حسابداری صنعتی و مالی

تفاوت حسابداری صنعتی و مالی چیست؟

پایگاه خبری دنیای برند، حسابداری صنعتی یا همان حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مالی، دو پارامتر حیاتی برای مدیریت امور مالی یک سازمان می باشند. هر یک از آنها نقش مشخصی را در حسابداری ایفا می کنند و فرایند رسیدگی و پیش بینی وضعیت مالی یک شرکت را آسان تر خواهند کرد؛ به همین دلیل هیچ یک از آنها نباید در راه اندازی کسب و کار نادیده گرفته شوند.

به طور عمده، تفاوت حسابداری صنعتی و مالی این است که حسابداری صنعتی به طور درونی بر تصمیمات سازمان متمرکز است، در حالی که حسابداری مالی بر انتشار صورت های مالی برای اشخاص خارجی تمرکز دارد. در ادامه با تفاوت های حسابداری مالی و صنعتی آشنا خواهیم شد.

حسابداری صنعتی چیست؟

قبل از اینکه به تفاوت حسابداری صنعتی و مالی بپردازیم، بهتر است با مفهوم آنها آشنا شویم. حسابداری صنعتی یا همان حسابداری بهای تمام شده، به شاخه ای از حسابداری اطلاق می شود که به هزینه های انجام شده در تولید واحد های یک سازمان می پردازد؛ همچنین نرم افزار حسابداری صنعتی اطلاعاتی را تولید می کند تا عملیات را با هدف به حداکثر رساندن سود و بهره وری بررسی کند.

حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی به حسابداری مربوط به ثبت داده های مالی یک سازمان اشاره دارد تا موقعیت دقیق کسب و کار را نشان دهد؛ همچنین در این نوع از حسابداری، نتایج مالی دوره، موقعیت دارایی ها و بدهی ها در آخرین روز دوره مشخص خواهند شد.

لازم به ذکر است تفاوت حسابداری صنعتی و مالی بسیار اندک است، زیرا وجود این دو به یک اندازه برای کاربران اهمیت دارد.

What is the difference between industrial and financial accounting 01 - تفاوت حسابداری صنعتی و مالی چیست؟تفاوت حسابداری مالی و حسابداری صنعتی

حال که با مفهوم حسابداری صنعتی و مالی آشنا شدیم، وقت آن رسیده که به بررسی تفاوت حسابداری صنعتی و مالی بپردازیم. برخی از این تفاوت ها عبارتند از:

  • حسابداری صنعتی اطلاعات مربوط به مواد، نیروی کار و سربار را که در فرایند تولید استفاده می شود ثبت خواهد کرد، اما هدف حسابداری مالی ارائه اطلاعات مالی به تصمیم گیرندگان است.
  • در حسابداری صنعتی اطلاعات به افراد داخل سازمان ارائه داده می شود، در حالی که حسابداری مالی، اطلاعات را به افراد تصمیم گیرنده ارائه می دهد که فرقی ندارد این افراد داخل سازمان هستند یا خارج از سازمان.
  • جزئیات اطلاعات تهیه شده توسط حسابداری صنعتی، اغلب به مدیریت گزارش داده می شود. اما در حسابداری مالی، به صورت معمول جزئیات و گزارش های مالی بعد از مدت زمان مشخصی ارائه داده خواهند شد.
  • از جمله تفاوت حسابداری صنعتی و مالی این است که گزارش های تهیه شده در حسابداری مالی، دارای یک قالب استاندارد می باشند، در حالی که در حسابداری صنعتی می توانید از هر قالبی که توسط مدیریت مشخص شده است استفاده کنید.
  • گزارش هایی که در حسابداری مالی ارائه داده می شوند، طبق هزینه های تمام شده در گذشته صورت خواهد گرفت، اما حسابداری صنعتی بر روی قیمت ها و هزینه های روز تاکید دارد.
  • هدف حسابداری صنعتی کاهش و کنترل هزینه ها است، در حالی که هدف حسابداری مالی ثبت کامل تراکنش های مالی سازمان می باشد.
  • پیش بینی یکی دیگر از فاکتورهایی است که باعث تفاوت حسابداری صنعتی و مالی شده است، چرا که در حسابداری بهای تمام شده، پیش بینی از طریق تکنیک های بودجه بندی امکان پذیر است، در حالی که در حسابداری مالی، پیش بینی اصلا امکان پذیر نیست.

What is the difference between industrial and financial accounting 02 - تفاوت حسابداری صنعتی و مالی چیست؟حسابداری بهای تمام شده برای ثبت، خلاصه و گزارش اطلاعات بهای تمام شده به صورت دوره ای مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن تعیین و کنترل هزینه ها است. حسابداری صنعتی به کاربران داده های هزینه کمک می کند تا در مورد تعیین قیمت فروش، کنترل هزینه ها، طرح ریزی برنامه ها و اقدامات، اندازه گیری نیروی کار و … تصمیم گیری کنند.

حسابداری بهای تمام شده با ارائه اطلاعات مرتبط، منجر به اثربخشی حسابداری مالی خواهد شد که در نهایت باعث شده فرایند تصمیم گیری در سازمان به خوبی انجام شود. هزینه های انجام شده در هر سطح از تولید، به کمک حسابداری صنعتی ردیابی خواهند شد. به صورت کلی وجود نرم افزار های مختلف در یک سازمان، مانند نرم افزار bpms یا نرم افزار حسابداری صنعتی، می تواند به رشد بیشتر آنها کمک کند. در یک سازمان، دو نوع حسابداری بهای تمام شده وجود دارد که عبارتند از:

  • سیستم حسابداری غیر یکپارچه: سیستم حسابداری که در آن مجموعه جداگانه ای از دفاتر برای اطلاعات بهای تمام شده نگهداری می شود.
  • سیستم حسابداری یکپارچه: سیستم حسابداری که در آن داده های هزینه در یک مجموعه نگهداری می شوند.

حسابداری مالی، سوابق کامل کلیۀ معاملات پولی واحد تجاری را نگهداری می کند و در پایان دوره مالی آنها را در قالب های مناسب گزارش می دهد. تهیه صورت های مالی، هدف اصلی حسابداری مالی به روشی مشخص است. گزارش هایی که در حسابداری مالی تهیه می شوند، عملکرد، سودآوری و وضعیت مالی یک سازمان را در طول یک دوره، مشخص خواهد کرد.

تفاوت کلیدی بین حسابداری صنعتی و مالی

تفاوت های عمده بین حسابداری بهای تمام شده و حسابداری مالی به شرح زیر است:

  1. اولین تفاوت حسابداری صنعتی و مالی این است که در حسابداری بهای تمام شده، هدف، نگهداری سوابق بهای تمام شده یک سازمان است، در حالی که هدف حسابداری مالی، حفظ تمام داده های یک سازمان است.
  2. حسابداری بهای تمام شده هزینه های تاریخی و هزینه های تعیین شده را ثبت می کند، اما حسابداری مالی فقط هزینه های تاریخی را ثبت خواهد کرد.
  3. حسابداری بهای تمام شده فقط برای سازمانی اجباری است که در فعالیت های تولیدی مشغول به کار هستند، اما حسابداری مالی برای تمامی سازمان ها الزامی است.
  4. اطلاعات حسابداری بهای تمام شده به صورت دوره ای در فواصل زمانی مکرر گزارش می شود، اما اطلاعات حسابداری مالی پس از اتمام سال مالی گزارش خواهند شد.
  5. اطلاعات حسابداری بهای تمام شده سود مربوط به یک محصول یا فرآیند خاص را تعیین می کند، اما حسابداری مالی، سود کل سازمان را در یک دوره خاص تعیین خواهد کرد.

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به تفاوت حسابداری صنعتی و مالی بپردازیم. همانطور که بیان شد، وجود حسابداری صنعتی و مالی برای سازمان ها الزامی است و منجر به پیشرفت و بهبود عملکرد شرکت خواهد شد. اطلاعات ارائه شده توسط حسابداری بهای تمام شده، در تصمیم گیری مدیران برای کنترل هزینه ها مفید است، اما قابل مقایسه نیست؛ بنابراین با کمک حسابداری مالی، می توانید این اطلاعات را مقایسه کنید اما قادر به پیش بینی نخواهید بود؛ پس وجود هر دو آنها برای سازمان الزامی است.

جمع بندی

مطلب مورد نظر توسط تیم تحریریه شماران آماده و تدوین شده است. مجموعه شماران با گردهمایی گروهی از کارشناسان خبره حسابداری و طراحان سیستم های مالی، با بیش از سه دهه تجربه در زمینه طراحی، تولید، استقرار و پیاده سازی نرم افزار های یکپارچه در حوزه های مالی، اداری و بازرگانی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x