62848981 660x330 - صدور ضمانت‌نامه خارج از نوبت برای دانش‌بنیان‌ها/دلایل عدم پذیرش ضمانت‌نامه‌ها

صدور ضمانت‌نامه خارج از نوبت برای دانش‌بنیان‌ها/دلایل عدم پذیرش ضمانت‌نامه‌ها

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از ارائه تسهیلات ویژه برای شرکت‌های دانش بنیان حاضر در نمایشگاه ایران‌ساخت خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده سبد حمایتی ما از دانش‌بنیان‌ها از ۵ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، محمدحسین مقیسه در حاشیه یازدهمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران ساخت در جمع خبرنگاران گفت: سرویس‌هایی که به واحدهای صنعتی و به شکل خاص به واحدهای صنعتی دانش‌بنیان ارائه می‌دهیم، درقالب کمک به تأمین مالی و اجرای قراردادها است که یکی از این خدمات صدور ضمانت‌نامه است. به این معنا که به پشتوانه ضمانت‌نامه صادر شده، نظام بانکی بتواند به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات ارائه کند.

وی با بیان اینکه ضمانت‌نامه‌های صادر شده برای شرکت‌های دانش بنیان از سوی این صندوق طبق شرایط آسانی خواهد بود، اظهار کرد: زمانی که واحد دانش‌بنیان، اعتبارسنجی می‌شود، رتبه اعتباری شرکت‌های دانش‌بنیان را یک مرتبه بالاتر می‌آوریم که بتوانیم با وثایق کمتر و شرایط آسان‌تری ضمانت‌نامه‌ها را صادر کنیم و این ضمانت‌نامه، کسری وثیقه واحدهای دانش‌بنیان در نظام بانکی را جبران خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با تاکید بر اینکه با صدور این ضمانت‌نامه‌ها تلاش می‌کنیم تأمین مالی برای این واحدهای فناور را تسریع کنیم، یادآور شد: در یک سال گذشته با توجه به برنامه‌های خاصی که در شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم، بالغ بر ۹۰ درصد ضمانت‌نامه‌هایی که برای شرکت‌های دانش بنیان تحت عنوان «ضمانت نامه اعتباری» صادر کردیم، در قالب چک و سفته مدیران بوده است.

مقیسه گفت: علاوه بر ضمانت‌نامه‌های اعتباری، بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت‌هایی که در نمایشگاه ایران ساخت حضور دارند، برای اجرای قراردادهای خود نیاز به ضمانت‌نامه پیمانکاری دارند که از جمله آن‌ها «ضمانت‌نامه حسن انجام کار»، «ضمانت نامه شرکت در مناقصه»، «ضمانت‌نامه پیش پرداخت» و انواع ضمانت‌نامه‌هایی است که در قالب ضمانت‌نامه پیمانکاری یا اجرای قرارداد می‌گنجند.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ادامه داد: در موضوع ضمانت‌نامه‌ها، تسهیلات ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان تدارک دیده‌ایم. یکی از مهمترین شرایط، کوتاه کردن زمان است. برای صدور ضمانت‌نامه پیمانکاری به دلیل اینکه زمان در آن مهم است و باید قرارداد به سرعت امضا شده و ضمانت‌نامه‌هایی ارائه شود، خط اعتباری را برای این ضمانت نامه‌ها و برای شرکت‌های دانش‌بنیان جدا کردیم؛ یعنی شرکتی که به ما مراجعه می‌کند و ضمانت‌نامه پیش پرداخت یا ضمانت حسن انجام کار برای فروش قطعات خود می‌خواهد، بدون نوبت کار آنها را انجام داده و به شکل ویژه به آنها می‌پردازیم.

وی ادامه داد: نکته دومی که در ضمانت‌نامه پیمانکاری مطرح است، اینکه کلیه ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری با توجه به ریسک اندکی که برای آنها وجود دارد، با چک و سفته مدیران صادر شده و در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در خصوص پذیرش ضمانت‌نامه‌های صادر شده از سوی این صندوق، گفت: ذی‌نفع ضمانت‌نامه‌های پیمانکاری، کارفرما است که باید این ضمانت‌نامه را بپذیرد. دلیل اینکه این ضمانت‌نامه‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند، این است که به صورت سنتی در ایران همواره این ضمانت‌نامه‌ها از سوی نظام بانکی صادر می‌شوند؛ از این رو پیمانکاران، به ضمانت‌نامه‌هایی که از سوی نظام بانکی صادر می‌شوند، بیشتر توجه دارند.

مقیسه ادامه داد: ولی در سال‌های اخیر که نهادهایی چون صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شد، ضمانت‌نامه‌هایی که صادر می‌کنند، هم‌تراز با ضمانت‌نامه‌های بانکی است، البته ما وظیفه داریم که اگر ضمانت‌نامه‌های صادر شده از سوی ما مورد سؤال کارفرما قرار گیرد و یا پذیرش نشود، مراجعه کنیم و تلاش می‌کنیم تا کارفرما را متقاعد کنیم که ضمانت‌نامه صادر شده کارکرد ضمانت‌نامه‌های بانکی را دارد.

وی اضافه کرد: ما در یک سال و نیم گذشته با فعالیتی که با همکاری معاونت علمی و صندوق نوآوری داشتیم، سبد خدماتی ما به دانش‌بنیان‌ها که کمتر از ۵ درصد بوده است، به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، یازدهمین نمایشگاه تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته ایران‌ساخت از ۱۲ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

پایان


منبع

همچنین ببینید

63035249 310x165 - اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید ...

اعضای پیوندی هم «شخصیت» دارند/اگر به هوش مصنوعی طعنه بزنید …

جهان علم و فناوری امروز، ۲۹ اردیبهشت میزبان اخبار جالبی از ایران و سراسر جهان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *