Img2024020310032760 650x330 - اصلاح سیاست‌های ارزی، مطالبه مهم بخش خصوصی از دولت است

اصلاح سیاست‌های ارزی، مطالبه مهم بخش خصوصی از دولت است

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: لغو پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان، تک‌نرخی شدن ارز و تغییر سیاست نظام چند نرخی ارز مهم‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی و پیام بخش خصوصی کشور به دولت است.

حسین پیرموذن در صد و بیست و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل افزود: تعلیق کارت‌های بازرگانی به خاطر پیمان‌سپاری ارزی بیشترین ضربه را به صادرات مخصوصاً در حوزه محصولات کشاورزی و کشاورزانی وارد کرده که بهترین محصولات را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری که بزرگ‌ترین مشکل کشور را قیمت ارز عنوان کرده است، افزود: سیاست نظام چند نرخی ارز موجب ناکارایی، عدم تخصیص بهینه منابع و ترویج فساد و رانت اقتصادی می‌شود و اگر در کشور به دنبال توسعه صادرات و رونق تولید هستیم تک‌نرخی شدن و تثبیت قیمت ارز می‌تواند راهگشا باشد.

نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: تهیه و خرید مواد اولیه از بازار با نرخ آزاد توسط صادرکنندگان از یک‌سو و از سوی دیگر الزام به ثبت ارز صادراتی در سامانه نیما و قیمت‌گذاری ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی و تفاوت میان این دو نرخ تولید و صادرکننده را متضرر کرده و عملاً راه صادرات در کشور را مسدود می‌کند.

پیرموذن تأکید کرد: تک‌نرخی شدن ارز بزرگ‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی و پیام بخش خصوصی به دولت است و تفاوت معنادار نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی است.

رفع موانع طرح‌های پیشران چشم‌انداز سال آتی است

استاندار اردبیل نیز در این نشست، گفت: رفع موانع و مشکلات طرح‌های پیشران در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و تجارت چشم‌انداز سال آتی و آگاهی منتخبان مردم در مجلس به مسائل، در جهت برآوردن مطالبات ضروری است

حامد عاملی اظهار کرد: رفع موانع طرح‌های پیشران در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن و تجارت و شناسایی موانعی که وجود دارد از مهم‌ترین موضوعات برای سال آتی است.

وی ضمن تقدیر از همکاری مناسب و مساعدت بخش خصوصی در مشارکت و برگزاری هرچه مؤثرتر انتخابات گفت: تا آغاز مرحله دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصت مناسبی است تا منتخبین مردم با حضور در جمع فعالان اقتصادی، تجار و صاحبان سرمایه و واحدهای تولیدی در جریان مسائل و مشکلات موجود قرار گرفته و با آمادگی کامل از مطالبات و انتظارات مردم استان در مجلس حاضر شوند.

استاندار اردبیل با تأکید بر اینکه تصویب قوانین با در نظر گرفتن نتایج و تبعات انجام شود ادامه داد: در مواردی تولید قوانین ناقص با عدم توجه به تبعات علاوه بر اینکه مانع زدایی نمی‌کند بلکه ایجاد مانع کرده و مسیر توسعه کشور را دچار چالش می‌کند، بنابراین آگاهی کامل از مسائل و نیازها لازمه تصویب قوانین خوب است.

عاملی ضمن تقدیر از عملکرد مناسب اتاق اردبیل در تشکیل جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و اهتمام در پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی، گفت: با جدیت هرچه تمام در سطح استان به دنبال تسهیل و رفع موانع و مشکلات بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بوده و با طرح مسائل ملی در کشور نیز تلاش می‌کنیم با حل‌وفصل مشکلات مسیر رونق و پیشرفت استان را هموار کنیم.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img20240501113719986 310x165 - پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ تا به امروز، مشکلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *