برند ملی

ایجاد برند ملی و بین‌المللی در بخش مواد معدنی

پایگاه خبری دنیای برند، مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه وزارتخانه به دنبال ثبت برخی مواد معدنی به عنوان برند ملی و بین المللی است گفت: در سطح کشور تاکنون حدود ۱۳ نوع ماده معدنی ثبت ملی شده است.

علی مولابیگی در آیین آغاز اجرای عملیات اجرایی پروژه تحول در بخش زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی افزود: از این تعداد هشت ماده از قبیل زغالسنگ طبس، بنتونیت، سنگ گرانیت سبز، سنگ مرمریت رنگی، سنگ گرانیت گل پنبه‌ای نهبندان، سنگ آندولزیت نهبندان، سنگ منیزیت و بازالت سربیشه مربوط به خراسان جنوبی است که به زودی در سطح بین المللی هم ثبت خواهند شد.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تاکنون در کشور سه ماده معدنی در سطح بین المللی شده است اظهار داشت: برای امسال نیز در حال پیگیری برای ثبت هفت ماده معدنی در سطح ملی از جمله فلورید، سنگ گارنت، سنگ قیمتی فردوس، سنگ عقیق شجر زیرکوه، سنگ قیمتی سه قلعه، پتاس طبس و منیزیت مربوط به خراسان جنوبی است.

مولابیگی بیان کرد: اجرای برنامه تحول زمین شناسی رخداد بسیار مبارکی برای استان خراسان جنوبی است و این اتفاق نمی‌افتاد مگر با پیگیری‌های بسیار جدی استاندار خراسان جنوبی.

وی اظهار داشت: از طرفی مجموعه سازمان زمین شناسی و ایمیدرو نیز به مسوولان استان خراسان جنوبی در اولین تفاهم نامه سه جانبه بین ایمیدرو، سازمان زمین شنایسی و معاونت مواد معدنی لبیک گفتند که حاصل آن دسترسی به ذخایر معدنی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در استان خواهد بود.

پویایی و تحول در حوزه زمین‌شناسی با تکمیل اطلاعات پایه

مولابیگی تصریح کرد: سازمان زمین شناسی به عنوان سازمانی تخصصی، کار تهیه اطلاعات پایه زمین شناسی و ارائه آن به بخش خصوصی است که در سال‌های اخیر شاهد پویایی و تحول در حوزه فعالیت‌های زمین‌شناسی هستیم.

وی عنوان کرد: به دنبال رخداد فرخنده اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی که قرار است ظرف چهار سال آینده استمرار پیدا کند خراسان جنوبی به عنوان اولین استان انتخاب شده است.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بزرگان زمین شناسی یا مسوولان از ایران به عنوان بهشت زمین شناسی یاد می‌کنند که در این زمینه استان‌های کرمان و یزد بیشتر معرفی شده است اما استان خراسان جنوبی هم باید به عنوان بهشت زمین شناسی معرفی شود.

وی ادامه داد: علت اینکه بهشت زمین‌شناسی به ان استان اتلاق نشده بخاطر نبود پتانسیل نیست چراکه اگر اکتشافات و اطلاعات عمقی در این استان انجام شود می‌توان این ادعا را کرد.

مولابیگی گفت: در حال حاضر آذربایجان غربی سردمدار معادن طلا است اما خراسان جنوبی نیز در این مسیر قرار گرفته و اگر اطلاعات و اکتشافات تکمیل شود بهمعادن زیادی دست خواهیم یافت.

وی افزود: یکی از دلایلی که استان‌های کشور از لحاظ دسترسی به منابع معدنی عقب مانده‌اند اینکه معادن دست یکسری افراد حبس شده است که مدیران قبلی و مقام معظم رهبری نیز به این قصه اهتمام داشتند و فرمودند باید در این زمینه بیشتر کار شود.

ایران جزء کشورهای برتر دارای ذخایر معدنی

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ذخایر معدنی کشف شده در کشور حکایت از این دارد که ایران جزو ۱۵ کشور برتر در این زمینه است چه بسا که بخش زیادی از ذخایر معدنی پنهان مانده است.

وی اظهار داشت: بر اساس سیاستی که از سال ۹۲ و ۹۳ در وزارت صمت اجرا می‌شود ۲۸۵ پهنه معدنی به مساحت ۸۵۰ هزار کیلومترمربع به شرکت‌های دولتی و خصوصی واگذار شده که ۲۵ فقره معادل ۱۰۰ هزار میلومتر و ۱۲ درصد پهنه‌ها در این استان بوده است.

مولابیگی ادامه داد: حاصل این پهنه‌ها دسترسی به ۸۰ منطقه امیدبخش بود و ۱۲ پروانه اکتشافی تاکنون در این زمینه در استان صادر شده است.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: اکنون با توجه به محیط زیست و میراث فرهنگی جزیره‌ای به مسایل اقتصادی نگاه می‌کنیم لذا اگر جایی قرار است معدن شود باید معدن شود ولی این موضوع به صورت علمی و منطقی و نباید بصورت احساسی برخورد کرد.

جایگاه مناسب خراسان جنوبی در حوزه معدن

مولابیگی گفت: حدود ۳۲۸ پروانه اکتشاف جاری در استان خراسان جنوبی وجود دارد و ۷۶ فقر گواهی کشف صادر شده اما این استان علیرغم همه کم کاستی‌ها پیشتاز در بخش معدن است و رتبه اول تا هفتم را در برخی زمینه‌ها دارد.

وی افزود: مجموع اشتغال معادن کشور۱۷۰ هزار نفر است که رقم بسیار نازل و پایینی است در حالیکه باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر حداقل اشتغال داشته باشیم.

مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سهم استان خراسان جنوبی از این میزان حدود ۱۲ هزار نفر است که در حال حاضر در این استان ۵۰۰ معدن فعال و ۲۰۰ معدن غیرفعال است.

وی اظهار داشت: به لحاظ میزان استخراج در سال ۶۰۰ میلیون تن ذخایر معدنی داریم سهم این استان ۲۲ میلیون تن است و از مجموع این میزان ۳۰۰ میلیون تن آن در سه نوع ماده معدنی سنگ آهن، سنگ آهک و مس است.

مولابیگی سهم استخراج اسمی معادن خراسان جنوبی را چهاردرصد کشور اعلام کرد و گفت: سهم استان در ذخایر مواد معدنی ۲ میلیارد تن است که پنج درصد سهم کشور است.

منبع: شاتا

همچنین ببینید

The family health program in the name of Iran was registered globally 310x165 - برنامه سلامت خانواده به نام ایران ثبت جهانی شد

برنامه سلامت خانواده به نام ایران ثبت جهانی شد

سازمان جهانی بهداشت، «برنامه سلامت خانواده» را ابتکار جمهوری اسلامی ایران دانست و بر اساس …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x