید علم کشور را کاشت و سپس دانشگاه‌های دیگر دوره‌های دکتری را تاسیس کردند و دانشجویان توانستند در دوره دکتری در داخل کشور به تحصیل مشغول شوند.  

وزیر علوم با بیان اینکه در دهه سوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بحث استانداردسازی و استانداردپذیری در عرصه علم جدی گرفته شد، ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب اسلامی، تولید علم کشور به‌ صورت جهشی رشد پیدا کرد و بحث تاسیس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور شکل گرفت.  

زلفی گل افزود: در دهه پنجم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سوال مطرح است که قرار است دانش آموختگان دانشگاه‌های ما در کجا مشغول به کار شوند؟ قرار است کجا تولید خدمت، ثروت و سرمایه صورت بگیرد؟ چه کار کنیم که ایده افراد صاحب ایده و افرادی که در دانشگاه‌های درس خوانده‌اند و آموزش دیده‌اند، به محصول تبدیل شود و اشتغال شکل بگیرد؟

وی به هدف برگزاری این رویداد اشاره کرد گفت: هدف از برگزاری «رویداد نکست» این است که پرچم فناوری کشور به اهتزاز درآید. برگزاری چنین جشنواره‌هایی نماد یک نوع تفکر و برنامه جدید است. در برنامه توسعه هفتم عنایت ویژه‌ای به بحث تولید دانش بنیان‌ها شد. در دولت مردمی سیزدهم همه در یک تیم هستیم و می‌دانیم که تفرقه هدر دادن انرژی‌های کشور است و وحدت رمز پیروزی است. ما تکه‌های یک پازل هستیم و همه برای یک هدف تلاش می‌کنیم. ضمن اینکه هماهنگی، همفکری و همیاری جدی داریم، تقسیم کار جدی وجود دارد، چرا که باید به دولت، مردم، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ دهیم.  

وی ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سطح ۵ و ۶ فناوری را مدیریت و بسترسازی می‌کنیم و افراد صاحب ایده در پارک‌های علم و فناوری را جذب می‌کنیم و تسهیلاتی از طریق صندوق پژوهش و فناوری، شتاب دهنده‌ها و فضا در اختیار آن‌ها  قرار می‌دهیم. بنابراین کاملا با هم هماهنگ و در یک تیم هستیم.

وی با بیان اینکه بحث زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان، بحثی بسیار مهم است، افزود: این عرصه در جاهایی وقفه داشت، اما با طرح دکتر دهقانی فیروزآبادی، در شورای عالی راهبری فناوری اخیرا شرکت‌های دانش بنیان به سه سطح نوپا، نوآور و فناور تقسیم شدند و هر کدام بر اساس توانایی‌هایی که دارند مورد حمایت‌های ویژه قرار می‌گیرند. در واقع، اینگونه اقدامات و رقابت‌های فناوری یک گونه جهات‌دهی و جریان‌سازی برای عرضه فناوری در کشور محسوب می‌شود.

زلفی گل ادامه داد: برای سطوح پایین فناوری با یک سوال جدی از سوی مردم و مراجع روبرو هستیم و آن اینکه دانشگاه‌ها در عصه تولید علم قرار است چه کاری انجام دهند؟ ما پاسخ می‌دهیم بخشی به مرجعیت علمی مربوط می‌شود و بخشی به دستیابی به علوم نوظهور و نوپدید. دانشمندان ما باید بسیاری از سوالات ذهنی‌شان را پاسخ دهند تا به دانش جدیدی دست پیدا کنند و مرجعیت علمی ایجاد شود.  

وزیر علوم، با مطرح کردن این پرسش که برای نیاز محور کردن دانشگاه‌ها چه کاری باید انجام شود، گفت: برای این منظور ما «سامانه نظام ایده‌ها و نیازها» (نان) را طراحی کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که در قانون بودجه سال۱۰۴۱، ۱۴۰۲ و ۱۰۴۳ و برنامه توسعه هفتم، تمامی صنایع خصوصی و دولتی و  دستگاه‌های خصوصی نیازهای خود را در این سامانه ثبت و ضبط کنند. بنابراین پژوهشگران، اساتید و دانشمندان قادر به مشاهده نیازهای کشور بر روی این سامانه هستند و ما نیز از آن‌ها حمایت‌های ویژه‌ای می‌کنیم. به این شکل ما بحث تحقیقات نیاز محور جامعه را حل کردیم.  

وی همچنین این پرسش را مطرح کرد که ما در برابر شرکت‌های دانش بنیان که محصول تولید می‌کنند چه وظیفه‌ای داریم تا محصولات آن‌ها را تبلیغ و عرضه کنیم؟  

وی در ادامه پاسخ داد: ما در برابر شرکت‌های دانش بنیان، سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) را طراحی کردیم. شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند محصولاتشان را در این سامانه بارگذاری می‌کنند و این سامانه هفته آینده یا به زودی  رونمایی می‌شود.  

وزیر علوم، خاطر نشان کرد: ما باید تردد دانشجویان را به شهرک‌های علمی و تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری تسهیل دهیم و تسریع بخشیم. معاون فرهنگی و معاون فناوری وزارت علوم برنامه‌هایی را اجرا کردند تا دانشجویان و  انجمن‌های علمی دانشجویی به راحتی بتوانند در پارک‌ها و شرکت‌های دانش بنیان تردد داشته باشند و مفهوم فناوری آشنا شوند. ما باید جریان و استعدادهای دانشجویی را به سوی شرکت‌های دانش بنیان هدایت کنیم. باور کنید ایرانی هم می‌تواند پیشرفت کند، خداوند به ما توانایی داده است. از شما می‌خواهم که فرزندان خود را در پارک‌های علمی و فناوری بپذیرید و  آن‌ها را هدایت کنید که آنها آینده سازان این مملکت هستند.  

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، اولین دوره رویداد جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور مخاطب قرار دادن فناوران بالغ کشور به‌عنوان پیشروان زیست بوم فناوری به میزبانی اصفهان در روزهای ۱ و ۲ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

اکنون «آیین اعطای جایزه ملی فناوری نکست» در سه حوزه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت ۴»، اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست فناوری و زیست مهندسی» در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است.

این رویداد ملی که از آن به‌عنوان فستیوال و رویدادی مهم در حوزه علم و فناوری یاد می‌شود، در مرحله ثبت‌نام اولیه موفق به جذب ۲۴۰ طرح از استان‌های مختلف شد. در نهایت ۸۹ طرح به مرحله ثبت‌نام نهایی رسید. داوری‌ها به شکل حضوری در شهرستان‌های مختلف انجام شد و در نهایت ۳۰ شرکت به مرحله نهایی راه یافتند. 

پایان

همچنین ببینید

63034450 310x165 - تراشه مغزی «نورالینک» به دنبال دومین داوطلب است

تراشه مغزی «نورالینک» به دنبال دومین داوطلب است

استارت‌آپ «نورالینک» برای جذب دومین داوطلب درخواست داده است تا تراشه مغزی خود را دوباره …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *