62979663 660x330 - سابقه ثبت ۵ زلزله بزرگتر از ۷ در ۵۰ کیلومتری محل زمینلرزه ۷.۲ تایوان

سابقه ثبت ۵ زلزله بزرگتر از ۷ در ۵۰ کیلومتری محل زمینلرزه ۷.۲ تایوان

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بزرگترین زلزله‌های رخ داده در شعاع ۲۵۰ کیلومتری زمینلرزه ۷.۲ تایوان در طول ۵۰ سال اخیر، ۵ زلزله با بزرگای بیش از ۷ است که یکی از آنها خسارات ۱۴ میلیارد دلاری و کشته شدن ۲۲۹ نفر را در پی داشته است.

دکتر علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، در خصوص زلزله ۷.۲ تایوان گفت: بزرگترین زمینلرزه تایوان از تاریخ ۱۹۹۹ تاکنون یعنی ۲۵ سال اخیر در ۱۰ کیلومتری ساحل و داخل بستر دریای فیلیپین (دریای غرب اقیانوس آرام) در عمق ۱۵.۵ کیلومتری و در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر هوآلین واقع در شرق تایوان رخ داده است.

وی افزود: براساس سازوکار کانونی این زمینلرزه گسل مسبب آن از نوع معکوس و در راستای شمال شرق-جنوب غرب است. در واقع مرز غربی دریای فیلیپین و شرق تایوان، زون فرورانش با نرخ لغزش ۷۸ میلی متر در سال رو به شمال غرب است و با توجه به عمق کانونی زمینلرزه ۷.۲ برآورد می شود گسیختگی گسلی در سطوح فوقانی زون فرورانش رخ داده است.

بیت اللهی اظهار کرد: از زمان وقوع زلزله اصلی تا ۶ ساعت بعد رخداد، تعداد ۸۰ پسلرزه با بزرگی بالای ۳ در محدوده رومرکزی رخ داده است که بزرگی بزرگترین پسلرزه گزارش شده بعد از ۱۳ دقیقه از رخداد اصلی، ۶.۵ گزارش شده است. زلزله‌هایی با بزرگای ۵.۴،۵.۳ و ۴.۹ نیز از پسلرزه های بزرگ زلزله اصلی‌اند، که به ثبت رسیده است.

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مسلما با توجه به بزرگای رخداد اصلی، پسلرزه های بیشتری در منطقه مورد انتظار است. تعداد پسلرزه ها پس از گذشت ۱۰ ساعت از زمان رخداد به ۱۶۱ زلزله رسید که از آن میان دو رخداد با بزرگی بالای ۶ و دو زلزله با بزرگی ۵.۵ تا ۵.۶ و تعداد ۱۰ پسلرزه در بازه بزرگی ۵ تا ۶.۵ قرار گرفته اند.

به گفته وی، طول گسیختگی برآورد شده برای این زمینلرزه حدود ۶۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: بزرگترین زلزله های رخ داده در شعاع ۲۵۰ کیلومتری این زمینلرزه بر اساس گزارش NEIS در طول ۵۰ سال اخیر، ۵ زلزله با بزرگای بالای ۷ است. بزرگترین زمینلرزه رخ داده زلزله ۷.۷ در چی-چی در سپتامبر ۱۹۹۹ است که منجر به خسارت ۱۴ میلیارد دلاری و کشته شدن ۲۲۹ نفر شد. همچنین در شرق رومرکز زلزله ۷.۲، در روز سوم آوریل ۲۰۲۴ زلزله بزرگی با بزرگای ۸.۲ در مرز صفحات فرورانشی شرق تایوان در سال ۱۹۲۰ رخ داده است.

پایان

همچنین ببینید

63013486 310x165 - کشف رازی غیرمنتظره در مورد سحابی حلقه جنوبی

کشف رازی غیرمنتظره در مورد سحابی حلقه جنوبی

مشاهدات رادیویی با طول موج زیر میلی متری از سحابی حلقه جنوبی نشان داده است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *