62492017 660x330 - تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور

تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور

یک شرکت دانش‌بنیان برای نخستین بار موفق به بومی‌سازی سلنیوم آلی شده‌ که می‌تواند در توده سلولی مخمر رشد یافته در محیط کشت حاوی سلنیوم معدنی تجمع پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، مجتبی امام‌وردی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص کاربست این محصولات، گفت: سلنیوم آلی یا ارگانیک در بحث دامپزشکی و صنایع غذایی و رقیق کننده اسپرم برای حفظ گونه‌های در حال انقراض یا انجماد اسپرم دام‌هایی همچون گاو، اسب، گوسفند، بز، طیور و ماهی و … استفاده می‌شود. سلنیوم آلی با الگوبرداری از طبیعت ساخته شده که در ساختارهای اسید آمینه حاوی گوگرد، سلنیوم جایگزین گوگرد شده است.

به گفته وی، بهترین شکل سلنیوم برای متابولیسم انسان و حیوانات، سلنومتیونین است. این شکل از سلنیوم می‌تواند در توده سلولی مخمر رشد یافته در محیط کشت حاوی سلنیوم معدنی تجمع پیدا کند. مخمر می‌تواند سلنیوم معدنی را که زیست فراهمی پایین و سمیت بالا داشته را به شکل آلی که ایمن‌تر و از نظر زیستی فعال‌تر بوده، تبدیل کند. باتوجه به نیاز دام، طیور و انسان به سلنیوم ارگانیک که ایمن بوده و قابلیت جذب بالایی داشته، تولید آن در کشور مانع خروج ارز از کشور شده و ایجاد اشتغال خواهد کرد که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور است.

امام‌وردی در خصوص محصول دیگر این شرکت که رقیق‌کننده اسپرم است، اظهار کرد: این محصول(رقیق کننده‌های اسپرم) دارای ثبت اختراع است و موجب نگهداری طولانی‌تر اسپرم‌ها می‌شود. این مواد در تأمین انرژی مورد نیاز، حفاظت اسپرم از آسیب‌های دمایی، کاهش استرس‌های فیزیکی و شیمیایی ناشی از سرد کردن، انجماد، ذوب اسپرم‌ها و در نهایت ایجاد یک محیط مناسب برای زنده ماندن موقت اسپرم‌ها نقش دارند.

به گفته وی، از مهمترین مزایای منجمد کردن اسپرم، تسریع در اجرای برنامه‌های خاص اصلاح نژادی، استفاده از نژادهای برتر و با تولیدات بیشتر، انتقال آسان اسپرم از مراکز تولید و جمع‌آوری به مراکز تلقیح مصنوعی، تولیدمثل خارج از فصل تولید، جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر و … است. کاربرد این رقیق کننده‌ها، استفاده برای انجماد اسپرم و بکارگیری آن برای تلقیح مصنوعی برای افزایش تولیدات و گسترش پرورش دام و طیور در کشور است.

وی با بیان اینکه رقیق‌کننده اسپرم وارداتی بوده و با تولید بومی آن توسط شرکت ما عملا نیاز داخل تامین شده است، تصریح کرد: شرکت ما تا سالی سه هزار ویال ظرفیت تولید این محصول(رقیق کننده اسپرم) را دارد، اما  در خصوص محصول سلنیوم آلی از آنجا که هنوز موفق به تاسیس کارخانه نشده‌ایم، تولید به صورت کارمزدی یا نیمه صنعتی انجام می‌شود و ظرفیت تولید بالایی نداریم.  

امام‌وردی در خصوص قیمت محصولات بومی‌سازی شده در این شرکت نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی آن اظهار کرد: ۱۰۰ سی سی از نسخه فرانسوی رقیق کننده اسپرم نزدیک به ۶ میلیون تومان تمام می‌شود. این در حالی است که قیمت تمام شده این میزان از رقیق کننده اسپرم در نسخه بومی شده آن تنها ۹۸۰ هزار تومان است. همچنین نسخه برزیلی و آمریکایی  سلنیوم آلی، قبل از بومی‌سازی آن، کیلویی ۴۰۰ هزار تومان وارد می‌شد، اما با بومی‌سازی آن (سلنیوم آلی) تامین یک کیلو سلنیوم آلی برای مصرف کننده تنها ۱۶۵ هزار تومان تمام می‌شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی در پایان در خصوص میزان صادرات این شرکت، خاطرنشان کرد: در حوزه رقیق کننده اسپرم موفق به صادرات شده‌ایم و در حال حاضر، بازار کشورهایی همچون افغانستان و عراق مقصد ما هستند.  

پایان

همچنین ببینید

63035725 310x165 - چند تیم عملیاتی در مشهد مشغولند؟/ دستوری درباره فضای مجازی

چند تیم عملیاتی در مشهد مشغولند؟/ دستوری درباره فضای مجازی

دستور رئیس‌جمهور برای فضای مجازی، ادامه امدادرسانی در مشهد و تخلیه آب از منازل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *